Hva syns du er maxgrense på alder?

*Maya*

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Novemberfnuggene 2023
Hva er din mening på maks alder for å få barn? Ved hvilken alder bør man sette grensen på prøving? Stusser du hvis du får høre at ei dame på 40 år skal bli mamma? Hva med 45 eller 50? Er nysgjerrig på hvilken alder man bør holde seg under for å unngå kommentarer på at man er for gammel.

Kjenner ei som ble mamma da hun var 46. Hun er et fantastisk menneske og mamma så jeg tenker bare at det er bra jeg :)

Leste om ei amerikansk dame i 60 åra. Det syns jeg er egoistisk og sent… Men ellers er det opp til hver enkelt kropp og hvert enkelt menneske i mine øyne :) man kan være like flink mamma om man er 16 eller 50 :) ❤️

Over 40 er for meg personlig for sent, men det er også fordi jeg selv har hatt unge foreldre og selv nå er blitt mor relativt tidlig ift de rundt meg. Men samtidig reagerer jeg ikke om en venninne på 40 skal ha baby. Men over 45 syns jeg begynner bli sent. At man får baby som 50+ er tøft gjort, men syns også det er egoistisk mot barnet som trolig vil miste sine foreldre tidlig i livet.

Min mamma fikk en atpåklatt da hun var 41 (pappa var 50) og jeg selv var da 15 år. Synes det var veldig kleint da (mamma og pappa sin nr 5 og vi var allerede den familien med en flokk av unger). Men jeg er veldig glad for at mine foreldre fikk den atpåklatten! Det har holdt de unge og friske tror jeg :) nå tøyes grensen for hva som er "gammel" mor fordi samfunnet endrer seg og det stilles en norm om etablering og mastergrader før flere kvinner tør å tenke på familiestiftelse. Det blur nok bare fler og fler førstegangsmødre som er nært 40åra eller passert det. Kanskje jeg selv tenker man begynner å bli litt for gammel når man har passert 42 år?

Personlig ville jeg helst få barn før fylte førti, og det handlet mest om tiden jeg vil få med mitt barn. Ideelt sett skulle jeg vel hatt barn rundt 30, da ville mitt barn være 50 når jeg er 80 osv.

Samtidig er det ikke alt som kan planlegges, og da jeg var 30 selv hadde jeg ikke noe ønske om å bli mamma. Nå rekker vi en liten en noen få måneder før jeg fyller 40 og tenker ikke så mye på det. Min manns mor var i 40-årene da hun fikk ham, og vi har en utrolig fin relasjon. Jeg tror mye blir hva vi gjør det til. I dag er vel gjennomsnittsalderen for en førstegangsgravid 30 år? Så som nevnt endrer tidene seg og det hadde faktisk ikke slått meg at noen ville kunne se på meg som en for gammel mamma. Men det er heller ingen som tror at jeg blir 40 i år. Jeg tror barn nå vil holde oss unge til sinns lenge, og det er noe jeg ser fram til. Nå er jeg klar for denne rollen :Heartred

Hei! Jeg har tenkt mye på dette med alder mtp å få barn i det siste. Jeg er gravid nå og blir 39 ca ved fødsel. Fikk første når jeg var 35. Jeg og samboer fant hverandre året vi fylte 33:Heartred. Skulle noen ganger ønske vi traff hverandre noen år før så vi kunne starte familie litt yngre, men det er ikke alt man styrer. Vi føler oss forøvrig ikke gamle og er friske og raske:happy: Så lenge kroppen blir gravid og man ønsker barn så syns jeg ikke man skal være så opphengt i over eller under 40. Det er tross alt bare et tall.

Må vel innrømme at jeg syntes mamma var eldgammel når hun fikk nr 2 som 39 åring. Da var jeg 17:hilarious:
Nå er jeg snart 31 og ser ikke helt hvorfor jeg mente 39 var gammelt:angelic:
Tror ikke man skal bry seg så mye om hva andre mener om saken, er man i fin form så spiller ikke alder så stor rolle.
Samfunnet har endret seg, det er mer normalt omtrent å være 40 istede for 25.

Synes 40 er sent. Er nok fordi mine søsken hadde voksne barn da og fordi jeg selv kjenner meg for gammel i en alder av 37 av å ha en på 4,5 år. Ble mamma som 29 åring og skulle nok ønske jeg begynte noen år før der også. Men møtte mannen min da jeg var 28 og er glad for at det er han jeg har barna mine med og ikke noen andre.

Så lenge man har ork så har ikke alder så mye å si synes jeg. Kjenner noen som fikk siste da hun var 43, for meg kunne hun vært 10 år yngre. Merker ikke alderen på henne, og mye lek igjen.
Tanta mi fikk i en alder av 40, hun var mye eldre til sinns. Offer seg mye og syntes barnet var slitsomt. Der var det ikke mye lek..

Moren min fikk meg da hun var 41, pappa var 44. Mamma hadde fra før mine to søsken med sin eksmann som da var 23 og 20 år da jeg ble født. Pappa hadde ingen fra før, og de ønsket derfor en sammen. De prøvde riktig nok i noen år, og var på tur til å slå seg til ro med at de ikke ville få det til før det plutselig ble oppdaget at hun var gravid med meg.
Siden jeg hadde voksne søsken, så ble jeg også tante da jeg var 2 år. Selvom jeg vokste opp som alenebarn, så har jeg aldri savnet søsken i nærmere alder.
Tror for mamma og pappa sin del at det at de fikk meg i så voksen alder har holdt de «unge» lengre.
Nå som jeg straks er 22 år, er mamma 63 og pappa 66, og jeg har på en måte aldri hatt noen ulemper med at jeg er en generasjon «forskjøvet». I sammenligning med min samboer, så er hans foreldre like gamle som mine søsken, og hans besteforeldre like gamle som mine foreldre. Litt rart - men vi har likevel blitt en skikkelig spleiset gjeng selv om:love2

Alder spiller ingen rolle for min del, men man skal ha kropp og helse til å ha barn :shy:
Jeg sa egentlig ingen barn før etter 30. blir nok å drøye det til 31 :hilarious:

Jeg syns for meg selv at 40 er for sent. Jeg har alltid sagt til meg selv at jeg skal være ferdig med barn innen 35 :) men vet om fler som har fått barn rundt 40 år, og så lenge man orker det er det jo greit :)

Hørte om en gammel nabo som fikk 4. barnet (1. med ny mann da) da hun var 50, ble litt sjokkert da :smiley-ashamed004 Egentlig mest fordi jeg tenkte det var for gammelt til å være mulig.
Menn føler jeg ikke det er like 'ille' med, min egen far var sent i 40-årene da jeg (eldste barnet) ble født, og over 50 da siste ble født. Har også kompiser som ble fedre i 40-årene, dog med yngre damer.
En ting jeg alltid har kjent på da, er at jeg selv som liten var redd for at pappa skulle dø, for han var jo så gammel. Nå vil jeg gi han barnebarn mens han fortsatt kan leke med dem, han begynner å bli litt skrøpelig.

For min egen del har jeg vært klar på at jeg skal være ferdig med barn før jeg er 30, men det er nok pga familiehistorikk og at det er slik jeg alltids har sett det for meg. Vi har 2 barn nå og blitt enig om at vi ønsker 3, jeg er 23 og han er 24, så satser på å være ferdig til jeg er 25:hilarious:
Jeg synes det er sent når man har bikket 45, men tenker ikke over det når jeg hører om noen på 40 som er gravid:happy:

Jeg tenker at om man ønsker seg barn så spiller det ingen rolle. Hvor mer man ønsker tenker jeg at man blir en fantastisk forelder uansett. ❤️

Jeg tror også at yngre kvinner kan tenke at 40-åringer er gamle hehe men når man kommer dit selv kan man ikke skjønne at man kunne tenke det. Da jeg var 17 syntes jeg 28-åringer var kjempegamle. Og i 20-åra tenkte jeg at 40 var gammelt. Nå blir jeg 40 og føler jeg er i mitt livs beste sted. Har aldri hatt det bedre eller følt meg bedre :Heartred

Dette er et morsomt tema. Jeg kjenner flere i det som nå er "besteforeldre-generasjonen" som synes 30 år var i det eldste laget. Det tipper jeg de fleste er uenige i i dag :) Selv har jeg alltid tenkt at 30 år er en fin grense - utelukkende fordi jeg startet tidlig og ikke ville spre småbarnsperioden over for mange år. Men pga diverse humper på veien tenker jeg nå at det er godt mulig jeg evt får et barn til i 30-årene og alder komme ikke til å stoppe meg om det er noe jeg virkelig ønsker.

Har faktisk to gode venninner som begge fikk sitt første og eneste barn da de var 38-39 år. De er fantastiske mammaer og minst like aktive som de yngre jeg kjenner til. Og her er noe som også endret perspektivet mitt litt. Jeg har jobbet en del på sykehjem og husker jeg hadde en pasient på 101 år som hadde fått sitt yngste barn som 50-åring. Tenker alltid på det tilfellet når folk sier "stakkars barna som kommer til å miste foreldrene sine tidlig" :joyful:

Jeg tror også at yngre kvinner kan tenke at 40-åringer er gamle hehe men når man kommer dit selv kan man ikke skjønne at man kunne tenke det. Da jeg var 17 syntes jeg 28-åringer var kjempegamle. Og i 20-åra tenkte jeg at 40 var gammelt. Nå blir jeg 40 og føler jeg er i mitt livs beste sted. Har aldri hatt det bedre eller følt meg bedre :Heartred
Så enig med deg. Selv snart 36 og vi fikk vår første baby for 1 år siden. Dog mye humper på veien for meg. Og skulle helst hatt baby npr jeg var sånn ca 30. men daværende partner ville ikke ha barn. Og da var jeg 33 og tenkte Gud nå kommer jeg aldri til å få barn. :) nå planlegger vi baby nr 2 og jeg kommer jo til å bikke 37 sikkert før den ungen eventuelt kommer, om vi kan få flere barn da. Det vet vi jo ikke. Syns det er ok. Om man ønsker det selv så tror jeg vi kommer til å klare oss fint.
Dette med alder er så morsomt. For det finnes jo som du sier spreke og friske fine 40/45 åringer. Som er både ung i kropp og til sinns:) selv må jeg vise leg når jeg skal kjøpe nesespray og jeg føler meg fortsatt som en 20 åring i sinnet innimellom. Så ja:hilarious: litt barnslig men kan ha noe med at jeg jobber i barnehage og syns fremdeles «bæsj, tiss, promp» humor er kjempe gøy:hilarious::hilarious:

Back
Topp