Hva spiser de til middag?

cjfare

Flørter med forumet
Novemberlykke 2016
Her har vi en som nekter å spise most mat (vi har derfor drevet blw hele tiden), og som generelt er svært kresen på middagsmat. Vil svært sjeldent ha kjøtt feks, og av grønnsaker er det egentlig bare cherrytomater og kokt gulrot som han helt sikkert rører. Hva spiser deres små? Kanskje jeg kan plukke opp noen tips!

Og, spiser dere alltid middag sammen? Vi ender ofte opp med å måtte ha vår egen middag etter at lille har lagt seg pga pappaens jobb, er redd det kan ha noe å si for middagslysten hans..
 
Hun spiser generelt det vi spiser til middag. Grovmoser det litt med gaffel, det syns hun er helt greit, så lenge det er rikelig saus innvolvert :) Hun har blitt veldig flink til å spise med gaffel og skje nå, og nekter å bli matet.

Prøver å lage middagen tilpasset henne, med mindre salt og krydder enn det jeg vanligvis ville brukt. Så får pappaen bare krydre etter eget ønske under måltidet.

Hun elsker kjøtt, og spiser kun det dersom hun får maten servert i biter istedet for grovt moset sammen med grønnsaker og potet. Småsteik med potet, gulrot, blomkål og rikelig saus er det hun liker aller best akkurat nå :)

Vi spiser sammen. Av og til jobber pappaen sent, men da spiser hun og jeg middag sammen, så får pappaen varme seg restene når han kommer hjem.
 
Frøkna her er veldig glad i pasta, grønnsaker og kjøttdeig, kjøttkaker i brun saus, fiskeboller i hvit saus og diverse supper (blomkålsuppe og tomatsuppe). Grønnsaker hun typisk liker er gulrot, brokkoli, blomkål, kålrot og søtpotet.
Her må enten maten finmoses eller serveres så hun kan spise med hendene selv.
 
Her spiser han det samme som oss. Laget med mindre salt eller så bruker jeg mye krydder. Her skal maten helst smake mye og det er hvis det er litt tamt i smaken det ikke blir spist. Maten må man ikke prøve å mose for da blir det ikke spist og spiser flott med gaffel eller skje :)

Favoritten er kjøttkaker, middagspølse, pasta i alle mulige varianter, fisk i alle slag. Mini kjøttboller er også veldig populært :)
 
Vi spiser sammen, det har mye å si for alles matlyst her i huset. Nå er minstemann ordentlig glad i mat, så det er sjelden noe problem, men favorittene er:
-Fullkornsmakaroni, gulrotbiter og pølsebiter
-Mild paneng (thaisuppe) med ris. Den er laget på kokosmelk, og det liker barna veldig godt. Jeg har mye forskjellige
grønnsaker i, og alltid gulrøtter og blomkålbiter. Her spiser storesøster masse selv om hun sier at hun ikke liker blomkål ellers, så det er supert. Jeg blander risen inn i suppa for at det skal mette godt.
-søtpotetmos eller søtpotetkløfter er alltid en hit for store og små.
-lomperuller med skinkeost og avocado (vi voksne bruker kremost).
-mais er godt å knaske på ved siden av det meste.
-bønner er supert for de små, lett å spise med hendene eller med skje. Bønner i tomatsaus er søtt og godt, og svarte bønner i risen er namnam. Svarte bønner er også godt å mose og bruke som en tykk saus eller dip.
-Tacolefser med moste svarte bønner, litt ris, tacokjøttdeig (som du kan blande nesten hva som helst inn i, for tacokrydderet maskerer det meste. Jeg bruker alltid brune linser, litt løk og litt paprika i) og avocado/guacamole
-De fleste supper går ned hvis vi har i litt fløte og en haug makaroni.
-mange småttiser liker faktisk grønne erter. Veldig greit å ha sammen med pasta eller i risretter.
 
Nå har han begynt å spytte ut grønnsakene :( Det gikk jo så fint helt til nå. I dag måtte vi stavmikse middagen og mate med skje.. Noen tips?
 
Her spiser han samme som oss :) vi kan ikke mose maten, det må se likt ut som det på vår tallerk ellers spiser han ikke. Nekter også å bli matet. Spiser fint selv med gaffel. Her jobber også pappa seint annenhver uke, men da spiser jeg med ungene ( har 3), så varmer far opp igjen når han kommer hjem :)
 
Han har spist det samme som oss og sammen med oss i mange mnd nå, hyggelig og enklere for oss.
Most mat vil han ikke ha. Han vil helst spise med gaffel, men vi øver oss litt på å bruke skje.

Han liker alt han får av kjøtt og fisk, potet spiser han litt av om det er saus på, grønnsaker putter han gjerne i munn, men det kommer som regel ut igjen. Han elsker fullkornspasta, lomper, brød og lefser.

Den siste uka har vi spist:

Polarbrødpizza med skinke
Lammefrikasse med potet og rotgrønnsaker
Skinkestek med ovnsstekte rotgrønnsaker og brun saus
Ovnsbakt laks med poteter, gulrøtter og blomkålpure
Pølser og hjemmelaget potetstappe
Fiskekarbonader og gratinert poteter med fenikkel
Biff stroganoff med ris og grove rundstykker
Fullkornspasta med tomatsaus og kyllingkjøttboller
 
Han er veldig glad i mat som smaker endel, moussaka med hvitløksbaguetter var feks en slager her. Han skal spise selv, men får det ikke helt til med skje/gaffel så da bruker han hendene :p
Han spiser sammen med oss, men er ikke alt han liker første gangen han smaker det. Da får han skive med et eller annet! Han er egentlig veldig glad i mat :)
 
Sliter med å få i minsten alt av mat om dagen :( han maser som en gal når jeg står å lager mat og prøver å klatre opp i stolen sin. Og når maten endelig serveres, spiser han 2-3 skjeer også skal han ikke ha mer. Føler meg ganske frustrert om dagen. Prøver å mate han, hjelpe han med å spise selv og prøver å bare gi han maten og la han holde på helt selv. Men det blir sjelden mer enn 3 skjeer til middag. Uansett hva det er. Men er litt lettere å få i han slike middagsglass. Men vil jo gjerne at han skal spise vanlig mat også !
 
I dag fikk hun vist grillpølse! Gikk ned på høykant! Mammaen var litt stressa i etterkant siden hun ikke fikk pllsebitene delt på langs.. kun i små runde biter.. men gikk jo bra..

Slik middag blir det når Mamman er på jobb og pappan som styrer skuta
 
Back
Topp