Hva tenker dere om amming?

M#

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Ja, hva tenker dere om amming? Hvilke erfaringer har dere med barn fra før? Hva tenker dere som er førstegangs?

Selv gleder jeg meg veldig til å amme igjen, siden jeg koste meg sånn med det sist :)

(Sist jeg gikk gravid fikk jeg tips av jordmor om å lese meg opp på amming i god tid før fødsel, siden man har så fokus på fødsel den siste delen av svangerskapet at det ikke er "plass" til så mye annet. Det syntes jeg var veldig nyttig!)

Jeg er førstegangs og aner ikke:p Håper jeg får til å amme så får jeg bare se hvordan det blir.

Jeg ønsker å få til å amme, det gjorde jeg sust også, men tross mye arbeid så gikk det ikke.
Jeg tenker at det til dels er et veldig hardt ammepress i Norge. Mødre som ikke får det til (som meg) får en veldig hard påkjenning av pressst.

Amming er helt klart en veldig positiv ting. Og det er flott for de som får det til og som ønsker det.
Samtidig kjenner jeg så altfor godt følelsen av nederlag når man ikke klarer det. Så jeg er en av de som vil få frem at morsmelkserstatning er et godt alternativ for de som av ulike årsaker må/vil bruke det.

Og jeg ser at det er et fint bånd med å amme. Men for min del så var stundene da jeg matet sønnen (med flaske) like koselige som da jeg ammet. Jeg holdt han tett inntil meg og vi koste oss begge to

Uff. Nå ble det mye rabling på meg her. Kort sagt er poenget at amming er fint, men morsmelkerstatning er bra det også. Man skal ikke ha dårlig samvittighet uansett hva man gir! Og man må ikke føle at man må forsvare valget sitt til noen!

Gru-gleder meg til å amme igjen [emoji28]
Syntes det var grusomt vondt i starten, men etter nokre veker med såre og blødande brystvorter gjekk det mykje betre! Deretter var det berre kos med amming i nesten 12mnd [emoji4]

Denne gong skal eg handle inn diverse salver, skjold og andre nyttige ting for såre bryst, før fødsel slik at eg er betre rusta for ein eventuelt kronglete ammestart slik som sist [emoji28]

Fikk en tøff start på ammingen med første, heldigvis gikk det seg til med god veiledning fra ammehjelper og god viljestyrke! [emoji28] Blir koselig å amme igjen [emoji4]

Jeg ønsker å få til å amme, det gjorde jeg sust også, men tross mye arbeid så gikk det ikke.
Jeg tenker at det til dels er et veldig hardt ammepress i Norge. Mødre som ikke får det til (som meg) får en veldig hard påkjenning av pressst.

Amming er helt klart en veldig positiv ting. Og det er flott for de som får det til og som ønsker det.
Samtidig kjenner jeg så altfor godt følelsen av nederlag når man ikke klarer det. Så jeg er en av de som vil få frem at morsmelkserstatning er et godt alternativ for de som av ulike årsaker må/vil bruke det.

Og jeg ser at det er et fint bånd med å amme. Men for min del så var stundene da jeg matet sønnen (med flaske) like koselige som da jeg ammet. Jeg holdt han tett inntil meg og vi koste oss begge to

Uff. Nå ble det mye rabling på meg her. Kort sagt er poenget at amming er fint, men morsmelkerstatning er bra det også. Man skal ikke ha dårlig samvittighet uansett hva man gir! Og man må ikke føle at man må forsvare valget sitt til noen!

Kjenner meg veldig igjen her!

Denne gangen går jeg inn med et ønske om å få til ammingen, men går det ikke så går det ikke. Kommer ikke til å kjøre meg selv ned i kjelleren som sist, og la det bli et så stort nederlag.
Med første gikk ammingen av seg selv de første 6 mnd, så jeg tok det vel litt som en selvfølge at det skulle det andre gangen også...

Jeg fikk ikke til amming sist, og jeg prøvde pumping (noe som gjorde vondt) og skjold, men ingenting funket. Fikk beskjed om at jeg rett og slett ikke har bryster som passer til amming. Så denne gangen kommer det bare til å bli flaske. Som Repunzel skriver, de som får mme klarer seg like bra [emoji5] Absolutt ikke noe nederlag å ikke få til eller ville amme. Man bestemmer helt selv hva som passer for seg. Jeg syns det var helt fantastisk å kunne bytte på hvem som skulle gi mat på natta, og at besteforeldre kunne gi mat også [emoji4]

Jeg fikk det ikke helt til sist, hadde nesten ikke melk i puppene. Pluss at hu sugde så hardt at jeg blødde å det så ut som jeg hadde 5 brystvorter på samme brystvorte:bored: holdt vel ut 6 uker, men ble delamming da. :) denne gangen SKAL jeg klare det :) er jo såå koselig :Heartred å lettvint :)

Jeg har veldig lyst til å amme. Men jeg er usikker på om jeg kan, har ikke fått snakket med sykehuset om jeg får ammet enda.. jeg bruker fragmin og skal gjøre det i hvertfall 6 uker etter fødsel også.

Jeg har ammet to og håper å få det til, og gjerne lenger, denne gangen også. Førstemann ammet jeg i 7-8 mnd, da ville han ikke ha mer, fullstendig nekt. Andre i kun 3-4 mnd, da jeg mistet melken pga stress/påkjenning grunnet akutt og alvorlig sykdom i nærmeste familie. Amming har aldri vært et problem utover det at jeg mistet melk, men det er jo ikke uvanlig når man kommer opp i en krise. Satser på jeg slipper unna det denne gangen, og kan amme i alle fall så lenge barnet vil ha (innenfor et års tid).

Jeg er spent på ammingen denne gangen. Sist sleit vi mye. Jeg fikk ikke opp produksjonen i det hele tatt. Alle mente han sugde bra (ammepoliklinikk, helsestasjon, jordmor), men jeg er usikker på om han noen gang klarte å få ordentlig vakum. Jeg jobbet knallhardt i 2,5 mnd, det meste jeg noen gang klarte å pumpe ut var 50ml per bryst. Stort sett fikk jeg ut 20-30ml.

Regimet var amming i 30min på hvert bryst først, deretter flaske (han brukte gjerne 30 min på det, heldigvis kunne mannen bidra her) og så 30 min pumping. 1 time pause så påan igjen. Småen gikk ikke bra nok opp i vekt og det var utrolig vanskelig å finne riktig forhold mellom mengde morsmelk og mme. Det var knalltøft, og jeg skal IKKE holde på like lenge neste gang hvis vi opplever samme problemer. Da blir det flaske tidligere. Jeg håper dog at det skal bli lettere denne gangen! Brystene mine har vokst en del denne graviditeten (det gjorde de ikke sist), og jeg håper på å få brystspreng noen dager etter fødsel (det fikk jeg heller ikke sist). Har på følelsen kroppen min av en eller annen grunn ikke var moden for amming sist, virker som den forbereder seg mer nå hvertfall ;)

Last edited:
Jeg er førstegangs og ønsker veldig å amme. Har skjønt at det ikke er en selvfølge å få det til, men har hørt fra flere med erfaring at man ikke må gi opp :) Jeg håper å få amme!

Fikk god hjelp og veileding første gang. Med andre fikk jeg betennelse på begge bryst, grusomt syk, men det gikk over etter intenst arbeid. Forberedte meg godt med nr3, men møtte ingen problemer der. nr 4 har jeg nett sluttet å amme og gleder meg til kosestunder sammen med baby nr 5 :)

Ps; hadde aldri orket så mange barn om jeg ikke hadde kunnet amme.. veldig lettvint!

Jeg er førstegangs og ønsker å amme hvis det går. Hvis ikke blir det flaske og mme. Min søster slet med amming og etter 3 mnd gikk ho over på mme med første, med nr 2 litt før. Så er glad for at ho alt har vært igjennom dette og ser absolutt ingen problem med å gi mme. Får vondt av å lese om kvinner som sliter med selvbildet eller føler seg som en dårlig mor fordi de ikke får til ammingen. Synd at det skal være press.

Jeg har tre barn fra før. De to første ammet jeg ikke. Nr tre fullammet jeg i ca 8 mnd(pluss fast føde etterhvert)
Jeg ønsket å amme nr en. Men pga tette melkeganger gikk det ikke. Det var en veldig ulykkelig gutt og jeg hadde det grusomt. Ble mye bedre når mamma fikk meg til å innse at det er faktisk greit å ikke amme hvis man ikke får det til.
Nr to ville jeg ikke amme siden det hadde gått så dårlig med første. Så i det øyeblikket jeg kom ut av sykehuset var det fram med flaska.
Nr tre valgte jeg å prøve å amme. Ble tipset om kloster ammete. Denne fungerte faktisk og jeg fikk endelig til amming. Ammingen var en helt fantastisk opplevelse for meg.
Jeg håper virkelig at jeg skal få det til denne gangen også. Eneste problemet mitt er at jeg blir av en eller annen grunn kvalm når jeg ammer. Men det løser jeg lett med et stort glass vann :)
Amming er ikke for alle selv om det er helt naturlig. Jeg syntes ikke man skal pine seg selv og baby bare for at andre forventer at man skal amme. Ønsker man å pompe å gi brystmelk på flaske, så gjør man det. Ønsker man å kun bruke morsmelk erstatning så gjør man det.
Både amming og flasker har både fordeler og ulemper

Det gikk veldig bra med ammingen sist gang og håper det går bra denne gangen også [emoji4]

Jeg fikk ikke til amming sist, og jeg prøvde pumping (noe som gjorde vondt) og skjold, men ingenting funket. Fikk beskjed om at jeg rett og slett ikke har bryster som passer til amming. Så denne gangen kommer det bare til å bli flaske. Som Repunzel skriver, de som får mme klarer seg like bra [emoji5] Absolutt ikke noe nederlag å ikke få til eller ville amme. Man bestemmer helt selv hva som passer for seg. Jeg syns det var helt fantastisk å kunne bytte på hvem som skulle gi mat på natta, og at besteforeldre kunne gi mat også [emoji4]
Samme her. Skal ikke amme , og gleder meg til at faren og søsken kan få delta i denne viktige og koslige delen av det å ha baby :)

Amming gikk ikke med nr 1 & 2 av ulike grunder[emoji17]
Håper virkelig jeg får til amming denne gangen. Syns det er så stress med mme

Jeg ammet de to første, og håper det blir amming denne gangen også:)

Vil også si til dere som prøver og ikke får til/ikke vil amme; dere er like gode mamma’r som de som ammer! [emoji173]️

Back
Topp