Hva slags soveløsning for baby?

Murmeldyret

Gift med forumet
Novemberlykke 2018
Juligull2021
Etter vellykket ul i går har jeg kastet meg inn i utstyrsjungelen for fullt, og har tenkt en del på hvordan sovingen skal bli. Jeg ønsker å bruke en bedside crib, synes det virker så praktisk å ha babyen tett inntil, men samtidig ikke i samme seng. Vurderte sprinkelseng med ene siden nede, men det vil bli for trangt på soverommet vårt. Har sett litt på Troll bedside crib two, da den ser ut til å være den eneste som er høy nok for sengen vår. Noen med erfaring med den?

Dere som har barn fra før, hvordan har dere sovet? Samsoving, krybbe, bedside crib, sprinkelseng eller andre løsninger? Hva har vært bra/dårlig med den måten å gjøre det på? Dere som er førstegangs som meg, hva ser dere for dere? Kanskje jeg kan plukke opp noe jeg ikke har tenkt på [emoji4]

Vi hadde første bare i vanlig sprinkelseng på siden, vurderte bedside, men endte med å ikke kjøpe. Vet mange synes det er veldig praktisk, men kan ikke si at jeg angrer noe særlig. Det funket helt fint for meg å måtte opp og hente babyen for å få gitt mat, da holdt jeg meg lettere våken under ammingen[emoji23][emoji85] Var redd for å ligge ammende og rulle over babyen hvis jeg sovna[emoji12] Det er jo noe man slipper å engste seg for med bedside igjen[emoji848] Og er det ikke plass til vanlig seng på siden uansett ville jeg nok gått for bedside ja[emoji4]

Vi har troll bedside crib fra forrige gang. Tror ikke vår heter "two" bak så er nok en eldre modell, men vet ikke hva forskjellen her.
Vi var veldig fornøyd med den, eneste er at låsen på hjulene kunne vært bedre uten at det var noen problem.
Hadde en som ville ha mat hver annen time gjennom nettene i nærmere 6mnd så syntes det var godt å kunne hente enkelt i sengen for amming og over i egen seg uten å måtte stå opp.
Vi har lånt bort vår til flere og de fleste har vært veldig fornøyd

Etter vellykket ul i går har jeg kastet meg inn i utstyrsjungelen for fullt, og har tenkt en del på hvordan sovingen skal bli. Jeg ønsker å bruke en bedside crib, synes det virker så praktisk å ha babyen tett inntil, men samtidig ikke i samme seng. Vurderte sprinkelseng med ene siden nede, men det vil bli for trangt på soverommet vårt. Har sett litt på Troll bedside crib two, da den ser ut til å være den eneste som er høy nok for sengen vår. Noen med erfaring med den?

Dere som har barn fra før, hvordan har dere sovet? Samsoving, krybbe, bedside crib, sprinkelseng eller andre løsninger? Hva har vært bra/dårlig med den måten å gjøre det på? Dere som er førstegangs som meg, hva ser dere for dere? Kanskje jeg kan plukke opp noe jeg ikke har tenkt på [emoji4]
Førstegangs! Har sett på babydan bedside crib, da vi også ikke har plass til større på soverommet. :)

Vi hadde første bare i vanlig sprinkelseng på siden, vurderte bedside, men endte med å ikke kjøpe. Vet mange synes det er veldig praktisk, men kan ikke si at jeg angrer noe særlig. Det funket helt fint for meg å måtte opp og hente babyen for å få gitt mat, da holdt jeg meg lettere våken under ammingen[emoji23][emoji85] Var redd for å ligge ammende og rulle over babyen hvis jeg sovna[emoji12] Det er jo noe man slipper å engste seg for med bedside igjen[emoji848] Og er det ikke plass til vanlig seng på siden uansett ville jeg nok gått for bedside ja[emoji4]

Jeg deler absolutt din frykt for å rulle over babyen under/etter amming, derfor jeg har lagt samsoving fra meg [emoji5] Hadde du da en stol ved sprinkelsengen som du ammet i, og la ungen rett tilbake i sengen etter amming? Har lest om flere som ikke får til å amme liggende, og dersom man ikke får til amming må man jo uansett opp for å ordne flaske, så i de tilfellene vil fordelen med bedside forsvinne litt.

Vi får plass til sprinkelseng på rommet, men langt unna senga vår (klønete romløsning), og jeg tenker det vil være fint både for baby og oss å være nærme hverandre [emoji173]

Vi har troll bedside crib fra forrige gang. Tror ikke vår heter "two" bak så er nok en eldre modell, men vet ikke hva forskjellen her.
Vi var veldig fornøyd med den, eneste er at låsen på hjulene kunne vært bedre uten at det var noen problem.
Hadde en som ville ha mat hver annen time gjennom nettene i nærmere 6mnd så syntes det var godt å kunne hente enkelt i sengen for amming og over i egen seg uten å måtte stå opp.
Vi har lånt bort vår til flere og de fleste har vært veldig fornøyd

Jeg har funnet to forskjellige varianter, en heter two og den andre heter sun, men jeg klarer ikke å se annen forskjell på dem enn at den siste koster en tusenlapp mer

Så godt å høre at dere har vært fornøyde! Hadde dere den nedfelte siden nede hele tiden, eller hadde dere den oppe i perioder? Syntes dere i så fall det lagde mye lyd å ta den ned/opp?

Vi hadde sprinkelseng med ene veggen i fotenden av senga, funka fint det :) Hadde lekegrind på stua, på dagtid sov baby ofte der de gangene jeg klarte å legge han fra meg uten at det ble bråk :P

Vi hadde sprinkelseng med mini. Tror det er Gulliver fra IKEA eller noe sånt. Monterte uten ene siden, og festet sengen (med tau faktisk) til vår seng så den ikke sklidd fra. Hadde babynest oppi der og syns det var veldig enkelt å ha han så nærme mtp ammingen. Satt og ammet i sengen. Litt styr å gå oppi og utav sengen for min del, men gikk det og. Så for meg at om jeg måtte reise meg hver gang for mat og «mistet smokk» så ble det styr. Hehe. Hilsen frøken lat.

Det praktiske er at den sengen har han fortsatt, 16 mnd nå, og kan ha den en stund til (kan jo ta vekk ene siden og gjøre om til «litt-stor-gutt-seng).

Tenker vi gjør samme med nye babyen :)

Jeg deler absolutt din frykt for å rulle over babyen under/etter amming, derfor jeg har lagt samsoving fra meg [emoji5] Hadde du da en stol ved sprinkelsengen som du ammet i, og la ungen rett tilbake i sengen etter amming? Har lest om flere som ikke får til å amme liggende, og dersom man ikke får til amming må man jo uansett opp for å ordne flaske, så i de tilfellene vil fordelen med bedside forsvinne litt.

Vi får plass til sprinkelseng på rommet, men langt unna senga vår (klønete romløsning), og jeg tenker det vil være fint både for baby og oss å være nærme hverandre [emoji173]

Nei, satt eller lå i sengen og ammet, lå gjerne å trykka på tlf for å ikke sovne[emoji85] Så rett tilbake i sengen sin etterpå[emoji28] Når han ble litt større turte vi å ha han i sengen av og til, men nå er det kun i nødstilfelle da hele familien sover ELENDIG når han ligger i midten[emoji51] Ja, du har rett i det (at poenget blir litt borte hvis det blir flaske), og det vet man jo ikke før ungen er her. Må nok bare ta en sjanse om man ønsker å kjøp bedside eller ikke. Hadde nok gått for bedside selv om vi ikke hadde plass til senga hans ved siden av meg. Ser jo absolutt mange fordeler med den, så skjønner at den har slått godt ann[emoji5]

Har hatt vanlig sprinkelseng til alle.
Babynest slo godt ann hos minste for å få det lunere.. samsover innimellom å da drar jeg senga hans helt inntil vår seng så han ikke faller utenfor :) vugge i stua til de er 3-5 mnd..

Vi samsov(er) . De første ukene eller så lå han noe i nestet mitt i senga, men etterhvert sov vi best med fri bar. Har lyst på bedside crib denne gangen, sprinkelsenga vår er knapt brukt, den var liksom for stor når han var baby, og når vi tok ned bunnen så nekta han å roe seg der.

Det skal sies at vi fortsatt samsover, han er tre år. Han sover nesten aldri natta gjennom, så det er det enkleste for oss begge. Pappaen har eget rom.. [emoji85]

Åå, nå begynte jeg å glede meg til en nyfødt tass tett inntil meg i sengen [emoji7] Jeg hadde vanlig sprinkelseng med første. Grusomt å reise seg opp på det iskalde gulvet hver andre time. Så når nr. 2 kom investerte vi i en sebraseng, hvor du kan ta ned en siden. Blir som en bedside. Fantastisk i forhold! Og spesielt da hun var MYE våken om natten. Sov inntil meg og kunne bare skyve henne over. Anbefales :)

Jeg har funnet to forskjellige varianter, en heter two og den andre heter sun, men jeg klarer ikke å se annen forskjell på dem enn at den siste koster en tusenlapp mer

Så godt å høre at dere har vært fornøyde! Hadde dere den nedfelte siden nede hele tiden, eller hadde dere den oppe i perioder? Syntes dere i så fall det lagde mye lyd å ta den ned/opp?
Vi hadde den for det meste nede, med unntak om han la seg før oss. Tok den da ned når jeg la meg. Kan ikke huske vi reagerte på at det laget mye lyd, men har også en gutt som aldri har reagert på lyder når han sover

Samsover. Har bedside ved senga til pynt :p samsoving er enkelt, baby sover godt og jeg slipper å våkne ordentlig når han skal ha mat. Samsovet med begge mine. Vi skulle bruke bedside, men baby nektet å sove noe annet sted enn på/inntil meg.

Troll bedside crib her. Det var supert. Ikke bare for amming. Min lille gråt hver gang han mistet smokken og da var det lett å strekke ut armen i mørket med en ny. Hadde blitt slitsomt å stå opp av senga. Hadde ene siden nede hele tiden. Veldig koselig og så kunne jeg breie meg i min seng så mye jeg ville :) Kommer til å bruke den nå også, men lurer på om ikke det blir en liten tur oppi senga med meg også:hilarious:

De første par månedene sov babyen i babynest mellom oss. Det ble ganske trangt, og jeg begynte etter en stund å savne og ha et par timer på natten uten babyen mellom oss :shy: Hehe. Så vi la han etterhvert over i en bitteliten reiseseng(inovi cocoon) ved siden av sengen på min side. Den er veldig kjekk å ha med rundt når man skal besøke besteforeldre også, i begynnelsen. Måtte sette meg opp for å ta han opp, men lå stort sett alltid og ammet. Må man ikke sette seg opp litt med bedside også? For å få babyen inntil seg, liksom? Når neste kommer i november kommer jeg til å satse på egen seng helt fra starten av, sannsynligvis samme løsning som sist, med den lille reisesengen :rolleyes:

Jeg tenkte i første omgang å bruke bedside crib siden vi har stor seng som tar nesten hele soverommet, men så kom jeg på at den uansett bare kan brukes i ish 6 mnd - så hva gjør vi etter det? Gjesterommet er mannens datarom, og vi har ikke plass til å flytte dataen i stua, så inntill vi får solgt og kjøpt nytt (tidligst neste sommer, og da er baby rundt 9 mnd) må vi dele soverom.

Så, jeg kjøpte en sprinkelseng brukt som jeg planlegger å prøve å ta den ene siden av på, og bygge opp bunnen så den vil bli på ca samme høyde som vår relativt høye seng :-) Jeg må kvitte meg med nattbord, og må nok krabbe litt inn og ut av senga på hjørnet av min side, men pyttsann! :-)

Vi hadde sprinkelseng med ene veggen i fotenden av senga, funka fint det :) Hadde lekegrind på stua, på dagtid sov baby ofte der de gangene jeg klarte å legge han fra meg uten at det ble bråk :P
Så bra! Tenkte å få en venninne til å sy babyrede som jeg kan bruke i stua på dagtid, selv om vi får se hvor mye bråk det blir [emoji1]

Vi hadde sprinkelseng med mini. Tror det er Gulliver fra IKEA eller noe sånt. Monterte uten ene siden, og festet sengen (med tau faktisk) til vår seng så den ikke sklidd fra. Hadde babynest oppi der og syns det var veldig enkelt å ha han så nærme mtp ammingen. Satt og ammet i sengen. Litt styr å gå oppi og utav sengen for min del, men gikk det og. Så for meg at om jeg måtte reise meg hver gang for mat og «mistet smokk» så ble det styr. Hehe. Hilsen frøken lat.

Det praktiske er at den sengen har han fortsatt, 16 mnd nå, og kan ha den en stund til (kan jo ta vekk ene siden og gjøre om til «litt-stor-gutt-seng).

Tenker vi gjør samme med nye babyen :)
Dette hadde egentlig vært den ideelle løsningen for oss også, men det var det med plassen.. Synes egentlig det er dumt å bruke en del penger på noe med relativt kort brukstid, men prøver å trøste meg med at vi forhåpentligvis får to barn, og at kostnaden totalt da ikke blir så stor [emoji38]

Jeg er også lat, og ønsker alle løsninger som kan gjøre hverdagen med baby lettere velkommen med åpne armer [emoji23]

Back
Topp