Hva syns dere?

Syns "tvinge" høres så fælt ut. Vil tro at de fleste som kan jobbe har lyst til å jobbe. Og så får man heller si at d er vilkårene for å motta sosialytelse.

Men ja, jeg er enig i d.

Med enkelte unntak da.

På en måte ja. Må si at det er utrolig irriterende med de som bare ikke gidder å jobbe, eller som blir gående ledig i mange år fordi de kanskje har urealistiske krav til hva de ønsker å jobbe med (ikke kvalifisert for typen stilling man ønsker). Vet om et par slike og det er vanskelig å forholde seg til synes jeg, når man selv jobber og gjør så godt man kan.
Men dette er kun så lenge man er frisk og i form ellers selvfølgelig!

Leste arbeidsuføre først, og syntes det var hårreisende at dere ville tvinge de ut i aktivitet for å få stønad :P
Det høres ok ut om et slags tiltak er kravet for å få stønad, men hvordan skal det løses? Selvvalgt aktivitet, som f.eks. frivillighetsarbeid (FOD, besøksvenn osv) eller styrt av Nav? For skal det styres av Nav så blir det ventetid og søknader, og godt mulig aktiviteter som ikke passer med resten av livet (tenker da avstand, reisemåte, henting/levering i barnehage osv). Og hvem betaler?
Men jeg synes det er helt ok å ha aktivitet som et krav. Det vil hjelpe til med å komme i gang om man får en ny jobb, og kanskje lære en nye ferdigheter. Og kanskje får man inspirasjon til å gå en helt ny rute i livet.
Personlig mener jeg at frivillighetsarbeid er tingen. Det koster ikke kommunen noe ekstra, og man får gjort mye godt for sine medmennesker (og eventuelt dyr).

Det har jo alltids vært et kriterium for arbeidsledige at de må søke på jobber og slikt for å motta penger. Det er vel ingen som ønsker å leve på sosialhjelp. Det er utrolig nedverdigende allerede, for man må levere kontoutkrifter og man føler seg så ynkelig at fy, og man må bruke alt av sparepenger, og til og med ungenes sparekonto om man har til dem, før man får hjelp, som igjen er beregnet til et minste minimum. Får man en pengegave er man egentlig pliktig å oppgi det slik at de kan trekke det av summen man får. Og da jeg mottok sosialhjelp måtte jeg søke hver mnd. Det er rett og slett pinlig.

Så sånn bortsett fra det at jeg ikke kan begripe at noen ØNSKER å motta sosialhjelp mer enn nødvendig, så mener jeg det er helt innenfor å kreve at folk skal gjøre det de kan for å tjene penger og klare seg selv. Så lenge det er en jobb man faktisk er i stand til å gjøre, så. :)

Leste litt grundigere nå, så skjønner hva poenget var, at man måtte være i aktivitet selv på sosialhjelp. Syns fremdeles det er okey. Det er nok sunt og gjør noe med motivasjonen og dagliglivet, at man ikke blir sittende inne og tenke at det ikke går osv. Man får struktur, møter mennesker, får erfaring som kanskje kan være nyttig å ha, viser en fremtidig arbeidsgiver at man ikke nøyer seg med å sitte på ræva til drømmejobben deiser ned i fanget, liksom. :D

Last edited:
Jeg ser vel ikke på det som tvang jeg da.. Om du er arbeidssøker, er jo målet ditt å komme deg ut i jobb, om du ikke klarer det selv, så finner de et alternativ for deg. Synes dette er på sin plass, selvsagt etter en viss periode. Synes ikke du skal få max 1 mnd frist f.eks..
Men det er lettere å søke andre jobber man kanskje heller vil ha, om man har en jobb fra før =)

Synes det er Okei med aktivitet for å få penger :) jeg selv går på aap, men det blir jo noe helt annet

Synes ikke det er greit jeg. Hva med de som faktisk sliter? Synes alle blir dradd under en kam!! Greit at det er mange som går på nav fordi de kanskje ikke orker å jobbe.. Men det sitter faktisk mange rundt omkring som ikke klarer det pga de faktisk er syk osv!

Synes ikke det er greit jeg. Hva med de som faktisk sliter? Synes alle blir dradd under en kam!! Greit at det er mange som går på nav fordi de kanskje ikke orker å jobbe.. Men det sitter faktisk mange rundt omkring som ikke klarer det pga de faktisk er syk osv!
Det blir noe annet. Det et er vel snakk om de som er jobbsøkere, som jeg tolker det i alle fall. Men selv på aap er det jo krav om aktivitet, på en eller annen måte. Uføre har ingen krav til aktivitet.

Syke er en annen kategori.

Har selv jobbet som koordinator for arbeid for sosialhjelp i sommer. Det gjøres individuelle avtaler om oppmøte tilpasset den enkeltes liv ellers, barnepass kan dekkes, folk kan hentes og kjøres hjem igjen.
Det er ikke for å være kjipe man setter i gang tiltak, men for å få folk i aktivitet og føle at det skjer noe.
Alle vi har hatt i tiltak har samtidig blitt fulgt opp av veileder på arbeidsavdelingen hos oss på nav. Av ti stk er nå to i ordinært arbeid de ikke hadde vært i uten dette tiltakene,og tre har søkt aap,da det under oppfølging har kommet frem opplysninger som sier at de kan ha krav på det, de resterende fem er fortsatt i tiltak og arbeidssøkere.
Kan du fortelle meg hva som er så ille med at fem av ti i løpet av under tre mnd i arbeid for sosialhjelp har kommet videre og i gang med livene sine på en helt annen og bedre måte enn før tiltaket?

Ja det syns jeg er helt greit :-) man blir jo fort umotivert osv dersom man bare blir gående hjemme

Ja det syns jeg. Eller som flere sier over her, så blir det mer et krav om man vil motta stønad.
Kjenner en som absolutt ikke gidder, og det irriterer meg. Han tror han kan gå på nav i all evighet og blir grinete om jeg nevner noe om det.

Selv gjorde jeg alt for å finne en jobb, og endte med praksis et år hvor nav betalte, før jeg fikk fast jobb. Dette var noe arbeidsgiver "krevde".

Det er så utrolig viktig for psyken og livskvaliteten å ha noe meningsfult å gå til, så jeg mener det burde være krav til aktivitet slik at man ikke bare blir sittende hjemme dag ut og dag inn uten noe å ta seg til.

Synes det kommer helt an på saken.
En venn av familien sluttet i jobben sin for å ta livet av seg. Da hun ikke klarte det og var blitt lagt inn, så hadde hun ikke rett på noen andre midler enn sos.hjelp i ett år før hun kunne komme inn i nav sitt system for andre ytelser. Rettighetene hennes økonomisk var jo borte, og hun var veldig syk. Nå har hun det litt bedre virker det som, selv om hun fortsatt er mye lagt inn, men om NAV skulle tvunget henne ut i arbeid det året og ikke sett hennes situasjon så tør jeg ikke tenke på hva som kunne skjedd... Så tror det er viktig å ikke ta alle under én kam.

Jeg går på arbeidsavklaringspenger ( ikke noe stolt av det, for å si det sånn) og jeg har krav til aktivitet. Min aktivitet er for øyeblikket behandling, hadde jeg vært frisk, måtte jeg vært utplassert/arbeidspraksis.

Kommer jo an på situasjon. Før nav fant ut at jeg ikke var frisk ville de ikke gi meg noe. Da ønsket de bare at jeg skulle prøve finne arbeid. De er ikke så lette å hanskes med som folk flest trur. Aktivitet er et must for de som kan.

Skulle gitt hva som helst for å kunne jobbe, og trur de aller fleste ønsker det. Mange snyltere der ute, men de fleste er mennesker som trenger NAV og faktisk ikke kan jobbe.

Det er så utrolig viktig for psyken og livskvaliteten å ha noe meningsfult å gå til, så jeg mener det burde være krav til aktivitet slik at man ikke bare blir sittende hjemme dag ut og dag inn uten noe å ta seg til.
Det er veldig sant.

Det blir noe annet. Det et er vel snakk om de som er jobbsøkere, som jeg tolker det i alle fall. Men selv på aap er det jo krav om aktivitet, på en eller annen måte. Uføre har ingen krav til aktivitet.
Helt riktig. Dette handler om arbeidsføre. Ikke uføre.

Back
Topp