Hva svarer du...

SEN86

Glad i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Novemberlykke2024❤️
...når du får spørsmål om hvor langt på vei du er?

Jeg spør fordi jeg konsekvent svarer «uke pluss dag» når jeg blir spurt, men ser at flere bruker den kommende uken. En kollega har termin syv dager før meg, men da jeg var i uke 28+0, kunne hun fortelle alle at hun var i uke 30 og bare hadde ti uker igjen. Det stemmer jo ikke, da hun da var 29+0, og hadde 11 hele uker igjen..?

Det spiller jo ikke noen rolle, og babyen kommer når den kommer, men.. Jeg undres litt på hva som er mest vanlig å si:rolleyes:
 
Jeg svarer som regel uke eller uke+dag, men hvis jeg er en dag ifra bytting av uke så sier jeg "25 uker i morgen" f eks. Men er man 25 fullgåtte uker, så er man i uke 26. Kanskje det er sånn kollegaen din tenker?
 
Jeg svarer som regel uke eller uke+dag, men hvis jeg er en dag ifra bytting av uke så sier jeg "25 uker i morgen" f eks. Men er man 25 fullgåtte uker, så er man i uke 26. Kanskje det er sånn kollegaen din tenker?
Men hun var bare 28 fullgåtte uker, og var på dagen 29+0 da hun fortalte at hun var i uke 30:rolleyes:

Jeg har en app (preglife) som gjør det samme, og nå som jeg er i uke 28+4 står det uke 29, det har det gjort siden 28+0:hilarious:

Ble en liten diskusjon på trinnkontoret etterpå skjønner dere, for jeg har termin 7. august og hun har den 31.juli. Så en felles kollega spurte hvordan det kunne være 7 dager men to uker mellom oss:hilarious:
 
Jeg svarer «Jeg tror jeg er rundt 29 uker eller noe. Jeg er ikke helt sikker. Følger ikke like mye med denne gangen». :p (Det verste er når folk spør om måneder, for det har jeg i hvert fall ikke telling på.) Men i første svangerskap fulgte jeg nøye med, telte uker og dager og sa nok «Litt over x uker på vei», «Snart x uker på vei» eller «x uker på fredag». Sa sjelden «Jeg er i uke x».
 
Hvis det er andre gravide eller småbarnsmødre svarer jeg uke+dag, hvis ikke sier jeg måneder siden det er litt uforståelig for utenforstående. :joyful:
 
Jeg svarer fullgåtte uker + evt dagen.

Det hun sier er forsåvidt rett det også, bortsett fra at hun ikke har igjen 10 uker til termin. Jeg liker helst å svare fullgåtte uker + dagen, for da blir det ikke noen missforståelser. For når folk svarer uke... Så vet man ikke om det er fullgåtte eller den påbegynte. :happy:
 
Nå som jeg er kommet så langt svarer jeg heller med hvor lenge jeg har igjen - 3 måneder igjen feks.
Noen svarer jeg gjerne fullgåtte uker til, hvis jeg vet at det er noe de har greie på :D
 
Jeg sier 27+0. Blir GAL av folk som sier de er i uke 28 når de er i uke 27. Man er ikke i uke 28 før man er fullgåtte 28+0 etter min mening!
 
Nå er jeg 28+5, svarer da nesten 29 uker på vei evt 6 mnd :hilarious:
 
Jeg sier uker pluss dager 26+0 osv. Evt. Bare 26 uker. Man kan også si at man er i uke 27, men for meg føles det liksom litt feil å si det. Føler jeg gir inntrykk at jeg er lengre på vei enn det jeg egentlig er.
Men jeg må svare i uker. Noen spør meg hvor mange måneder jeg er på vei, men jeg er så vant til å regne i uker at jeg ikke klarer å svare i måneder. De som spør om måneder får svar i uker:hilarious:
 
Jeg sier måneder. Mest fordi jeg ikke har kontroll på ukene selv, denne gangen :hilarious: Og da tar jeg rett og slett utgangspunkt i hvor lenge jeg har igjen, da alle tror at et svangerskap varer i 9 kalendermåneder:rolleyes:
 
Jeg svarer alltid antall fullgåtte uker. Så er jeg 27+3 svarer jeg at jeg er 27 uker på vei.
 
Svarer stort sett fullgåtte uker, om jeg har bikket Uke+4 sier jeg «og en halv» så da jeg var 25+4 og noen spurte svarte jeg 25 og en halv uke.

Syns det er flere som spør hvor lenge jeg har igjen, enn hvor langt jeg er på vei.
 
Spurte jordmor om dette på mandag, og hun sa at jeg var i uke 29 når jeg var 28+0. Når jeg er 28+0 er det 28 fullgåtte uker og påbegynt mot 29 fullgåtte uker. Bruker bare å si sånn 28+x i starten av uken eller at jeg er i uke 29 (Mot slutten) Nå har jeg startet med å si at det er under 3 mnd igjen til termin :D
 
Uke 29 er jo den tjueniende uken så jeg sier det slik på 28+1. Men folk flest vet ikke hva det vil si. Jeg syns det er vanskelig med måneder for man går jo ikke Bare 9 så når jeg sier 3 måneder igjen så blir det ofte litt feil ;)
 
Jeg sier sånn ca uker og mnd. F.eks. så sier jeg ikke 24+5, da får jeg litt spørrende blokk. Da runder jeg det av, eller så sier jeg f.eks. 6 mnd...:Heartred for meg er det ikke så nøye.
 
Jeg sier fullgåtte uker da det er dette som blir brukt i helsevesenet. Sier uke + dager om jeg prater med helsepersonell ;)
 
Jeg sier 27+1 eller ca uke 27. Om folk spør om måneder svarer jeg "er det ikke en 6 måneder da?" :hilarious: eventuelt svarer jeg når termin er.
 
Back
Topp