Hva synes dere om navnet Noel?

babylykke2025

Blir kjent med forumet
Jeg og barnefar vurdere navnet Noel, men jeg er litt usikker da det er så lite brukt i Norge. Noel er mer brukt i nabolandene våre, Sverige og Finland, men her i Norge er det rundt 500 som heter det.

Vil gjerne høre andres meninger om navnet :happy:

Last edited:
Min tanke er at så lenge dere begge liker navnet, og føler at det er rett, så vil faktisk alle andre venne seg til det til en tid :Heartblue Syns Noel er et fint navn, og som du sier så er det jo fint å ikke være Mateo 1, 2 eller 3 liksom hvis man kan unngå :happy: Jenta mi har Tobine som navn 2 (men brukes ofte som fornavn), og det var det flere som syntes var uvanlig når vi valgte, men nå idag så er det jo hennes identitet, og alle elsker navnet!

Enig med Noelialita. Hvis dere er glad i det navnet, og føler det er det riktige til deres barn når barnet er født, så er det det viktigste :love017 Jeg valgte navnet Tristan til vår første, det er det ikke mange som heter i Norge, og det året han ble født var det vel bare 3 eller færre som fikk det navnet. Det har vært et par Kristan, men det har gått seg til, og gutten vår kunne ikke hett noe annet :love017

Fint! Men for meg som er halvt fransk tenker jeg kun på jul (Noel). Koselig det da. Liker også Joel.

Hva med Herman? Kjenner en spansk/norsk gutt som heter det. Hermanooo

Mine tanker går rett til jul :) Hadde ikke valgt det selv men det har da ingenting å si. Hvis dere liker det så kjør på tenker jeg. Kjenner til ei som heter det, hun er amerikansk

Jeg og barnefar vurdere navnet Noel, men jeg er litt usikker da det er så lite brukt i Norge. Noel er mer brukt i Sverige og Finland, men her i Norge er det rundt 500 som heter det.

Jeg er norsk og barnefar er spansk, så vi prøver å finne et navn som passer både her og i Spania. Jeg liker også navn som Mateo, Lucas og Martin som også passer i Spania, men barnefar er ikke så glad i noen av dem. Så er egentlig bare Noel vi begge liker akkurat nå.

Men jeg er som sagt usikker, selv om jeg synes Noel er et veldig pent navn! Jeg er vel egentlig en person som ikke liker å skille meg ut og ville nok aller helst ha et "vanligere" navn (samtidig som jeg tenker at det kan være fint med et navn som ikke er på topplisten, så det ikke er mange i samme bhg/klasse med samme navn)..

Synes det er veldig fint!
Er unikt i form av at ikke så mange heter det, men likevel gjenkjennbart da jeg tror mange har hørt navnet brukt før.
Følg magefølelsen :love017

Jeg og barnefar vurdere navnet Noel, men jeg er litt usikker da det er så lite brukt i Norge. Noel er mer brukt i Sverige og Finland, men her i Norge er det rundt 500 som heter det.

Jeg er norsk og barnefar er spansk, så vi prøver å finne et navn som passer både her og i Spania. Jeg liker også navn som Mateo, Lucas og Martin som også passer i Spania, men barnefar er ikke så glad i noen av dem. Så er egentlig bare Noel vi begge liker akkurat nå.

Men jeg er som sagt usikker, selv om jeg synes Noel er et veldig pent navn! Jeg er vel egentlig en person som ikke liker å skille meg ut og ville nok aller helst ha et "vanligere" navn (samtidig som jeg tenker at det kan være fint med et navn som ikke er på topplisten, så det ikke er mange i samme bhg/klasse med samme navn)..

Jeg synes det er veldig fint. Samme med Mateo.

Jeg syns det er kjempefint navn, men i Trøndelag blir det også Noooel og ikke uttalelsen No-ELL (Blir som Noelle med stum e og mere likt uttalelse for jul på fransk) som jeg syns har finere uttalelse :angelic:

Tusen takk for svar :Heartred Ja, det er sant at folk uansett vil bli vant til det og at det etter hvert blir barnets identitet.. Det vil alltid være noen som ikke liker navnet en velger, men det viktigste er at vi liker det og føler det er riktig for vårt barn :)

Tror jeg må tenke mer på det, bestemmer oss kanskje ikke før etter fødsel. Jeg har andre navn jeg liker godt også, men som ikke passer på spansk. Er ikke så lett å finne et navn som begge liker og som samtidig passer i to land :smiley-ashamed004

Jeg syns det er kjempefint navn, men i Trøndelag blir det også Noooel og ikke uttalelsen No-ELL (Blir som Noelle med stum e og mere likt uttalelse for jul på fransk) som jeg syns har finere uttalelse :angelic:
Jeg sier No-ELL, men samboer sier faktisk NOO-ell som dere gjør, så vet ikke helt hva det blir i så fall. For meg er det mest naturlig å si det slik jeg gjør, hehe

Eksen min het det! Han var fra Filippinene, eller moren var det.

Syns det er kjempe fint :) ikke vanlig i Norge da, men bruk det hvis dere begge er enig!

Fint! Men for meg som er halvt fransk tenker jeg kun på jul (Noel). Koselig det da. Liker også Joel.

Hva med Herman? Kjenner en spansk/norsk gutt som heter det. Hermanooo
Skjønner at du som er fransk tenker det :)

Har lest på noen andre forum at andre også nevner det, og synes det er litt rart når nordmenn gjør det, de fleste har vel ikke et så nært forhold til fransk jul annet enn at de hadde fransk på skolen og kan noen få ord (deriblant dette :smiley-ashamed004 ) Juul er jo faktisk et norsk navn og da kan jeg skjønne mer at nordmenn tenker på "jul". Uansett synes jeg jul er den koseligste høytiden, så synes ikke det trenger å være negativt :) Men jeg tenker bare på det som et guttenavn, og ikke den franske betydningen.

Er også mange norske navn som betyr andre ting, som August, Storm, Lykke, Vår, Juni, Mai, Solveig, Stein, Bjørn, Endre, Øyvind. Eller f.eks Leo og Leon som har blitt så populært :) Eller bare det faktum at Christian betyr kristen som jeg tror mange ikke-kristne tenker på.

Skjønner at du som er fransk tenker det :)

Har lest på noen andre forum at andre også nevner det, og synes det er litt rart når nordmenn gjør det, de fleste har vel ikke et så nært forhold til fransk jul annet enn at de hadde fransk på skolen og kan noen få ord (deriblant dette :smiley-ashamed004 ) Juul er jo faktisk et norsk navn og da kan jeg skjønne mer at nordmenn tenker på "jul". Uansett synes jeg jul er den koseligste høytiden, så synes ikke det trenger å være negativt :) Men jeg tenker bare på det som et guttenavn, og ikke den franske betydningen.

Er også mange norske navn som betyr andre ting, som August, Storm, Lykke, Vår, Juni, Mai, Solveig, Stein, Bjørn, Endre, Øyvind. Eller f.eks Leo og Leon som har blitt så populært :) Eller bare det faktum at Christian betyr kristen som jeg tror mange ikke-kristne tenker på.
Ja helt klart! Men på fransk er også Noel et helt vanlig navn. Samme med Noelle - jente versjonen- som uttales likt. Jeg syns Noel er veldig veldig fint. Noelle også. Var bare det jeg mente, men åpenbart vanskelig for deg å forstå som ikke kjenner meg. Jeg elsker jul, haha. Derav klinger Noel ekstra fint i mine ører.

Ja helt klart! Men på fransk er også Noel et helt vanlig navn. Samme med Noelle - jente versjonen- som uttales likt. Jeg syns Noel er veldig veldig fint. Noelle også. Var bare det jeg mente, men åpenbart vanskelig for deg å forstå som ikke kjenner meg. Jeg elsker jul, haha. Derav klinger Noel ekstra fint i mine ører.
Kommentaren var egentlig ikke rettet mot deg. Er bare at jeg har lest på andre forum at flere kommenterer (negativt) at det betyr jul på fransk, noe jeg ikke forstår hvorfor så mange henger seg opp i (hvert fall ikke på en negativ måte), spesielt ikke nordmenn. Haha. Når det er sagt, alle har ulik smak og det er bare bra :)

Last edited:
Back
Topp