Hva spør man egentlig om hos jordmor? :(

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Har bestilt time hos jordmor, og tenkte at det er greit å gå dit siden de setter av mer tid en legen osv :)
Men hva spør man egentlig om?
Hehe

Mange har vel masse spm, spesielt som førstegangs, men jeg sitter egentlig her nå og lurer på hva jeg skal snakke med henne om :p hehe

Noen som vil dele jordmor erfaringer? :)

de har ulike "tema" de går gjennom. hvordan fødselen arter seg (alle de ulike fasene), fosteret utvikler seg, hvordan amming bør/skal foregå. Har også med urinprøve til hver jordmortime, da ser hun etter sukker og protein. Måler symfysen, samt hører etter hjertelyd.

Hmm...noen som vet hvordan jeg redigerer overskriften her? Det skulle jo ikke være :( der...

Da jeg var der nå så snakket hun så mye at jeg nesten ikke fikk stilt spørsmål, fordi hun gikk igjennom temaer og besvarte alle mine før jeg fikk spurt de. Når du er så tidlig på vei måler de ikke og de hører ikke etter hjertelyd, det gjør de først etter 12 uker :)

Da jeg var der nå så snakket hun så mye at jeg nesten ikke fikk stilt spørsmål, fordi hun gikk igjennom temaer og besvarte alle mine før jeg fikk spurt de. Når du er så tidlig på vei måler de ikke og de hører ikke etter hjertelyd, det gjør de først etter 12 uker :)

Får håpe hun jeg skal til gjør det samme da, så slipper jeg å tenke så mye på hva jeg skal spørre om :p hehe
Tenkte jeg skulle høre med mannen om det er noe han lurer på da.

Får håpe hun jeg skal til gjør det samme da, så slipper jeg å tenke så mye på hva jeg skal spørre om :p hehe
Tenkte jeg skulle høre med mannen om det er noe han lurer på da.

Ja. Jeg lurte også på hva jeg skulle si og gjøre, fikk jo en hel klokketime, men hun pratet i vei, så vi satt der i 1t og 15 min :p kjæresten måtte dra etter 45minutter, han lurte på litt, men ikke mye enda. Snakker ikke så mye om fødsel og det som skjer etterpå første gangen. Snakket mer om din helst, kosthold, trening, mental helse, historikk osv :)

Min første jordmortime snakket hun kun om alkohol og et skjema jeg skulle fylle ut angående alkoholvaner. Totalt bortkastet time! Fordi verken jeg eller mannen drikker.. Sa det til henne, men hun var helt låst på at alle måtte bli bevisst sine drikkevaner.. Og så skrev hun mannen opp som, "følge av venn" fordi vi ikke var gift den gang. Kanskje litt kulturell krasj siden hun var somalisk muslimsk kvinne. Ikke vet jeg, men brukte legen etterpå.

Min første jordmortime snakket hun kun om alkohol og et skjema jeg skulle fylle ut angående alkoholvaner. Totalt bortkastet time! Fordi verken jeg eller mannen drikker.. Sa det til henne, men hun var helt låst på at alle måtte bli bevisst sine drikkevaner.. Og så skrev hun mannen opp som, "følge av venn" fordi vi ikke var gift den gang. Kanskje litt kulturell krasj siden hun var somalisk muslimsk kvinne. Ikke vet jeg, men brukte legen etterpå.

Hørtes jo veldig merkelig ut da. Trodde hun ikke på at dere ikke drakk da eller? :p hehe

Hørtes jo veldig merkelig ut da. Trodde hun ikke på at dere ikke drakk da eller? :p hehe
Ingen aning! Tror egentlig hun bare var så låst til planen sin at hun ikke evnet å forandre den. Legen derimot var kjempeflink!

Back
Topp