Hva synes du om surrogati?

jhygtfrdew

Gift med forumet
Og er egentlig forskjellen på surrogati og det å bli befruktet med sæd donor så veldig etisk forskjellig?

Hva mener du?

Jeg mener surrogatene gjør en fantastisk jobb. Tenk å låne bort kroppen sin for å hjelpe barnløse å få oppfyllt sitt høyeste ønske. Utrolig fint gjort! Hadde "gjerne" gjort det selv, hadde jeg hatt en søster, bestevenninne e.l. som trengte den hjelpen og det hadde vært lovlig her.

Jeg syns det er veldig fint, men i forhold til religion så hadde jeg aldri kunne gått til det skrittet med å bruke surrogat.

Etisk er det faktisk en forskjell fordi du får noen andre til å bære frem ditt barn, og den personen som bærer frem ditt barn blir faktisk knyttet en vis grad til barnet selvom barnet ikke har noen av hennes gener så har det jo like fult levd i magen hennes og delt hennes blod!
Så blir en forskjell ja

Jeg synst det er utrolig fin tanke! Men... Ikke for meg...
Søstra mi sa en gang at hu ville bære mine barn for meg hvis jeg ikke kunne ( jeg hadde IVF) og jeg syntest det var stort at hu tilbøy det, men jeg takket nei.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg synes det er flott! Hadde gjerne gjort det for noen, men tror nok at det er vanskelig siden man knytter seg til babyen i magen. Jeg synes det er STORT forskjell mellom surrogat og donor! Surrogat er jo tross alt begge foreldrenes sitt genetiske material og donor er jo en fremmed. Jeg hadde hatt større etiske problemer med donorsæd enn 'donorlivmor' tror jeg... Uansett flott at det finnes hjelp for mennesker som sliter og ønsker ikke noe annet mer enn en baby!

jeg synes at det er veldig flott at slike muligheter finnes for folk som har et veldig stort ønske om barn :-)

synes det er noe som absolutt skulle blitt lovlig! En fin ting å kunne gjøre for andre - og tror nok jeg fint kunne avse 9mnd av mitt liv for å la venninne ell søster fått ett etterlengtet barn!

Jeg syns det er et godt alternativ dersom surrogatmødrene ble "kvalitetssikret" med mentale og fysiske helsesjekker, og det var noe de gjorde fordi de ville hjelpe andre med å få et barn, ikke fordi de ville tjene noe el.
Spesielt med tanke på homofile menn, som jo er de store taperne i regelverket i dag, så hadde det vært flott om de kunne fått hjelp i Norge til å få egne barn, enten slik eller gjennom adopsjon.

Jeg tenker at det å bære fram et barn for noen er selvsagt et stort ansvar, en enorm jobb, men hvis man sammenligner med sæddonasjon så syns jeg virkelig ikke det er noe big deal. Og i mine øyne er eggdonasjon like naturlig som sæddonasjon, jeg tenker at forskjellen ligger mest i at det er mer omfattende å donere egg, og man tenker at kvinner kan ha vanskeligere for å gjøre det, rent emosjonelt. Men om det er et fritt valg så bør det være kjønnsnøytralt. Og surrogati er jo "bare" å gro noen andres baby.

Jeg syns det er fint, dersom det ikke ligger noe utnyttelse i det , eller en desperasjon om penger. Da blir det å utnytte desperasjonen og situasjonen til andre for egen vinning. Kan skjønne at det ikke er lov i og med at det ofte ligger utnyttelse bak, og kvinner som føler de ikke har noe valg med tanke på situasjonen de/ familien deres er i.

Jeg synes det er problematisk! På den ene siden kan du få egg i utlandet befrukte det med sæd fra mannen din og bære det frem selv om det ikke biologisk er ditt også blir det likevel DITT barn fordi du har hatt det i kroppen.

På den andre side kan du gi ditt egg til en fremmed kvinne befruktet med mannen din sin sæd mens hun går med barnet også etter 9 måneder når barnet har hørt hennes stemme og vært i hennes trygge favn så skal du komme å ta det fordi du er biologisk knyttet?

For meg blir dette ett stort dilemma. Jeg mener at den som bærer barnet i 9 måneder er barnets mor! Dermed synes jeg ikke noe særlig om surrogati. I tillegg er det mange andre etiske dilemmaer med surrugati så jeg er glad det ikke er lov i Norge.

synes det er noe som absolutt skulle blitt lovlig! En fin ting å kunne gjøre for andre - og tror nok jeg fint kunne avse 9mnd av mitt liv for å la venninne ell søster fått ett etterlengtet barn!
Er nok enig her:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Jeg synes det er problematisk! På den ene siden kan du få egg i utlandet befrukte det med sæd fra mannen din og bære det frem selv om det ikke biologisk er ditt også blir det likevel DITT barn fordi du har hatt det i kroppen.

På den andre side kan du gi ditt egg til en fremmed kvinne befruktet med mannen din sin sæd mens hun går med barnet også etter 9 måneder når barnet har hørt hennes stemme og vært i hennes trygge favn så skal du komme å ta det fordi du er biologisk knyttet?

For meg blir dette ett stort dilemma. Jeg mener at den som bærer barnet i 9 måneder er barnets mor! Dermed synes jeg ikke noe særlig om surrogati. I tillegg er det mange andre etiske dilemmaer med surrugati så jeg er glad det ikke er lov i Norge.
Jeg tror jeg må si meg enig med dette jeg ja!

så da mener du at adoptivforeldre ikke er barnets foreldre heller da?

Akkurat samme jeg tenkte. Det er jo ikke som om en tilfeldig person ble gravid med noen andres baby. :D

Nei, det er ikke det JEG mener i allefall!

Det er ikke slik at de som ikke har født barnet ikke er foreldre, men at det som har gått med det i ni måeder og født det er, uavhengig av om det er andres egg/spærm.

Ett adoptivbarn blir adoptert vekk fordi foreldre ikke klarer og ta seg av det, eller ikke ønsker og ta seg av det. En bestemmelse som tas undervei eller etter fødsel.

Når det er snakk om surogati er det jo bestemt på forhånd at barnet ikke er bærer sitt. Men bærer vil ofte bli like knyttet til barnet som om det var sitt eget, men har ikke noe valg da det gjelder og beholde det eller ikke.

Jeg mener surrogati er og gamble med folks følelse og liv. Det finnes mange mennesker som er så gode at de ønsker og gjøre, og ofre, veldig mye for andres lykke. Men ofte vet de kanskje ikke hva de ofrer? Kanskje det vil ødelegge deres eget liv i steden?

Jeg tror nemlig ikke det og være surogatmor er noe man kan forutse hvordan vil føles eller hvordan vil gå! Man kan tenke og reflektere rundt det, men det er alikevel umulige og forutsi hva man faktisk vil føle før man står oppi det!

Og redde noens lykke med kanskje andres undergang er jeg liksom ikke for på noen måte.

Ikke forklart på best mulig måte dette, ble veldig rotete, men ett forsøk på og forklare hva jeg mener i allefall.

Jeg er ganske enig i det Frk. Tvert I. Mot sier her! Synes det er overraskende mange her som synes surrogati er ganske uproblematisk..

Nei, det er ikke det JEG mener i allefall!

Det er ikke slik at de som ikke har født barnet ikke er foreldre, men at det som har gått med det i ni måeder og født det er, uavhengig av om det er andres egg/spærm.

Ett adoptivbarn blir adoptert vekk fordi foreldre ikke klarer og ta seg av det, eller ikke ønsker og ta seg av det. En bestemmelse som tas undervei eller etter fødsel.

Når det er snakk om surogati er det jo bestemt på forhånd at barnet ikke er bærer sitt. Men bærer vil ofte bli like knyttet til barnet som om det var sitt eget, men har ikke noe valg da det gjelder og beholde det eller ikke.

Jeg mener surrogati er og gamble med folks følelse og liv. Det finnes mange mennesker som er så gode at de ønsker og gjøre, og ofre, veldig mye for andres lykke. Men ofte vet de kanskje ikke hva de ofrer? Kanskje det vil ødelegge deres eget liv i steden?

Jeg tror nemlig ikke det og være surogatmor er noe man kan forutse hvordan vil føles eller hvordan vil gå! Man kan tenke og reflektere rundt det, men det er alikevel umulige og forutsi hva man faktisk vil føle før man står oppi det!

Og redde noens lykke med kanskje andres undergang er jeg liksom ikke for på noen måte.

Ikke forklart på best mulig måte dette, ble veldig rotete, men ett forsøk på og forklare hva jeg mener i allefall.
jeg skjønner hva du mener selv om jeg nødvendigvis ikke er enig. det er ikke det jeg reagerte på heller, jeg reagerte mer på uttalelsen at den som har bært barnet i 9 mnd er barnets mor på en slik måte at ingen andre er det og da må det jo bli det samme i adoptiv sammenheng. var det jeg reagerte litt sterkt på og synes blir helt feil.

jeg skjønner hva du mener selv om jeg nødvendigvis ikke er enig. det er ikke det jeg reagerte på heller, jeg reagerte mer på uttalelsen at den som har bært barnet i 9 mnd er barnets mor på en slik måte at ingen andre er det og da må det jo bli det samme i adoptiv sammenheng. var det jeg reagerte litt sterkt på og synes blir helt feil.
Den som har vært barnet er jo barnets mor, selv om en adoptivmor senere blir barnets mor, og gjerne en vell såp god mor.

Back
Topp