Hva spiser baby på brødskiva?

Mittmirakel

Blir kjent med forumet
Trenger inspo, da baby ikke er særlig interessert verken i leverpostei eller makrell i tomat på brødskiva..
Hva spiser deres babyer rundt 8-9 mnd?
 
Sniker
Kaviar, smøreost, servelat, syltetøy, prim, stekt egg, eggerøre.. alt egentlig :)
 
Min er heller ikke begeistret for brødmat.Men idag fikk han ostesmørbrød (brødskive med smør og ost 15 sek i mikro) og det gikk rett ned. Fått beskjed av helsesøster å styre unna syltetøy, sjokoladepålegg, prim etc. pga sukkeret. Men «vanlig» brunost er greit for den er ikke tilsatt sukker. «Syltetøyet» han får er bare moste bær (frosne eller ferske). Og kaviar, salami osv. unngås pga saltet. Det kan de heller få når de er litt større :)

ellers får han en del omelett med ost, bananlapper (most banan, egg og grøtpulver) og grønnsaker/frukt. Pluss grøt da.
 
Most banan på brødskiva går rett ned! Prøvde leverpostei og, men det var ingen suksess, var nok litt brå overgang fra banan Helsesykepleier ga grønt lys for smøreost og, siden det blir så små mengder. Ellers går det mye i grøt og middagsglass, gjerne med litt ekstra grønnsaker fra vår middag. Agurk og eplebiter er godt.
 
Her går arme riddere ned på høykant! Et egg, en skvett mm og ceylon kanel :) Ellers skal jeg lage laksepålegg med avokado, laks og pepper i en blender. Ellers går det mye i egg og leverpostei.
 
Her er det kaviar som gjelder. Vi strever så fælt med mat, så hun får det hun liker, selv om det er myr salt i... Hun spiser maks 1/4 skive med et tynt lag kaviar om dagen... Spiser også økologisk peanøttsmør uten tilsatt salt.
 
- Skinke
- Ost
- Leverpostei
- Sprett Prim
- Eggerøre
Han får alltid grovbrød og smør under pålegget.

Ellers får han eggemuffin med grønnsaker, middagsmat (både fra glass og hjemmelaget mat) + grøt. Banan og avokado er han også glad i.

Veldig glad i spise selv, da sitter han lenge og gomler (selv om mesteparten havner på gulvet :p)
 
Her har vi blitt 10 mnd, og fortsatt ikke spesielt glad i brødmat enda.

Vanligvis har vi gitt leverpostei og most avokado. Fruktpure på brødskiva fungerer også. Men har hun fått kaviar derimot, da kan det plutselig gå 1,5 brødskive. Men begrenser det i tanke på saltet.

Ellers er hun mer glad i bare å spise pålegget, som eggehakk eller bare skinke alene. Tomater er også en slager, elsker å duge ut innholdet xsmile9

Gleder meg til hun har litt mer sans for brødskiver og vanlig mat, her går det dessverre fortsatt mye i melk selv om vi prøver å ha minst 3 måltider med fast føde.
 
Her har vi blitt 10 mnd, og fortsatt ikke spesielt glad i brødmat enda.

Vanligvis har vi gitt leverpostei og most avokado. Fruktpure på brødskiva fungerer også. Men har hun fått kaviar derimot, da kan det plutselig gå 1,5 brødskive. Men begrenser det i tanke på saltet.

Ellers er hun mer glad i bare å spise pålegget, som eggehakk eller bare skinke alene. Tomater er også en slager, elsker å duge ut innholdet xsmile9

Gleder meg til hun har litt mer sans for brødskiver og vanlig mat, her går det dessverre fortsatt mye i melk selv om vi prøver å ha minst 3 måltider med fast føde.

Kanskje hun ville likt arme riddere (uten sukkeret) :) det er jo litt annerledes konsistens enn brød alene, litt eggete liksom, og de passer fint med fruktmos på. Min gutt elsker det (men han elsker brød også, da)
 
Kanskje hun ville likt arme riddere (uten sukkeret) :) det er jo litt annerledes konsistens enn brød alene, litt eggete liksom, og de passer fint med fruktmos på. Min gutt elsker det (men han elsker brød også, da)

Det var veldig lur idé!
Rart jeg ikke har tenkt på det, de andre barna får ofte arme riddere i helger :D da veit vi hva vi skal teste ut i helgen :p fant ut i dag at hun elsker fullkorn polarbrød, mens spørs om det er veldig innafor å gi.
 
Det var veldig lur idé!
Rart jeg ikke har tenkt på det, de andre barna får ofte arme riddere i helger :D da veit vi hva vi skal teste ut i helgen :p fant ut i dag at hun elsker fullkorn polarbrød, mens spørs om det er veldig innafor å gi.

Altså, jeg har en niese og da hun var rundt ett-to år levde hun 3 mnd utelukkende på vaniljesaus. Har gått fint med henne, er 10 år nå. Så polarbrød er vel heeelt innafor! kan jo også bakes selv med grovt mel og da er det hvertfall bra :)
 
En hit her er nudler med makrell i tomat! Hummus har også vært en vinner.
 
Nå som tulla har fylt ti mnd + har vi begynt å gi henne smøreost med diverse urter og krydder. Fant et nytt pålegg nylig som vi alle liker godt. Det er avokado og linser i et lite glass. Fant det i kjøledisken på Kiwi. Ellers er leverpostei klassikeren på skiva. Men er hu utålmodig hjemme eller på matbutikken gir jeg hu en tørr skalk hu kan kose seg med mens hun venter. Da er hu stille til den er spist opp (knapt tenner, bruker bare spyttet sitt for alt det er verdt).

Til frokost spiser hu grøt med bær og nøtter, et par egg som hu hiver i seg til brunsj, et par brødskiver til lunsj sammen med tre gode spiseskjeer med tyrkisk yoghurt og tinte, moste bær. Til middag spiser hu som regel det samme som oss hvis vi ikke har saltet maten noe særlig. Som fiskegratengen i går og pasta med tomat- og kjøttsaus i dag. Så elsker hun søtpotet og torsk. Så får hu 210 ml morsmelkerstatning i badet før hu ammes i søvn.

Som snack hender det vi gir hu klementin. Det kan hu ikke få nok av, så det må vi begrense for hu. Kokte gulrøtter kuttet i staver er også en favoritt, eller kokt brokkoli. Kokt egg virker som sjokolade for henne. Vi har prøvd med biter av avokado, men selv om hu elsker most avokado tror jeg den blir for hard for henne i biter.

Ungen MÅ jo ikke spise brød. Mye annet som er like bra eller bedre
 
Back
Topp