Hva synes du om navnet...

Vet om flere norske, voksene damer som heter fay, er fint det :)

Syntes det er ett fint navn jeg.
Hvorfor er det ett problem for noen å ha ett navn som høres utenlandsk ut?

Ulike preferanser og hva en setter som kriterier?
Noen velger "topplistenavn"
Noen velger "internasjonale navn"
Noen velger "unike navn som ingen har hørt om før"

Vi valgte "vanlige, norske navn som alle har hørt om før, men som ikke er på noen toppliste for de siste ti årene."
Vi har derfor en sønn med et navn som hadde sin topp for rundt 60 år siden, og en datter med et navn som var på topp rundt 30 år siden, og de treffer egentlig nesten ingen jevnaldrede med samme navn, men alle kjenner navnene.

Sånn helt på si av tema: Her en dag gikk vi fra skolen, og jeg tiltaler min datter med navn. en annen mor har hentet sitt barn som er et par år eldre enn min sønn, og sier "Heter hun xxxx? Det gjør min datter også, med C eller K?" "K" svarer min datter. Det gjorde hennes også, og vi var enige om at ingen av oss hadde truffet andre med småjenter som heter dette. Da kommer det fra guttungen hennes: Og han heter zzz? "Gjør du?? Det gjør nemlig storegutten vår også!" Altså, ikke den gutten hun hentet, men storebroren hans.

Syntes det er ett fint navn jeg.
Hvorfor er det ett problem for noen å ha ett navn som høres utenlandsk ut?
For min del er det uttalelsen. Jeg vil unngå å si et navn om jeg ikke klarer å finne ut hvordan det skal uttales. Hva andre gjør er opp til dem. Min mann ville kalle vår datter Rose, noe som er nydelig på engelsk men høres rart ut om det skal uttales på norsk måtefor min del.

Back
Topp