Hva slags vitamin og mineraltilskudd tar dere?

Sommerspire2018

Andre møte med forumet
Jeg er i mitt første trimester bruker kun tran og 0,4 mikrogram folat. Men jeg har hørt man skal kombinere med multivitaminer også og de inneholder 200 ug folat. Så jeg lurer på om det er trygt å kombinere alt dette i sammen?
36af647523fd58ce6611d3d2d8028dae.jpg

Jeg tar akkurat samme vitaminene, og lurer egentlig på det samme som deg... for på folat-pakken står det jo at man ikke skal ta for mye folat? Forvirret...

Folsyre skilles ut i urinen, så 200 gram mer pr dag skal ikke ha noe si. Men tran og multi er jeg mer usikker på, for det er jo A-vitamin i begge og det skilles jo ikke ut på samme måte som folsyre, c-vitamin etc. En får kjøpt nycoplus multi uten A, D og K for de som kombinerer med tran. :) Jeg aner ikke om det er såpass mye i tran og multi at det blir for mye tilsammen, men syns den kombinasjonen er viktigere å sjekke enn folsyre og multi - siden folsyre er vannløselig.

Tar kun folsyre og satser på at jeg får resten jeg trenger gjennom sunt og variert kosthold.

Folsyre skilles ut i urinen, så 200 gram mer pr dag skal ikke ha noe si. Men tran og multi er jeg mer usikker på, for det er jo A-vitamin i begge og det skilles jo ikke ut på samme måte som folsyre, c-vitamin etc. En får kjøpt nycoplus multi uten A, D og K for de som kombinerer med tran. :) Jeg aner ikke om det er såpass mye i tran og multi at det blir for mye tilsammen, men syns den kombinasjonen er viktigere å sjekke enn folsyre og multi - siden folsyre er vannløselig.

Tusen takk for et utfyllende svar. Jeg skal absolutt skjekke opp det med kombinasjonen av multi og tran i forhold til A-vitamin. Nå bruker jeg ikke vanlig tran men økologisk Hemp olje om det har noe å si, må se litt nærmere på det[emoji6]

Jeg tar et av disse gravid-tilskuddene, da slipper jeg å tenke på sånt. [emoji23]

Jeg har tenkt tanken på å kjøpe de ja, da slipper jeg å bli så forvirra[emoji87]Men nå fikk jeg disse tilskuddene gratis så da føler jeg at jeg må bruke dem også, penger spart er penger tjent[emoji23]

Tusen takk for et utfyllende svar. Jeg skal absolutt skjekke opp det med kombinasjonen av multi og tran i forhold til A-vitamin. Nå bruker jeg ikke vanlig tran men økologisk Hemp olje om det har noe å si, må se litt nærmere på det[emoji6]

Er ikke det bare fettsyrer da? I så fall er det jo ikke noe å tenke på. :)

Jeg tar folat. Har kjøpt gravidpakke med vitaminer, men har vært så mye kvalm at jeg ikke har orket tanken på å ta dem. Har begynt å ta halv dose såvidt denne uka.

Folsyre, multi, og D vitaminer tar jeg. Burde så absolutt tatt jern men, sliter med og få det i meg gitt :o

Man trenger egentlig ikke multivitamin.
Jeg tar folat, B6 (mot kvalme), magnesium (hjelper for mye rart, har tatt det før jeg ble gravid også), og D-vitamin (20 mcg). Tar på kvelden når jeg er minst kvalm. Jeg orker ikke ta alt hver dag, så noen ganger tar jeg ikke d-vitamin eller ikke magnesium. De dagene jeg har fått i meg ekstremt lite mat har jeg tatt en vitaminbjørn fra dattera mi også. Den inneholder bare halvparten av anbefalt dose så da går man ikke over på noe, og får likevel litt av alt :) har jeg tenkt..

Back
Topp