Hva spiser/drikker du ikke i svangerskapet?

Slik jeg velger å løse det også. Jeg tenkte mer på restaurant, der syntes jeg det er spess å spørre om (og tviler på at de som jobber der vet) :hilarious: Men jeg tenkte ikke på å bli oppfattet som hysterisk, bare syntes det er lite appetittvekkende for andre å snakke om hvordan maten er drept på resturante :joyful:
Enig med deg :Heartpink

En ting jeg er litt nysgjerrig på: hvordan forholder dere andre dere til rådet om å ikke spise vilt som er skutt med blyammunisjon? Spør dere hvordan elgen/hjorten/reine er skutt liksom? :hilarious: Jeg har endt opp med å ikke spise vilt, syntes det er for spess å spørre om:hilarious:
Så lenge en erfaren jeger skjærer kjøttet på storvilt så er ikke jeg bekymret. Faren min skjærer selv og er veldig nøye på dette uansett. Og det skal som nevnt ikke skytes med bly på småvilt, (dessverre for dyret) men der er det vel vanskeligere å skjære rundt om det er brukt

Kan man spise pizza med salsiccia (italiensk pølse)? Da stekes den i ovn i cirka 15 min på 200 grader ish.

Drikker ikke kaffe, cola eller Pepsi max, styrer også unna te med koffein i. Drikker ikke alkohol eller røyker i svangerskap. Unngår spekemat og salami, er bevisst hvilken sushi jeg kan spise (ikke tunfisk blant annet). Spiser ikke lakris. Kommer ikke på mer nå :angelic:

Spiste en dessert på restaurant som smakte masse hvitvin i sta. Sabayonnesaus. Det skal vel merkes på menyen dersom den inneholder alkohol? Altså at den ikke er kokt ned.

Jeg synes det er vanskelig å navigere i mat- og drikkejungelen. Unngår kaffe, energidrikk, div. fisk, spekemat og div. oster. Utenom det må jeg nok lage meg en liste som jeg kan sjekke når jeg ikke spiser hjemme. Alkohol kuttet jeg ut for lenge siden. Husk at rus og medikamenter påvirker barnet allerede i 1. trimester, og det er en fordel om du vet når du drakk alkohol sist (helst før du ble gravid) fordi man i BURM kan se at barn blir påvirket av det allerede før graviditetstesten er positiv.
Måtte bare kommentere, å slenge ut at barn blir påvirket av alkohol før positiv test, er egentlig ganske unødvendig. Jeg er selv en av de som drakk rett før og som har vært bekymret rundt dette. Det hjelper virkelig ikke med sånne kommentarer da. Sjelden jeg blir provosert, men er vel fordi den virkelig traff i mellomgulvet :bag: Har du link til dette burm du skriver om? Slik jeg har forstått det er det maks uflaks om dette skulle ha noe å si.

Måtte bare kommentere, å slenge ut at barn blir påvirket av alkohol før positiv test, er egentlig ganske unødvendig. Jeg er selv en av de som drakk rett før og som har vært bekymret rundt dette. Det hjelper virkelig ikke med sånne kommentarer da. Sjelden jeg blir provosert, men er vel fordi den virkelig traff i mellomgulvet :bag: Har du link til dette burm du skriver om? Slik jeg har forstått det er det maks uflaks om dette skulle ha noe å si.
Ei god venninne av meg visste ikke at hun var gravid med sønnen sin før godt ut i andre trimester, det var sommer, ferie og hun drakk en del (ikke typ brakfylla, men noen glass her og der, noen ganger hver dag). Hun var veldig bekymret, men selvfølgelig, hun visste det jo ikke (hadde ikke jevnlig mens av andre grunner). Hennes sønn er nå 2 år, helt frisk og uten noen men. Selvom det selvfølgelig anbefales å unngås, og det finnes nok av skremmende eksempler der ute på hvorfor man ikke skal drikke imens man er gravid (diskuterer ikke på de) så vil det som regel helst gå bra ❤️ spesielt hvis det bare var litt rett før positiv test (drakk selv ett glass vin rett før positiv test for hadde virkelig ikke troa på denne pp og har bekymret meg for det). Bare fikk så vondt av deg så ville bare si det :love7:love2

Ei god venninne av meg visste ikke at hun var gravid med sønnen sin før godt ut i andre trimester, det var sommer, ferie og hun drakk en del (ikke typ brakfylla, men noen glass her og der, noen ganger hver dag). Hun var veldig bekymret, men selvfølgelig, hun visste det jo ikke (hadde ikke jevnlig mens av andre grunner). Hennes sønn er nå 2 år, helt frisk og uten noen men. Selvom det selvfølgelig anbefales å unngås, og det finnes nok av skremmende eksempler der ute på hvorfor man ikke skal drikke imens man er gravid (diskuterer ikke på de) så vil det som regel helst gå bra ❤️ spesielt hvis det bare var litt rett før positiv test (drakk selv ett glass vin rett før positiv test for hadde virkelig ikke troa på denne pp og har bekymret meg for det). Bare fikk så vondt av deg så ville bare si det :love7:love2
Takk, jeg drikker aldri, men hadde to kvelder med drikking denne pp. En fem dager før positiv test med 3 drinker og ett glass vin og en dagen før med to glass vin. Velger å tro at det går bra :Heartred

Takk, jeg drikker aldri, men hadde to kvelder med drikking denne pp. En fem dager før positiv test med 3 drinker og ett glass vin og en dagen før med to glass vin. Velger å tro at det går bra :Heartred
Drikker så og si aldri jeg heller, bare ved spesielle anledninger. ☺️ Det var jo ikke dramatiske mengder du har drukket heller da... Det går nok helt sikkert bra ❤️

I følge legen til ei venninne deler man ikke blod med embryoet før uke 5 eller 6 (husker ikke), og dermed er det helt umulig at embryoet kan bli påvirka av mors kosthold før den tid.

I følge legen til ei venninne deler man ikke blod med embryoet før uke 5 eller 6 (husker ikke), og dermed er det helt umulig at embryoet kan bli påvirka av mors kosthold før den tid.
Det stemmer. Man deler ikke blod med fosteranlegget før dets hjerte begynner å slå selv. Frem til da er det ikke blod i omløp i fosteranlegget.

Helt enig med deg, her er det bare å roe ned hundre hakk! Slapp helt av, et par glass før positiv test går helt fint! Du deler ikke blod med frøet. Veldig, veldig mange barn blir til på slump, her inne får man lett inntrykk av at alle har prøvd i evigheter, og lagt planer for graviditet i god tid, men heldigvis er det ikke sånn, da hadde det ikke blitt mange lekekamerater for ungene våre! Nå drikker ikke jeg spesielt ofte, så det er ikke en problemstilling her, men jeg har alltid spist alt frem til testen er positiv. Fire friske barn og nummer fem på vei. Tenk om kvinner heiet på hverandre i stedet for å skremme eller trykke hverandre ned!

Og Alma kan sikkert bekrefte at det absolutt fødes friske barn i Spania, som jo har en helt annen holdning til alkohol enn oss her oppe i nord.

Helt enig med deg, her er det bare å roe ned hundre hakk! Slapp helt av, et par glass før positiv test går helt fint! Du deler ikke blod med frøet. Veldig, veldig mange barn blir til på slump, her inne får man lett inntrykk av at alle har prøvd i evigheter, og lagt planer for graviditet i god tid, men heldigvis er det ikke sånn, da hadde det ikke blitt mange lekekamerater for ungene våre! Nå drikker ikke jeg spesielt ofte, så det er ikke en problemstilling her, men jeg har alltid spist alt frem til testen er positiv. Fire friske barn og nummer fem på vei. Tenk om kvinner heiet på hverandre i stedet for å skremme eller trykke hverandre ned!

Og Alma kan sikkert bekrefte at det absolutt fødes friske barn i Spania, som jo har en helt annen holdning til alkohol enn oss her oppe i nord.
Hear hear :gen014

OM det fødes friske barn her ja, de popper ut både øst og vest, er SÅ mange barn her (føler folk får både flere og tidligere enn hjemme). Min datter har over 20 søskenbarn bare på farssiden... Og de har en helt annen drikkekultur her ja, ikke så mye flatfyll som hjemme men heeelt normalt å drikke et par glass 4-5 dager i uka ☺️

Back
Topp