Hva tenker dere om aldersforskjell?

Tror ikke barna tenker nevneverdig over det, så lenge de får lekt med venner i barnehage og på skolen. Jeg tenkte aldri et sekund over at søsteren min ikke var yngre, men var heller sjeleglad da jeg fikk sitte stille i et hjørne når søs hadde besøk av vennene (lol!). Var stas å få henge med de eldre barna liksom. Savnet aldri noen flere søsken. Ikke tenk på det som noe trist, vi voksne tillegger ofte barna følelser de ikke kjenner på. :happy: Så går nok så fint så :happy:
3 år mellom meg og lillebror, 6 år mellom meg og lillesøster - vi er utrolig nære venner i dag. (27, 24 og 21 år).
Vi var gode venner også gjennom hele barndommen, med kanskje en liten "pause" når vi var midt i tenårene. Ellers tror jeg ikke det har så mye å si nødvendigvis. Jeg har et utrolig beskyttende instinkt ovenfor mine søsken, og det kommer kanskje av at jeg alltid har vært mye eldre enn dem.
8 år mellom meg og eldste bror, 5 med stor søster, som kommer jeg, 1,5 mellom meg og lillebror.

Har mest med de elste å gjøre i dag, men et spesielt bånd med lillebror uansett hvor mye vi prater. Iomed vi var så tett. ❤️

Nå blir det 6 år imellom våre barn, og frøkna ønsker seg søsken over alt! Så tror de vil få et godt forhold på sitt vis uansett. Selv om det blir en periode i livet de vil være fra hverandre.
Syns du undervurderer barna dine litt,sjøl om det er mer enn 2år i mellom så kan de fint få den tette,nære kontakten og samme interesser. Kan hende barna dine sy s det er superstas med en baby i hus og duller og leiker masse med den minste. Alt kommer ann på kjemi og hva barna syns om hverandre.
Jeg er storesøster til 6 gutter og aldersforskjell fra 6år-18år på døm og meg. Han som er 12 år yngre enn meg er han jeg har ett nært bånd til,vi er bestiser og det er nok fordi vi er mest lik hverandre,liker de samme tinga og har like interesser. Jeg har ikke noe dårlig forhold til de andre men er ikke bestis med de andre men vi alle har ett bra forhold med hverandre og møtes og har det hyggelig.
Syns ikke du skal dømme ned forholdet til de 2 og babyen for du veit helt ærlig ikke hvordan det blir før dere er der☺️
Det er 9 år mellom min lillesøster og meg, og vi har et veldig tett forhold i dag. Da vi var mindre og jeg bodde hjemme følte jeg meg mer som en "passepike" for henne.
Mitt eldste barn var 12 år gammel da han ble storebror. Vi må legge til rette for at begge to skal aktiviseres når vi feks drar på sommerferie. Det kan nok bli utfordrende, men sånn er det. Jeg ser at de har stor glede av hverandre allerede.

Tusen takk alle sammen, for mange fine svar :Heartpink
Helt sant at vi ikke vet hvordan dette blir. Verken nå eller når de blir voksne.. dumt å bekymre seg i forkant.

Jeg tenker så mye på aldersforskjellen søsken i mellom. Har selv veldig stort hopp mellom mine to søsken og meg, og vi har ikke et tett forhold. Vi har heller ikke hatt en barndom sammen. Men så hører jeg om andre som har er bestevenn med søster som er 10 år yngre, mens hun som er 2 år yngre ser de nesten aldri... så det er vel ikke alltid alder spiller en rolle.
Ser på de to vi har, som det er 2,5 år mellom. De har jo stor glede av hverandre og har mange av de samme intr. Feriene er enkle for de syns det er gøy i de samme parkene/karusellene osv. De vokser opp sammen. Selvom de så klart krangler masse også.
Nr 3 blir født da de to andre er 6 og 9 år, og bli jo på en måte alene, og dette tenker jeg mye på. Får ikke den samme tette oppveksten med søsken, som de to andre har.... Vi skal ikke ha nr 4! :-)
Hva tror dere om dette? erfaringer med egne søsken?

Meg og søsteren min har 3,5 år mellom, vi er veldig ulike, og har ikke veldig mye kontakt. Men jeg tror det har veldig mye å gjøre med hva foreldrene gjør det til, og hvor flink man er til å gjøre ting som en familie, som å spille spill og gjøre slike ting, skape en felles hobby og verdi.

Meg og søsteren min har 3,5 år mellom, vi er veldig ulike, og har ikke veldig mye kontakt. Men jeg tror det har veldig mye å gjøre med hva foreldrene gjør det til, og hvor flink man er til å gjøre ting som en familie, som å spille spill og gjøre slike ting, skape en felles hobby og verdi.
Nei d er d jeg tenker. Noen kan ha mer til felles med en lillesøster som er 10 år yngre, enn henne som er 3 år yngre. Går vel mer på intr. Vi som foreldre får prøve å gjøre dem sammensveiset og gjøre mye hyggelig sammen.

Her blir eldste storebror 20 når denne kommer til verden, og blir nok et stort forbilde, samme som han er for de andre små, eller alle søsknene. Han i midten blir 17 i år, og leker og herjer som bare det med de små.
Tror aldersforskjell kun har noe å si om man legger noe i det.
Min eldste storesøster blir 38, og min lillebror blir 27, vi er 5 søsken, og jeg er ikke så nær til de, selv om det ikke er så stor aldersforskjell.

Mellom meg og min yngste søster er det 7 år, vi er venner men ikke veldig tett. Søsteren min som er 3 år yngre vi er veldig nære hverandre. Og de to søstrene mine er også veldig nære hverandre. Mens lillebroren min er 13 år yngre enn meg, så vi er nære men på en helt annen måte, som en mer storesøster rolle, men så er han bare 11 nå [emoji16] Men jeg ønsker at mine barn skal være rundt 2-4 år mellom hverandre, er gravid med min første nå [emoji4] Men har en venninne som har et søsken som er 8 år yngre og de er veldig nære [emoji4] Søsken kommer nokk ofte bedre overens med hverandre i forskjellige perioder av livet. Vi var gode venner som småtroll og ikke så gode venner i starten av tenårene og var vel 3 år hvor vi knapt var sammen som venner, mens nå er vi kjempe gode venner [emoji16]

Det har jeg ikke tenkt noe på, føler det ikke er så viktig. Har en sønn på 13 og en datter på 7. De er 8 og 14 når neste kommer [emoji4] Selv har jeg søsken tre eldre på 41, 40, 36 og en minste på 18

Tror det med hvor tette en blir har mye med personlighet å gjøre [emoji4] Mine to små som er under to år mellom er supertette og kjempe avhengig av hverandre. [emoji173]️ Mine søken og eg som er relativt tette i alder er ikke så tette ellers [emoji28]

Jeg har tre barn, de to første er tette i alder (2,5 år) - men minste kom når eldste var 7 og nr.2 var 5. For vår del har det vært helt perfekt! De to eldste har en felles omsorg for minstemann og hun er på en måte maskoten i familien. I tillegg er det utrolig deilig at de to eldste er forholdsvis selvgående og faktisk kan hjelpe til med minstemann.
Selv opplevde jeg å ha mer overskudd og tid til tredjemann fordi jeg ikke samtidig hadde andre bleiebarn som krevde like mye.

Nå er jeg imidlertid litt spent på hvordan minstemann vil håndtere en lillebror eller lillesøster. Hun vil være 3.5 år når nurket blir født..

Hei, min eldste er 15
Neste 13
Tredje 2,8 år
Og gravid med fjerde....
Den eldste elsker sin lillebror og er til stooor hjelp
Samme med 13 åringen❤️

Er 9 år mellom mine to, skulle gjerne ha hatt de tettere men...

Jeg venter mitt 3 barn, og det blir 14 år etter første og nesten 12 år etter andre:)

Skulle gjerne hatt 3 barnet tidligere men pga fertilitetsproblemer hos oss begge var det ikke så lett, men nå klarte vi det plutselig selv uten hjelp denne gangen :joyful: Er 6+4 i dag:dummy::dummy1:

Datteren vår har verdens beste forhold til fetteren sin som er fire år eldre. De forguder hverandre. Hun har også en fetter som er to år eldre, en fetter som et ett år eldre og en kusine som er ett år yngre. Hun liker de andre også, men har langt fra samme kjemi med noen av dem. Jo likere interesser desto mer krangling er min erfaring. I alle fall de første årene.
Vi valgte å ikke få to med to år mellom. Håpet på tre år, men det blir fire. Tenker det er helt supert.

Jeg vil ha barna mine tette, det er litt pga at jeg tror de får mye glede av hverandre når det ikke er så stor aldersforskjell, men og fordi jeg heller vil ha to små nå å være litt ekstra sliten i dobbel dose til de blir store :p
Jeg har ei storesøster der det er 2 år i mellom meg å henne, vi har ikke så god kontakt, mens jeg å min minste søster med 6 års mellomrom har ett veldig tett søskenforhold:)
Så for min del så vet jeg at kort alder mellom søsken ikke trenger å bety at forholdet er bedre enn lengre avstand i mellom :D

Jeg skulle gjerne hatt tette, men første mann tok lang tid og andre enda lengre tid. Så det blir 7 år mellom. vi får gjøre det beste ut av det, vet noen med gode forhold og andre uten. Så håper det kommer mere an på kjemi enn alder.

Back
Topp