Synes det er rart at gyn sier at når man har sett et bankende hjerte i uke 7-8, så er sjansen for å miste KUN 5%. Men... hvorfor leser jeg da flere plasser at uke 7-8 er den vanligste tiden å miste på...? Blir forvirret...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Synes det er rart at gyn sier at når man har sett et bankende hjerte i uke 7-8, så er sjansen for å miste KUN 5%. Men... hvorfor leser jeg da flere plasser at uke 7-8 er den vanligste tiden å miste på...? Blir forvirret...
Det høres logisk ut, visst disse tallene gjelder generelt i uke 7/8 dersom ikke hjerteaktivitet er oppdaget.. ellers gir det ingen mening synes jeg. Både legen min og privat gyn sa det samme til meg; ser man et hjerte på dette tidspunktet er sjansene svært lave for at det går galt.Vil tro at det bankende hjerte er avgjørende her. Vet man ikke at hjerte slår i uke 7/8, så kan det jo hende det aldri har slått, altså at fosteret aldri har vært levedyktig, men ikke aborteres før i uke 7/8. Hvis derimot hjerte slår i denne perioden, betyr det jo at fosteret har større sannsynlighet for å være levedyktig.
Det høres logisk ut, visst disse tallene gjelder generelt i uke 7/8 dersom ikke hjerteaktivitet er oppdaget.. ellers gir det ingen mening synes jeg. Både legen min og privat gyn sa det samme til meg; ser man et hjerte på dette tidspunktet er sjansene svært lave for at det går galt.
Men ja.. man hører og leser jo så mye forskjellig.. tror jeg kommer til å bite negler frem til jeg har passert uke 12 og vært på tul da tiden går jaggu sent....
Som jeg har forstått det så har mange av de som mister i uke 10-12 egentlig mistet tidligere uten at kroppen har oppfattet det (MA), og at det kunne vært avdekket tidligere gjennom TUL. Legen som tok TUL på meg i dag sa at alle organene lages i ukene frem til uke 12, og at det er litt "all or nothing"; hvis det oppstår en feil så ender det ofte opp med SA. Denne feilen kan oppstå i både uke 7 og uke 11, så det er ingen garanti for at det går bra. Dessverre. Jeg håper de neste 5 ukene går fort for min del, for sa kan jeg endelig senke skuldrene hvis det ikke har gått til H før.
Det gir mening... men kjenner jeg blir litt paff over legens og gyns sin statistikk da, som virkelig understreker at når hjertet først slår går det sjeldent galt. Det har jo egentlig ingenting å si da, ifølge den legen du var hos. Det var ganske deprimerende å lese kjente jeg- når jeg først fikk den beskjeden av både gyn og lege i går
Får bare fortsette å holde pusten i 5 uker til jeg også
Det er vanligst at kroppen kvitter seg med dødt foster rundt den tiden du skulle fått mens nr 2, hvis du ikke var gravid. Dette er som regel ca 8+0. Det betyr ikke at fosteret stoppet å utvikle seg i uke 7-8, det vanligste er rundt uke 5/6, altså at hjertet ikke klarte komme i gang, så begynner blødningene rundt uke 7/8.
Derfor er det helt riktig at hvis man ser hjerteaktivitet rundt uke 8, er er sannsynligheten for at noe går galt senere svært lav..