Hva syntes dere om dette...?

hegeee

Glad i forumet

Vær så snilles hele stykket før dere "henger" meg...[;)]

Så er det jeg og alle mine spørsmål og tanker.. hehe.. tror jeg må slutte å tenke på alt...!! hehe.. "blir så ille nærvøs av det..."(..hentet fra lange flate ballær 2) MEN:

Jeg pratet med ei i et selskap jeg var i i helgen og hun var 25år, alenemor med 1 unge på ca 1 år... og med alle støtter hun fikk og etterhusleie var betalt så satt hun igjen med litt mer enn hva jeg gjør i mnd...!
Og det er da jeg begynner å lure på om jeg har valgt feil vei her i livet...jeg har nemlig dratt på meg 6 år med studier(bortkastet tid?).. og 300.000 i studelån(som nå koster meg kjedelige 2200 pr mnd)...men syntes alikvell at jeg har en forholdsvis greit betalt jobb.. alt dette for at jeg ønsker en sikker fremtid før jeg får barn...

Men så sitter alikvell hun igjen med mer i mnd.. dette uten å ha jobbet omtrent noe i hele sitt liv.. ikke tatt noe mer skole enn ungdomsskolen...og et barn med en mann hun aldri ville se igjen..han vil heller ikke ha noe med dem å gjøre.. og betaler ikke barnebidrag...!

Jeg syntes at hun skal kunne overleve ved å leve på denne måten.. men syntes det er "feil" at hun lever så "fett" som hun gir utrykk for..
Synte hun burde vært oppfordret til å komme seg ut i noe jobb etc... men som hun sa: "Jeg tjener jo mer på dette enn å jobbe på Rema1000.. så det gidder jeg ikke...og nå har jeg lyst på flere barn, så da blir det enda flere penger inn..etter det tror jeg kanskje jeg skal ta litt utdannelse.. er jo ikke så farlig om jeg ikke klarer det, for NAV dekker 4 år.." og jeg forstår da at man velger å gå hjemme å få penger rett i lomma istedet for å jobbe hele dager og sitte igjen med mindre...!
MEN jeg syntes alikvell at det er litt feil...det burde jo være en større fordel med å komme seg ut i en jobb etc..enn å "tjene" mine skattepenger...( 4 års utdannelse dekket.. hadde vært 200,000 spart for meg..)

Så da blir jeg litt nyskjerrig på anders synspunkter og tanker rundt akkurat dette her...! Jeg selv kjenner jeg blir en bitteliten smule småirritert...

NB: IKKE meningen å tråkke noen på tærne her altså..mange har sine gyldige grunner for å ikke komme seg ut i arbeidslivet etc..og jeg syntes det å være hjemme med barna så lenge man kan er viktig å prioritere..så ikke heng meg..men jeg bare satt her på jobb og begynte å fundere litt rundt dette for meg selv..[:)] Og siden jeg syntes det er så spennende å diskutere med dere her inne, så tenkte jeg at jeg fikk legge ut mine tanker her...!!

Er bra at vi bor i et land som tar seg av folk som kommer litt skjevt ut syntes jeg, men det går jo en grense. Syntes nesten innstillingen til hun snakker om er mest skremmende. Det må jo lønne seg å jobbe og det bør gjelde alle syntes jeg.

Jeg er selv alenemor.... Men er enig med deg.. Jeg synes det er feil at alenemødre skal få penger i tre år uten og måtte gå ut i jobb....

Det kan jo ende som ho sa, jeg vil ha flere barn og sitte hjemme på ræva.... Jeg gikk hjemme i to år. det var nok for meg.. nå er jeg hjemme igjen fordi vikarjobben tok slutt, men håper og få noe nytt snart..
Jeg hadde ca 17000 i mnd og nesten 10000 gikk til lån og husleie og har endel andre regninger jeg levde IKKE fett for og si det sånn... Mange tror alenemødre får penger i hue og ræva, men er ikke alltid de gjør det...

Det er min mening da..

ORIGINAL: mamma_86

Jeg er selv alenemor.... Men er enig med deg.. Jeg synes det er feil at alenemødre skal få penger i tre år uten og måtte gå ut i jobb....

Det kan jo ende som ho sa, jeg vil ha flere barn og sitte hjemme på ræva.... Jeg gikk hjemme i to år. det var nok for meg.. nå er jeg hjemme igjen fordi vikarjobben tok slutt, men håper og få noe nytt snart..
Jeg hadde ca 17000 i mnd og nesten 10000 gikk til lån og husleie og har endel andre regninger jeg levde IKKE fett for og si det sånn... Mange tror alenemødre får penger i hue og ræva, men er ikke alltid de gjør det...

Det er min mening da..

Syntes det hørtes veldig bra ut. Men ikke missforstå, jeg er glad jeg slipper å være alene og unner folk penger slik at de klarer sg.

ORIGINAL: cattis83

Det er min mening da..

Syntes det hørtes veldig bra ut. Men ikke missforstå, jeg er glad jeg slipper å være alene og unner folk penger slik at de klarer sg.

Ja, 17000 høres veldig bra ut.. men når man har regninger på 13000-14000 i mnd synes jeg ikke det er så veldig bra egentlig jeg da.. først i september hvor jeg fikk meg jobb har jeg hat råd til og spare penger og unne meg nye klær... jeg har noen ganger måttet låne penger av mamma og pappa for at eline skulle få klær når ho trengte....

Jeg er alenemor selv, men jeg skjønner hva du mener. Har Mina på 1 1/2 år og studerer fulltid på høyskolen i Halden da vi flytta fra Oslo, siden jeg kom inn på skole her.

Jeg synes ikke det er riktig at folk kan sitte hjemme å ikke gjøre noenting. Enten studere eller være aktiv på søke fronten

Jeg beundrer mange alenemødre for at de klarer å fylle den rollen de har alene..[:)]
Men det var akkurat dette jeg ønsket.. en diskusjon på hvordan det er der ute.. om det er slik som denna jenta har det.. eller om hun har vært "heldig" med sitt utfall...!
Jeg er så heldig som har en god jobb, en samboer med god jobb, et hus og som snart er klar til å prøve å skaffe en liten familie. Men jeg blir litt matt da jeg hører om henne som egentlig har "driti" i alt til nå... men alikvell sitter så godt oppi det..! I følge det hun sier har hun selv valgt å bli alenemor... ønsket barn..men visste at forholdet med barnefaren aldri ville vare...

Så derfor er jeg litt nyskjerrig på hvordan dette systemet egentlig fungerer!! Kom gjerne med flere innspill!!

ORIGINAL: Bymusa

ORIGINAL: *LiseT*

Hvorfor snakker man med fremmede om personlig økonomi?

Og hvis du lurer på om du har valgt feil ved å få deg utdannelse, god jobb, mann som elsker deg og ett barn, ja, da mener jeg det er deg det er noe galt med. Vil du virkelig være alenemamma, uten mann og at staten betaler for deg i noen FÅ år. Det er kanskje "fett" å være alenemanna, men det er for en begrenset periode.
Husk at det nok sansynligvis er tøffere å være alene med ett barn, enn å være to om det.
Og en enslig person betaler samme utgiftene for å bo, strøm, osv osv, som ett par gjør.

Syntes du virkelig at en alenemamma er heldig??? Da har du ikke tenkt nøye gjennom ting her i livet altså. Sorry meg...

Folk snakker jo om det meste i våre dager, så hvorfor ikke personlig økonomi, om de vil de.

Ja.. jeg er enig.. det er det som er så fint med slike forum.. man kan prate om det man vil, som man kanskje ikke ønsker å prate direkte om med venner eller familie! Og ønsker man ikke delta i diskusjonen... så er det bare å la være

hun får jo disse stønadene som HJELP til å få seg en utdannelse.. man får 10300 brutto som "lønn" i inntil 3 år, og da kan man velge å være hjemme med barnet, eller man kan utnytte mulighetene og få seg en utdannelse.
At noen velger å være hjemme i 3 år uten å "gjøre en dritt" er jo dems valg.
Hun har jo ikke mange valgmuligheter mtp jobb - uten utdannelse er det egentlig bare "kassa på rimi" som er tilgjengelig, og selv der er det ikke alle som vil ansette henne - fordi hun kun kan jobbe dagtid, aldri kvelder eller ekstra jobbing...

Skulle gjerne ha skrevet mer her - kanskje jeg gjør det etterpå - men siden jeg er alene, så må jeg nesten kjøre og hente guttungen i barnehagen [;)]

Jeg er alenemor! Jeg har faktisk måtte sagt nei takk til 3 jobber jeg hadde søkt på OG FÅTT, siden jeg ikke fikk barnehageplass i fjor høst! Ja, jeg får penger av staten for å være hjemme med dattra mi. MEN det er ikke frivillig! Hvor gøyt er det å bare snakke med en 2 åring(snart) hele dagen... Jeg holder nå på å gå på veggene her hjemme...
Er ikke alle som har en sånn innstilling at de bare vil gå hjemme å drive dank. Og det at alenemødre ikke har utdanning... Hva vet du om det? Synes folk bør tenke seg litt om, og ikke kutte alle over en kam...

Men jeg er enig om at systemet er litt merkelig når man får mer penger av å ikke jobbe, enn å jobbe...

nå er ikke penger alt her i verden så jeg anger iallefall ikke på at jeg har tatt udannelse og jobbet før jeg fikk barn. Det er noe med selvrealisering som jeg ikke hadde følt at jeg fikk dersom jeg hadde tatt de valgene hun har gjort.
Er såre fornøyd med at jeg har en mann som jeg elsker og en jobb som er utfordrende. OG som andre sier her, OS er jo kun i en periode og da blir framtiden litt mer usikker dersom hun ikke skaffer seg noe form for utdannelse. Men høres jo ut som om hun har en helt teit innstilling da og det er synd, sånne vil alltid være med på å undergrave systemet som er til for å hjelpe de som ikke ellers hadde kunne klart seg så godt

ORIGINAL: ~Mamá Mariposa~

Jeg er alenemor! Jeg har faktisk måtte sagt nei takk til 3 jobber jeg hadde søkt på OG FÅTT, siden jeg ikke fikk barnehageplass i fjor høst! Ja, jeg får penger av staten for å være hjemme med dattra mi. MEN det er ikke frivillig! Hvor gøyt er det å bare snakke med en 2 åring(snart) hele dagen... Jeg holder nå på å gå på veggene her hjemme...
Er ikke alle som har en sånn innstilling at de bare vil gå hjemme å drive dank. Og det at alenemødre ikke har utdanning... Hva vet du om det? Synes folk bør tenke seg litt om, og ikke kutte alle over en kam...

Men jeg er enig om at systemet er litt merkelig når man får mer penger av å ikke jobbe, enn å jobbe...

Lurer litt på hvor har jeg skrevet dette?

Jeg er ganske så enig med deg. Ganske dumt at det ikke lønner seg å arbeide[&:]

Såklart det lønner seg å arbeide. Kanskje ikke på månedslønna der og da. Men på opparbeidede feriepenger, grunnlag for sykepenger og slikt lønner deg seg iallefall. Det lønner seg også på selvfølelsen og det sosiale plan.
Hvorfor tenker dere bare på penger når det er snakk om aleneforeldre? Det er så utrolig mye mer, og kanskje langt viktigere ting som også spiller inn.

For det første så er det jo ikke ALLE som tenker langsiktig, de tenker på at de har fett med penger der og da pr mnd, og samfunne har blitt slik at en tenker masse penger når en får høre at en er alenemor/far... Spør ikke meg hvorfor, for jeg også vet at det ikke er tilfelle, men ikke alle tenker slik som jeg gjør!
Har en søster som er alen emd 2stk, 11 og 16år, og hu sliter syyykt med og få endene til og møtes, dog en far som ikke trår til med store økonomiske summene[>:]

Noen alenemødre sliter og andre lever fett, tror ikke det finns en mellombalanse der, men der har vi norge i nøtteskall da, og hvor forkjell det er fra kommune til kommune[:'(]
Jeg aner ikke hva de forskjellige satsene er, og jeg håper heller aldri jeg trenger og vite det for min del[8|][:)]

All ære til alle aleneforeldre som klarer med de 'lovlige' midlene (alttså mener de som ikke snylter)

Må slenge med at jeg tror ikke HI drar alle over en kam, lurer vel generelle meninger her!

ORIGINAL: Hegeee

ORIGINAL: ~Mamá Mariposa~

Lurer litt på hvor har jeg skrevet dette?

Sorry, leste vel litt feil...[&:] Blir bare irritert over at noen har slike innstillinger og "ødelegger" for alle oss andre som faktisk har utdanning og som mer enn noe annet har lyst å komme oss ut i jobb igjen!!!

ORIGINAL: m@rit

ORIGINAL: cattis83

Det er min mening da..

Ja, 17000 høres veldig bra ut.. men når man har regninger på 13000-14000 i mnd synes jeg ikke det er så veldig bra egentlig jeg da.. først i september hvor jeg fikk meg jobb har jeg hat råd til og spare penger og unne meg nye klær... jeg har noen ganger måttet låne penger av mamma og pappa for at eline skulle få klær når ho trengte....

signerer. og husk at man da er ALENE. det er dyrere å holde hus, bil osv alene enn når man er to. da har man såkalte "stordriftsfordeler"...

Det jeg mente var at mange som bor sammen som har mye mindre igjen i måneden og ikke får noe hjelp. Mener ikke at du fortjener pengene syntes bare at det ikke burde være så stor forskjell på å være alene og det å bo sammen med dårlig økonomi.

egentlig såå er  er de litt vanskeli å sette seg inn i hvordan de er å være alenemor, tror IKKE de er en dans på roser , syns de fortjener masse skryt , de må faktisk klare alt alene.

MEn en ting jg er mere forb på norges land..
de er at de kan gjøre en slik forskjell ifht svangerskapspenger..
de som er såå heldige å ha bra helse åå har klart å få til en utd, og jobb.. syns de oxo fortjener de, de er ikke de jg mener..

men oss,  attførende, eller vi som ikke har jobb ide vi blir gravide,  og kun må leve på engansstønaden, ( den er gjo en vits, altså hvor mye en får)
DE SYNS JG ER FEIL:..

andre som er enige ????

ORIGINAL: Kidada

Jeg er ganske så enig med deg. Ganske dumt at det ikke lønner seg å arbeide[&:]

Såklart det lønner seg å arbeide. Kanskje ikke på månedslønna der og da. Men på opparbeidede feriepenger, grunnlag for sykepenger og slikt lønner deg seg iallefall. Det lønner seg også på selvfølelsen og det sosiale plan.
Hvorfor tenker dere bare på penger når det er snakk om aleneforeldre? Det er så utrolig mye mer, og kanskje langt viktigere ting som også spiller inn.

Ja, i lengden lønner det seg å arbeide... Men når det vil si at du påfører deg selv et tap av inntekt på opptil 35% (som i mitt tilfelle) av de pengene du har, da sier det seg selv at man tenker seg om to ganger.. For noen er ikke det et alternativ engang, for det går bare ikke å tape så mye i mnd akkurat nå...
Jeg hadde heldigvis en mann med ok inntekt, så vi hadde råd til å miste fler tusen i mnd. Men ja, det var kjipt.

Men som sagt, jeg er syk og venter på 2 operasjoner på ullevål, så vet ikke åssen det stiller i forhold til noen som har barn osv..

Men det er systemet i Norge som er den største feilen, man skulle blitt oppmuntra til å jobbe og da tjene mer enn å sitte hjemme..

Eh.. nå er jo systemet faktisk lagt opp til at man skal kunne jobbe og studere når man er alene da.. derfor har man støtteordninger som subsidiert barnehagebetaling, flere "sykt-barn"dager, hjelp til å få seg en utdannelse osv osv..
OS er jo ikke ment å være en latskapsinntekt for mødre og fedre som bare vil sitte på ræva hjemme i 3 år uten å gjøre noe, men ment som en støtteordning slik at alenemødre og -fedre KAN få seg en utdannelse, KAN ta seg en jobb - om enn bare en deltidsjobb, allikevel en jobb.
At noen utnytter systemet er jo bare unntaket som bekrefter regelen - det vil alltid være snyltere - og det gjelder ikke bare hos aleneforeldrene.. det er nok av eksempler på PAR som utnytter aleneforeldrestønadene, på voksne, oppegående mennesker som snylter på sykelønnsordningene, på skatten, på arbeidsledighetstrygden, osv osv osv...

At venninna eller den bekjente av hovedinnleggeren her påstår at hun har GOD råd med støtteordningene hun får fra NAV i dag, betyr bare at hun:
1.  Ikke har lån
2.  Har lave, faste kostnader
Dvs at hun ikke eier noe, hverken hus, leilighet og antakeligvis ikke en bil heller..
Er det noe gøy da?

Jeg har også "god" råd og er alene - MEN... jeg eier ingenting.  Absolutt ingenting.  Har innordnet meg med rimelig husleie fordi jeg leier hjemme hos mamma.. Hvor gøy er det da i en alder av snart 27 år?

For å si det sånn... Det vi alenemødre har i form av "fullstappa lommebok" - det har alle par igjen for i form av å EIE ting, samt det å kunne dele på gleder og sorger.

There's more to life than money, og det tror jeg det er endel mennesker som burde lære seg når de bretter øya utenfor pcskjermen og intetsigende diskusjoner om andre menneskers privatøkonomi..

Jeg skulle gjerne bytte all verdens penger mot en mann og en stabil og forutsigbar fremtid.

ORIGINAL: Lissyjane

Jeg er helt enig med deg. Jeg har jobbet ræven av meg for å komme der jeg er i dag,og for hva? Alle vennindene mine er alenemødre og staten syr puter under armene på dem..Skal jeg bli straffet fordi jeg ville ha en utdannelse..Rakker IKKE ned på noen altså... jeg bare synes det heller burde lønnet seg for dem som har utdannelse og jobb..At vi kanskje kunne hatt rett på litt mer penger

Først, all ære til alenemødre som studerer, jobber og bidrar til fellesskapet! Irritasjonen min rettes mot dem som forventer at staten skal betale for dem og som ikke gidder å løfte en finger selv. Det føles urettferdig at vi som har utdannelse og jobb skal arbeide for livets opphold (og betale skatt...), mens noen bare sitter på ræva og snylter på staten? Jeg har stor glede i å kunne forsørge meg selv og skjønner ikke at noen kan ha en slik holdning. Det burde være mindre lukseriøst å kun gå hjemme, er det ikke meningen at folk skal ut i jobb da? Det tar da ikke tre år å få seg jobb vel.
Skjønner at det er store forskjeller på hva alenemødre får og dette burde det ikke være. De alenemødrene som faktisk gjør noe burde da ihvertfall ikke slite mer med pengene enn dem som går hjemme. For et idiotisk system spør du meg.

ORIGINAL: Totlå

ORIGINAL: Lissyjane

Jeg er helt enig med deg. Jeg har jobbet ræven av meg for å komme der jeg er i dag,og for hva? Alle vennindene mine er alenemødre og staten syr puter under armene på dem..Skal jeg bli straffet fordi jeg ville ha en utdannelse..Rakker IKKE ned på noen altså... jeg bare synes det heller burde lønnet seg for dem som har utdannelse og jobb..At vi kanskje kunne hatt rett på litt mer penger

Først, all ære til alenemødre som studerer, jobber og bidrar til fellesskapet! Irritasjonen min rettes mot dem som forventer at staten skal betale for dem og som ikke gidder å løfte en finger selv. Det føles urettferdig at vi som har utdannelse og jobb skal arbeide for livets opphold (og betale skatt...), mens noen bare sitter på ræva og snylter på staten? Jeg har stor glede i å kunne forsørge meg selv og skjønner ikke at noen kan ha en slik holdning. Det burde være mindre lukseriøst å kun gå hjemme, er det ikke meningen at folk skal ut i jobb da? Det tar da ikke tre år å få seg jobb vel.
Skjønner at det er store forskjeller på hva alenemødre får og dette burde det ikke være. De alenemødrene som faktisk gjør noe burde da ihvertfall ikke slite mer med pengene enn dem som går hjemme. For et idiotisk system spør du meg.

Ja.. det er dette jeg også føler også... en på jobben sa noe i sta..: Han sa at broren hans hadde to unger..  den ene var en ramp mens hans andre var engel... og han syntes det var så fælt å se at rampen som ikke gjorde noe frivillig ble belønna heletiden... det var " hvis du er flink og gjør dette.. så skal du få...".. mens den andre gutten som aldri var bølle aldri ble belønnet på denne måten.. fordi de ikke hadde noe å pirke på ham med... han var jo alltid flink...

Selv om dette blir satt litt på spissen, syntes je det virker som om det er litt sånn i vårt samfunn også... Hvorfor kan ikke alle få denne støtten da... også de som har vært "flinke" og har tatt utdannelse etc...!
Folk med utdannelse har trods alt ofret mange år for denne... Virker som om man klarer seg på et vis.. selv om det ikke er mer en akkurat så får man ingenting...!

Man har helt sikkert forskjellige meninger om dette etter hva man har gjort i livet.. men jeg syntes det er litt feil at personer som har dratt på seg studielån...og brukt mange år på studier...kun får høye skatter i "belønning" fra samfunnet...

Back
Topp