Hva synes dere om tv programmet 'luksussfellen'?

Har sett det et par ganger, og det har gjort at jeg har blitt enda mer redd for kredittkort - noe som er bra :p

Syns det er veldig bra!! 

Jeg har lært mye av det! :)

Synes igrunn det faller inn under "pute-tv"-sjangeren. Ser litt på det innimellom, og blir like sjokkert hver gang over hvor lite folk vet om sin egen økonomi. Synes igrunn det er trist når voksne folk med barn viser så lite innsikt. 

På den annen side er det jo fint at de får hjelp, og det er jo mye å lære av programmet. Men jeg kunne tenkt meg å sett hvordan det går med de folka etter et og to år. Det hadde vært interessant å vite. Hvordan de har klart seg i en måned sier ikke så mye egentlig..

Ellinorsmamma skrev:
Synes igrunn det faller inn under "pute-tv"-sjangeren. Ser litt på det innimellom, og blir like sjokkert hver gang over hvor lite folk vet om sin egen økonomi. Synes igrunn det er trist når voksne folk med barn viser så lite innsikt. 

På den annen side er det jo fint at de får hjelp, og det er jo mye å lære av programmet. Men jeg kunne tenkt meg å sett hvordan det går med de folka etter et og to år. Det hadde vært interessant å vite. Hvordan de har klart seg i en måned sier ikke så mye egentlig..

helt enig der =))

Ellinorsmamma skrev:

Enig! Synes det er helt utrolig at voksene mennesker klare å sette seg selv i en sånn økonomisk krise! Reagerer veldig på at det ikke har gått opp et lys for lenge siden! Men sånn er det vell når lysta blir større en fornuften! Veldig synd :(

June anette skrev:

Ellinorsmamma skrev:

Enig! Synes det er helt utrolig at voksene mennesker klare å sette seg selv i en sånn økonomisk krise! Reagerer veldig på at det ikke har gått opp et lys for lenge siden! Men sånn er det vell når lysta blir større en fornuften! Veldig synd :(

Ja, det er rart at det går an. Men det gjelder vel mange, og når en først har ramla litt utpå så er det lett å gjøre feil valg. Når en samtidig har personlige problemer av ulike slag (spillavhengighet osv.) så er det ikke lett å ordne det på egenhånd. Men når folk tar opp dyre forbrukslån for å betale ned studielånet (!) og ikke vet hvor mye de har igjen i lån på huset før de legger det ut for salg, da er det fristende å si at det ikke er lov til å være så dum.

Jeg liker det programmet jeg og blir alltid inspirert til å betale ned vår gjeld:) Hihi Men jeg kan forstå hvordan folk havner i en slik situasjon. Og det handler ikke om å være dum. Det er ikke alle som er enormt gode på økonomi osv.

Ellinorsmamma skrev:

LittleMonkey skrev:
Har sett det et par ganger, og det har gjort at jeg har blitt enda mer for kredittkort - noe som er bra :p

What? hehe
Jeg klippa mitt etter et par episoder med luksusfellen..
Ble ganske mye mer imot. hehe Syntes det er kjempe skummelt med kredittkort:-O

super-prøver skrev:

LittleMonkey skrev:
Har sett det et par ganger, og det har gjort at jeg har blitt enda mer for kredittkort - noe som er bra :p

What? hehe

Ja :p

Tror det er lett å skaffe seg et, så et til, og et til og gjerne enda et.... Plutselig sitter man der :p

Syns det er et interessant program! Lærer mye, både av hva som er bra og ikke. Kredittkort har jeg aldri hatt, og kommer iallefall aldri til å skaffe meg et heller etter å ha sett enkelte episoder av det programmet..!! Jeg har full forståelse for at mange av disse har havnet i uføret med spilleavhengighet, folk som er arbeidsledige / uføretygdet og har mistet en del inntekt, osv.. Det er mange grunner til det, mange hadde jo det helt overkommelig FØR de f.eks. mistet jobben, det er jo i etterkant av det at gjelden vokser når man ikke klarer å betale så mye som før. Men må innrømme at de som faktisk sitter på tv og sier at de hiver regningene i ovnen for å slippe å betale de osv..DER må man kunne sette spørsmålstegn ved hvor oppegående enkelte egentlig er...?

LittleMonkey skrev:

super-prøver skrev:

LittleMonkey skrev:

What? hehe

Tror det er lett å skaffe seg et, så et til, og et til og gjerne enda et.... Plutselig sitter man der :p

Hihi, du seir du er FOR kredittkort, kanskje du mener du er IMOT kredittkort ;)

*Shining Star* skrev:
Syns det er et interessant program! Lærer mye, både av hva som er bra og ikke. Kredittkort har jeg aldri hatt, og kommer iallefall aldri til å skaffe meg et heller etter å ha sett enkelte episoder av det programmet..!! Jeg har full forståelse for at mange av disse har havnet i uføret med spilleavhengighet, folk som er arbeidsledige / uføretygdet og har mistet en del inntekt, osv.. Det er mange grunner til det, mange hadde jo det helt overkommelig FØR de f.eks. mistet jobben, det er jo i etterkant av det at gjelden vokser når man ikke klarer å betale så mye som før. Men må innrømme at de som faktisk sitter på tv og sier at de hiver regningene i ovnen for å slippe å betale de osv..DER må man kunne sette spørsmålstegn ved hvor oppegående enkelte egentlig er...?

det handler ikke om å være oppegående eller ikke.. det har med å tørre å takle problemer.. for noen er det lettere å pakke problemene vekk og håpe at de forsvinner av seg selv..
jeg har vært der, og jeg vet hvordan det er.. det er ikke sånn at man hiver det i ovnen og så er livet enkelt igjen.. man går rundt med en vond følelse inni seg hele tiden.. man gruer seg til å gå i postkassa.. man tenker på det hele forbanna tiden..
jeg er ikke der lenger, men jeg får fremdeles hjertebank, åndenød og begynner å kaldsvette når mannen tar opp temaet penger. Jeg klarer bare ikke å face det... jeg vet ikke hvorfor. Det ble bare sånn.
Jeg anser meg allikevel som rimelig oppegående fordetom.
FOrøvrig er jeg også en av dem som ikke har snøring på hva vi har i gjeld eller noe som helst, men jeg har en mann med stålkontroll så han styrer skuta og jeg henger bare med. Og det fungererer. Hvis han hadde vært som meg sammen med meg, hadde nok vi også vært på luksusfellen...

Pappa er også en sånn som til slutt bare ga opp.. Det ble for mye. Han har alltid hatt mye gjeld, vært arbeidsledig. Glemt å tenke på konsekvensene. Tenkt at det ordner seg.
Ja, da han døde hadde han 500.000 i kredittkortgjeld og ikke en eneste eiendel verdt mer enn 1000 kroner...
Det positive om man kan si det sånn, er at han fikk valuta for pengene. Han nøt de lånte pengene. Han dro på ferier, reiser, opplevde ting vi andre bare kan drømme om (og spare til.. som fornuftige folk gjør..).
Men hans liv ble kort - og jeg unner han de opplevelsene selv om det var for lånte penger og det var et mareritt for oss å rydde opp i etterpå.

reddfornr2 skrev:

LittleMonkey skrev:

super-prøver skrev:

LittleMonkey skrev:

What? hehe

Hihi, du seir du er FOR kredittkort, kanskje du mener du er IMOT kredittkort ;)

Det skulle stå "redd for", men redd ble visst borte :p

super-prøver skrev:

LittleMonkey skrev:

What? hehe

Så lenge man ikke har høy kredittgrense og har oversikt, er kredittkort kjekk å ha. Plutselit får man regning fra bilverksted på 20 000 - hva gjør man hvis man er aleneforelder med en inntekt? Mye bedre å betale fra kredittkort enn å utsette regninger og få purringer og betalingsanmerkninger. Ikke alle har/har råd til å ha en buffer på flere titusen kroner.

June anette skrev:

Ellinorsmamma skrev:

Enig med dere!

slovee skrev:

Ellinorsmamma skrev:

helt enig der =))

Helt enig, det har jeg etterlyst fra første episode! Er jo DET som hadde vært interessant. Jeg vet om ei som var med der for et par sesonger siden, hun brukte myyyye penger på å reise på jenteturer osv. Det skulle det bli slutt på etter luksusfellen. Men i følge felles bekjente, så har de ikke skjedd store forandringer på den fronten... Ellers syns jeg det er et fantastisk program, og jeg lar meg stadig overraske over at det overhodet er mulig! Ta f.eks han som var med i går: 22 år, bodde og spiste gratis hjemme, og full jobb. Likevel hadde han over en halvmillion i gjeld, og så godt som ingenting å vise for det! Det burde virkelig ikke være mulig!

Jeg liker programmet jeg. Har blitt ganske inspirert til å ha mer orden i vår egen økonomi, og skal også innrømme at jeg synes det er god underholdning!

Synes det er ganske utrolig da, at det går an å havne i så mye trøbbel ifht.økonomien, spesielt når man har hus og barn. Da burde man jo, etter min mening, ha orden i sysakene! Jeg tror nok ikke nødvendigvis det er snakk om dumhet, men kanskje mest en evne til å skyve alle prolemer foran seg og ikke ta ansvar, rett og slett!

Spesielt blir jeg litt oppgitt  når det er snakk om unge folk som vil kjøpe hus og få seg noe eget, også tar det 5-10 år før de i det hele tatt er gjeldsfrie. Og etter dette skulle de helst hatt spart opp egenkapital også for å ha sjans til å få kjøpt noe. Jeg tenker at det er gaanske langt frem i tid før de når målet sitt, og det bare fordi de ikke kunne holde noenlunde kontroll på økonomien...

Back
Topp