Hva statistikken sier ifht hva gyn sier.. (SA/MA)

Gravidmednr.4

Betatt av forumet
Vårspirene 2021
Synes det er rart at gyn sier at når man har sett et bankende hjerte i uke 7-8, så er sjansen for å miste KUN 5%. Men... hvorfor leser jeg da flere plasser at uke 7-8 er den vanligste tiden å miste på...? Blir forvirret... :confused:
 
Synes det er rart at gyn sier at når man har sett et bankende hjerte i uke 7-8, så er sjansen for å miste KUN 5%. Men... hvorfor leser jeg da flere plasser at uke 7-8 er den vanligste tiden å miste på...? Blir forvirret... :confused:

Vil tro at det bankende hjerte er avgjørende her. Vet man ikke at hjerte slår i uke 7/8, så kan det jo hende det aldri har slått, altså at fosteret aldri har vært levedyktig, men ikke aborteres før i uke 7/8. Hvis derimot hjerte slår i denne perioden, betyr det jo at fosteret har større sannsynlighet for å være levedyktig.
 
Jeg spurte om dette på sykehuset i dag siden jeg er i uke 7 nå. Hun sa at det ikke er så enkelt. Noen mister i uke 5, noen i uke 7, noen i uke 10, noen i 12, og at det er umulig å vite om det går bra så tidlig. Forrige uke var jeg hos en annen lege (overlegen på avdelingen tror jeg) og hun sa hun trodde dette svangerskapet kom til å gå bra fordi embryoet hadde riktig størrelse og alt så bra ut. Jeg tror det "tryggeste" for min del er å ikke senke skuldrene før jeg er over i uke 13...
 
Dette blir bare synsing, men jeg tror ikke det finnes så veldig god statistikk på dette med aborter (spontan/MA).
 
Vil tro at det bankende hjerte er avgjørende her. Vet man ikke at hjerte slår i uke 7/8, så kan det jo hende det aldri har slått, altså at fosteret aldri har vært levedyktig, men ikke aborteres før i uke 7/8. Hvis derimot hjerte slår i denne perioden, betyr det jo at fosteret har større sannsynlighet for å være levedyktig.
Det høres logisk ut, visst disse tallene gjelder generelt i uke 7/8 dersom ikke hjerteaktivitet er oppdaget.. ellers gir det ingen mening synes jeg. Både legen min og privat gyn sa det samme til meg; ser man et hjerte på dette tidspunktet er sjansene svært lave for at det går galt.
Men ja.. man hører og leser jo så mye forskjellig.. tror jeg kommer til å bite negler frem til jeg har passert uke 12 og vært på tul da:arghh: tiden går jaggu sent.... :sorry:
 
Det høres logisk ut, visst disse tallene gjelder generelt i uke 7/8 dersom ikke hjerteaktivitet er oppdaget.. ellers gir det ingen mening synes jeg. Både legen min og privat gyn sa det samme til meg; ser man et hjerte på dette tidspunktet er sjansene svært lave for at det går galt.
Men ja.. man hører og leser jo så mye forskjellig.. tror jeg kommer til å bite negler frem til jeg har passert uke 12 og vært på tul da:arghh: tiden går jaggu sent.... :sorry:

Som jeg har forstått det så har mange av de som mister i uke 10-12 egentlig mistet tidligere uten at kroppen har oppfattet det (MA), og at det kunne vært avdekket tidligere gjennom TUL. Legen som tok TUL på meg i dag sa at alle organene lages i ukene frem til uke 12, og at det er litt "all or nothing"; hvis det oppstår en feil så ender det ofte opp med SA. Denne feilen kan oppstå i både uke 7 og uke 11, så det er ingen garanti for at det går bra. Dessverre. Jeg håper de neste 5 ukene går fort for min del, for sa kan jeg endelig senke skuldrene hvis det ikke har gått til H før.
 
Som jeg har forstått det så har mange av de som mister i uke 10-12 egentlig mistet tidligere uten at kroppen har oppfattet det (MA), og at det kunne vært avdekket tidligere gjennom TUL. Legen som tok TUL på meg i dag sa at alle organene lages i ukene frem til uke 12, og at det er litt "all or nothing"; hvis det oppstår en feil så ender det ofte opp med SA. Denne feilen kan oppstå i både uke 7 og uke 11, så det er ingen garanti for at det går bra. Dessverre. Jeg håper de neste 5 ukene går fort for min del, for sa kan jeg endelig senke skuldrene hvis det ikke har gått til H før.


Det gir mening... men kjenner jeg blir litt paff over legens og gyns sin statistikk da, som virkelig understreker at når hjertet først slår går det sjeldent galt. Det har jo egentlig ingenting å si da, ifølge den legen du var hos. Det var ganske deprimerende å lese kjente jeg- når jeg først fikk den beskjeden av både gyn og lege i går :sorry::confused:

Får bare fortsette å holde pusten i 5 uker til jeg også :nailbiting::smiley-angelic001
 
Det gir mening... men kjenner jeg blir litt paff over legens og gyns sin statistikk da, som virkelig understreker at når hjertet først slår går det sjeldent galt. Det har jo egentlig ingenting å si da, ifølge den legen du var hos. Det var ganske deprimerende å lese kjente jeg- når jeg først fikk den beskjeden av både gyn og lege i går :sorry::confused:

Får bare fortsette å holde pusten i 5 uker til jeg også :nailbiting::smiley-angelic001

Ja, det var ganske kjipt å få den beskjeden ja. Skulle jo ønske noen bare kunne betrygge meg og si at det kommer til å gå bra denne gangen, men skjønner hun ikke vil gi meg falske forhåpninger. Har mistet tre ganger i år, men det var i uke 4. Nå er jeg jo kommet nesten dobbelt så langt, men fortsatt 4-5 uker til det er trygt...
 
Synes det er rart at gyn sier at når man har sett et bankende hjerte i uke 7-8, så er sjansen for å miste KUN 5%. Men... hvorfor leser jeg da flere plasser at uke 7-8 er den vanligste tiden å miste på...? Blir forvirret... :confused:


Det er vanligst at kroppen kvitter seg med dødt foster rundt den tiden du skulle fått mens nr 2, hvis du ikke var gravid. Dette er som regel ca 8+0. Det betyr ikke at fosteret stoppet å utvikle seg i uke 7-8, det vanligste er rundt uke 5/6, altså at hjertet ikke klarte komme i gang, så begynner blødningene rundt uke 7/8.

Derfor er det helt riktig at hvis man ser hjerteaktivitet rundt uke 8, er er sannsynligheten for at noe går galt senere svært lav..
 
Det er vanligst at kroppen kvitter seg med dødt foster rundt den tiden du skulle fått mens nr 2, hvis du ikke var gravid. Dette er som regel ca 8+0. Det betyr ikke at fosteret stoppet å utvikle seg i uke 7-8, det vanligste er rundt uke 5/6, altså at hjertet ikke klarte komme i gang, så begynner blødningene rundt uke 7/8.

Derfor er det helt riktig at hvis man ser hjerteaktivitet rundt uke 8, er er sannsynligheten for at noe går galt senere svært lav..

Det du skriver her stemte iallefall litt for meg, fant ut jeg var gravid i starten av mai 18, 1 juni blødde jeg (veldig lite), men etter å fått flere unger før uten å ha blødd og jeg itillegg hadde en følelse på at noe ikke stemte fikk jeg komme til ul for å sjekke. Jeg skulle da vært rundt 8 uker. Han såg foster sekken men ingenting inni. Altså det var gått galt før uke 5-6 sa han.

For meg var derfor blødning forbundet med at det ikke går bra.
Men i forrige svangerskap (selvfølgelig etter å ha sett hjerte slå i uke 7-8 på tul, og etter å ha hørt hjertelyd i uke 12) så fikk jeg masse friskt blod på papiret dagen etter jeg hadde delt det med ungene. Var livredd for at det heller ikke den gangen skulle gå bra, og når jeg var hos jordmor og hun ikke fant hjertelyden (som hun fant bare fire dager før) rekna jeg med at nå var det gått gale igjen. Fikk heldigvis ul samme dag for å sjekke, og der fant de en frisk og fin levende baby. Var bare morkaka som hadde lagt seg litt langt ned foran i veien. Så nå er jeg tryggere på at litt blod ikke alltid betyr slutten.

Jeg vet iallefall at den gangen jeg mistet følte jeg veldig på at noe ikke stemte. Klarte liksom ikke helt å glede meg, og jeg hadde ikke noen symptomer. Selv om jeg snakket om det så var det en følelse der som gjorde at jeg klarte ikke helt å forholde meg til ungen.

føler det litt likt nå, men tror det er mest sjokket siden det gikk så fort. Men klarer ikke helt å tro jeg er gravid før jeg får se et bankende hjerte på tul eller høre hjertelyden da.. men enda har jeg ikke bestilt legetime ang graviditeten., er inne her på forumet jevnlig for å prøve å få det til å synke inn, men det er enda en litt fjern tanke..
har ikke vært så kvalm som jeg har vært tidligere så det er jo en bekymring.. samtidig som jeg er ekstra trøtt å sliten, og jeg har fått litt vondere bekken..
 
Jordmora jeg var hos i går, sa at de fleste MA og SA skjer før uke 9. Og at etter uke 9, så er ting mer sikkert.
 
Back
Topp