Hva syns søsknene?

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Hvordan har det vært for storesøsken å få en søster eller bror? Engasjererde seg?

Vi opplevde litt sjalusi den første uka, men så gikk det seg til. Hun virket ikke så interessert. I de siste ukene har hun begynt å prate til han, vil holde mye og om han skriker prøver hun å gi han smokken eller kommer springende til meg "lillebroren min trenger deg!" :P

Så herlig! :-) Hvor gammel er eldste?

Her har det kun vært positivt, skal kose, stryke og holde. :-) Meeen.... Sjalu på eldste som jo også vil kose på lillebror. Er bare mellomste som skal kose babyen i fred.... Vet ikke helt hvordan håndtere det.

Så herlig! :-) Hvor gammel er eldste?

Her har det kun vært positivt, skal kose, stryke og holde. :-) Meeen.... Sjalu på eldste som jo også vil kose på lillebror. Er bare mellomste som skal kose babyen i fred.... Vet ikke helt hvordan håndtere det.

Hun er tre år :)

Hva gjør mellomste når eldste koser med babyen, da?

Hun er tre år :)

Hva gjør mellomste når eldste koser med babyen, da?
Hun kan dytte til henne.
Altså, når eldste skal kose lillebroren prøver mellomste å skyve henne bort. Hun får liksom ikke lov til å få kos, for lillebror er "hennes".
Blir furten, og skal alltid ha siste kosen.

Hun kan dytte til henne.
Altså, når eldste skal kose lillebroren prøver mellomste å skyve henne bort. Hun får liksom ikke lov til å få kos, for lillebror er "hennes".
Blir furten, og skal alltid ha siste kosen.

Hmm... Jeg ville kanskje sagt at eldste også skal få kose for det er hennes lillebror også, og at om hun ikke tåler det så må hun gå vekk. Mellomste er rundt to år, er hun ikke? Så hun forstår vel litt.

Han her er straks 3 og synes lillebror er veldig stas, han vil gjerne kose og holde og gi smokk. Alle må hilse på babyen når de kommer til oss, han sørger for det ;) Men han blir nok litt lei, han "hermer" etter babyen når han gråter for å selv få oppmerksomhet og prøver å trøste selv som han har sett mor gjøre da :) Men synes generelt han takler det veldig bra,

Hmm... Jeg ville kanskje sagt at eldste også skal få kose for det er hennes lillebror også, og at om hun ikke tåler det så må hun gå vekk. Mellomste er rundt to år, er hun ikke? Så hun forstår vel litt.
Takk for tips! :-)
Stemmer med alder, nesten på dagen! :-)
Er i trassalderen nå også, så litt generelt bestemt for tiden. Hun er jo så god mot han. Men vil jo ikke at hun skal bli "eiesyk" i forhold til eldste.

Storebror er veldig snill og forsiktig med lillesøster :) Men, han er litt sjalu. Kommer med ansiktet oppi vårt da vi snakker og tuller med henne. Da gjør han seg til og hermer etter oss og sier ofte "tittei" med en lys stemme rett oppi ansiktet vårt for å få oppmerksomhet han også :p Men nå skal det sies at han absolutt ikke mangler oppmerksomhet, men er allikevel uvant å dele den! Men må innrømme at han utfordrer meg om dagen. Han er survete, utålmodig, høylytt, trassig og så har han tydeligvis mistet hørselen sin! For han hører ikke på noe av det vi sier :p

Storebror er veldig snill og forsiktig med lillesøster :) Men, han er litt sjalu. Kommer med ansiktet oppi vårt da vi snakker og tuller med henne. Da gjør han seg til og hermer etter oss og sier ofte "tittei" med en lys stemme rett oppi ansiktet vårt for å få oppmerksomhet han også :p Men nå skal det sies at han absolutt ikke mangler oppmerksomhet, men er allikevel uvant å dele den! Men må innrømme at han utfordrer meg om dagen. Han er survete, utålmodig, høylytt, trassig og så har han tydeligvis mistet hørselen sin! For han hører ikke på noe av det vi sier :p
Ha ha, det er akkurat slik vi har det her hjemme :) han virker ikke sjalu, men har endret oppførsel.... Og det er vel et tegn på sjalusi. Ikke så rart egentlig da de har hatt oss for seg selv i 3 år. Nå må han dele på oss og hos oss er det verst når pappa skal kose, for han har blitt en skikkelig pappa gutt!! He he ;)

Takk for tips! :-)
Stemmer med alder, nesten på dagen! :-)
Er i trassalderen nå også, så litt generelt bestemt for tiden. Hun er jo så god mot han. Men vil jo ikke at hun skal bli "eiesyk" i forhold til eldste.

Alt jeg husker. :P

Det forverres kanskje med trass. Det eiebehovet får nok over etterhvert. :)
Du får bare gjenta at alle får kose helt til hun gir seg. ;)

Vi har ei på 2,5 år fra før og det har gått over alle forventning selv om det er midt i trassalderen. Hun viser stor interesse og omsorg for lillesøster og virker ikke sjalu selv om det selvsagt ikke alltid er like morsomt om mamma ikke er ledig akkurat når man ønsker seg. Stolt av hvordan hun har taklet det :-)

Back
Topp