Hva synes dere om dette???

baby blue

Elsker forumet
Jeg har ett dilemma her. Har blitt slutt mellom meg og barnefaren til sønnen vår som er 2 år.
Vi har ikke blitt enige om barnefordeling etc.
Jeg ønsket i utgangspunktet 70/30 % deling (til meg) men kan til nøds gå med på 60/40 dersom det gjør at vi kan samarbeide litt om dette, og slipper å bli bitre uvenner.

Eksen ønsker 50/50 deling. I utgangspunktet foreslo han 60/40 til seg, noe jeg avslo med en gang!

Nå har han sagt seg villig til, (eller, ikke helt endelig, men han har gått med på å tenke over) en 60/40 deling, og jeg får skattekasse 2 samt dobbel barnetrygd, om han kun skal betale 600,- i barnebidrag til meg.
Han tjener nesten firehundretusen i året men har en del gjeld.

Jeg tenkte først at det kunne være en grei avtale, men så så jeg en annen tråd her hvor flesteparten får langt over det dobbelte.

HVa synes dere om en slik avtale, er jeg naiv??![:-]

Nei, hvis du føler at det er det du må gjøre for at dere skal fortsette å være venner så syns jeg ikke det.

Her har jeg blitt enig med faren til B om at han ikke skal betale noe. Han har vanlig samvær (annenhver helg og noen timer en dag i uka). Det var en av tingene jeg var villig til å ofre for å holde freden.
Mange vil si jeg er dum, men det er mitt valg og jeg står for det.

Nei, jeg synes ikke du er naiv. tru ikke man ska henge seg så mye opp i hva andre får... synes du derimot er heldig som har en ex som vil ha ungen såpass mye. akkurat slutt m min og han kommer kanskje til å se snuppa noen timer en dag i uka max... og det er hans valg ikke mitt..han er en type som betaler ut den dårlige samvittigheta si... må si jeg heller ville hatt 600 i mnd og at ho faktisk skulle blitt kjent m faren sin.....

Jeg synes det høres ut som en fornuftig avtale.. Hadde nok villet beholdt freden jeg å.. Koster jo ikke så mye med små barn, men når han blir større å skal være med på aktiviteter ol går det jo ann å endre på avtalen..

ikke heng deg opp i hva andre får eller føler de har krav på i bidrag, det viktigste er at dere har en fordeling som er til det beste for barnet

syns ikke 600 høres riv ruskende galt ut med den fordelinga..
her har vi null samvær, og jeg får 2200.. fram til i fjor, fikk jeg 1500 - samme ikke-eksisterende samvær.. [:)]

Vi har omtrent samme løsningen, bare at jeg tjener en del mer enn eksen som ligger på rundt 330-350 i året.
På papiret har vi ca. 40/60-deling, i virkeligheten skal vi ha oppunder 50/50, i praksis har vi dessverre ca. 30/70 siden han stadig må jobbe, er syk eller opptatt på andre måter. [&o]
Men vi fant ut at det lønnet seg for begge to (alle tre) at vi hadde ujevn omsorg og mottok stønader for Jr. (Samt at pappa ikke er klar for 50/50-ansvar enda. [;)])

Jeg får ca. 400 i måneden av ham - det er halvparten av barnehageregningen etter mottatt Stønad til barnetilsyn, og arter seg slik at han betaler mobilregningen min som han fremdeles mottar siden vi er for sløve til å si opp Netcom familie-abo. [:D]

Du kan tenke som så at med "skjev" omsorg har du krav på flere tusen kroner i måneden i stønader, med 50/50-deling får du ingenting. Sånn sett så tjener du jo på skjevdeling uansett om far betaler eller ikke. [:)]

Synes ikke det hørtes håpløst eller naivt ut i det hele tatt jeg...

I mine øyne så er det viktigste at barnet får muligheten til å se begge foreldrene sine mest mulig!!! Og da er det jo en fordel at de er venner... Hva andre får er egentlig klinkende likegyldig!!!

Samværet med far og deres samarbeid er mye mer verdt enn noen hundrelapper!!!![:)] Her har bf fredag til søndag annenhver helg.. og jeg får 1350.. hadde gladelig ofret noen lapper for mer samvær for mini sin skyld[;)][:)]

jeg får heller ikke noe bidrag fast her, men får pener viss jeg trenger det (jegt tjener mer enn ptM)

Syns ikke det hørtes ille ut jeg nei.. Du får jo os, stønad til barnetilsyn, dobbel barntrygd og sånt..

ORIGINAL: Christine84@Bergen

er det pga penger du vil ha han mer eller at barnefaren ikke skal ha han?

Det er fordi sønnen vår er mest knyttet til meg, og jeg mener han har behov for ett fast hjem. Jeg ønsker jo at bf skal betale halve barnehageregningen, men bortsett fra det krever jeg ikke noe...

ORIGINAL: baby blue

Det er fordi sønnen vår er mest knyttet til meg, og jeg mener han har behov for ett fast hjem. Jeg ønsker jo at bf skal betale halve barnehageregningen, men bortsett fra det krever jeg ikke noe...

Ikke misforstå meg, men hvis bf ikke får slippe til så kommer sønnen din alltid til å være mest knyttet til deg...

ORIGINAL: Vibeke :)

Ikke misforstå meg, men hvis bf ikke får slippe til så kommer sønnen din alltid til å være mest knyttet til deg...

Han er 2 år, så jeg ser virkelig ikke det som noe problem.

Og jeg lar bf slippe til, men jeg er i mot at sønnen min skal vokse opp i en reisekoffert, og ha ett liv hos meg 1 uke og ett annet liv hos far den 2. uka. Synes du det er merkelig?? [&:]

Og jeg lar bf slippe til, men jeg er i mot at sønnen min skal vokse opp i en reisekoffert, og ha ett liv hos meg 1 uke og ett annet liv hos far den 2. uka. Synes du det er merkelig?? [&:]

Jeg er helt enig i det.. Jeg hadde ikke ville at mini min skulle vært 1 uke her og 1 uke der.. For meg er det viktig at det er et sted som er hovedhjemmet..

ORIGINAL: Stita

Jeg er helt enig i det.. Jeg hadde ikke ville at mini min skulle vært 1 uke her og 1 uke der.. For meg er det viktig at det er et sted som er hovedhjemmet..

samme synes jeg!!!

Det økonomiske skal jo bare sørge for at barnet har det som trengs, ikke nødvendigvis luksus, men ikke leve i fattigdom heller.

Jeg får ikke bidrag av BF, vil heller at han skal ta pengene og selv gå ut og handle det som trengs. Syns det er like greit, fremfor at han skal betale staten, staten sender til meg, og jeg leverer vesla med noen pengelapper og beskjed om å handle klær/utstyr :P Til gjengjeld har hun en pappa som faktisk vet hvilken klesstørrelse og skostørrelse hun skal ha, som vet hva hun har av klær og utstyr, vet hva som trengs og ikke trengs.

I fremtiden regner jeg med vi klarer å holde oss som like gode venner. Faren min hadde ikke peiling på noe slikt, så at mamma fikk bidrag syns jeg bare var rett. Siden vesla har så mye tid med faren sin er han så godt kjent med henne og bruker så mye penger på mat osv at jeg ikke helt ser nytten av bidrag som sendes til meg.

Det må man bare finne ut av selv rett og slett. For noen trengs pengene, for andre vil de ha pengene selv om de kanskje ikke trengs så mye, litt hevn, litt bittherhet, litt fordi han kanskje lever livet med HØY lønn mens man selv går hjemme, for noen trengs pengene ikke og man har et godt forhold, bla bla. Bare man er fornøyd og ikke utnytter den andre bare for å være jævlig mens den andre sliter pga det og egentlig er en hyggelig person syns jeg det er greit ;)

ORIGINAL: salteufo

Jeg synes det høres ut som en fornuftig avtale.. Hadde nok villet beholdt freden jeg å.. Koster jo ikke så mye med små barn, men når han blir større å skal være med på aktiviteter ol går det jo ann å endre på avtalen..

koster ikke så mye med småbarn??jeg har to og henger alltid etter,mangler alltid noe,for de jeg ikke har penger til alt.syns det er dyrt med småbarn jeg bare barnehage for 2 er jo over 4000 i mnd..

Back
Topp