Hva slags seng velger dere?

Sprelline

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Lurer på hvilken type seng dere velger til babyen den første tiden?
Vi hadde Leandervuggen sist gang, men vil ikke bruke den nå. Var forsåvidt fornøyd, men synes den blir litt for "lukket", pluss at overgang til sprinkelseng senere da ble en veldig stor forandring for babyen. Vurderer veldig Stokke sleepi, tenker at den er liten, lun og praktisk med hjul, men leser rundt at den kanskje ikke er så praktisk som man skulle tro. Noen med erfaringer? Tenker også litt på Bedside crib, eller kanskje en sånn "sprinkelsengvugge" (BabyDan Sofie f.eks.) - liker tanken på å kunne ha vuggemulighet. Om dere har noen tanker og erfaringer taes det imot med stor takk:)

Last edited:
Helt enkel sprinkelseng fra ikea her, enten overtar babyen storesøster sin (som blir 2 i september) ellers blir det ny hvis storesøster ikke er klar for ny seng enda :-)

Har sprinkelseng som jeg skal ha på soverommet og en vugge til å ha I stuen første tiden. Det funket veldig bra forrige gang så prøver det igjen! Den vuggen eg har er veldig "lukket" og lav så lurte på å bytte den ut til en troll vugge! Har katt så kan være greit å få babyen litt opp fra gulvet.

Vi har vært veldig fornøyd med leander vuggen, men den er solgt nå. Ellers har vi kili seng som skal arves og eldstemann får da stor seng.

Vi hadde Stokke Mini (nå utvidet til Sleepi) til første som nå er 10 måneder. Jeg er veldig fornøyd med den, og synes den er kjempefin også! Hadde den litt i stuen til å begynne med, men hun sov veldig godt overalt, så da ble den etter hvert bare brukt på natten på soverommet vårt. :)

Til neste har vi tenkt å bruke vanlig sprinkelseng fordi det har vi fra før av (brukt som gjestebarneseng).

Vi skal ha vanlig sprinkelseng på soverommet og en vogge i stua. Siden vogga er litt stor, kommer jeg til å bruke babynest i vogga til å begynne med,bare for å få den lune følelsen.

Sprinkel på rommet og vugge i stua. Evt et nest, men brukte ikke det forrige gang og savnet det egentlig ikke heller. Ser om jeg får lånt noe:)

Til begge guttene har jeg brukt sprinkelseng med senkbar side som jeg har satt inntil min seng når de har vært små. Da ligger de i sin egen seng, men likevel sammen med meg og i den samme sengen de fortsetter med, i tillegg til at det har vært lett å stryke litt på dem når de har vært urolige og å flytte dem over i forbindelse med amming uten å måtte stå opp. Har vært kjempefornøyd begge gangene og kommer til å gjøre det samme nå! Om minstemann som blir 2 på september ikke er klar til å forlate sprinkelsengen enda får vi heller låne oss en seng til han et par mnd (mamma har blant anna ei stående for barnebarn som kommer på besøk), så nybabyen får overta den med nedsenkbar side......

På dagtid sov eldstemann i vugge, men siden vi har katt er det utelukket nå. Brukte vogna til dagsoving til nummer to og kommer til å gjøre det til tredjemann også. Den er høy nok til at toåringen ikke får tak i babyen og jeg kan stenge ut katta med nettet..... ;)

Sist hadde vi vanlig IKEA sprinkelseng med ene langsiden skrudd av og bunnen på øverste hakk, festet inntil senga vår på min side. Dette funket hvertfall første halve året, så senka vi bunnen så han ikke kunne krabbe ut. Flytta senga inn på eget rom rundt ettårsdagen.

Denne gang blir det kanskje BedSide Crib, får låne av svigerinne. Når den er for liten blir det nok samme løsning som sist. Vi sover mesteparten av natta tett sammen første året uansett, men greit å ha den ekstra plassen og vegger som sikring.

Jeg synes Troll virker veldig veldig bra... Både bedside crib og sprinkelsenga. Så tipper at vi velger en av dem eller begge :)

Til begge guttene har jeg brukt sprinkelseng med senkbar side som jeg har satt inntil min seng når de har vært små. Da ligger de i sin egen seng, men likevel sammen med meg og i den samme sengen de fortsetter med, i tillegg til at det har vært lett å stryke litt på dem når de har vært urolige og å flytte dem over i forbindelse med amming uten å måtte stå opp. Har vært kjempefornøyd begge gangene og kommer til å gjøre det samme nå! Om minstemann som blir 2 på september ikke er klar til å forlate sprinkelsengen enda får vi heller låne oss en seng til han et par mnd (mamma har blant anna ei stående for barnebarn som kommer på besøk), så nybabyen får overta den med nedsenkbar side......

På dagtid sov eldstemann i vugge, men siden vi har katt er det utelukket nå. Brukte vogna til dagsoving til nummer to og kommer til å gjøre det til tredjemann også. Den er høy nok til at toåringen ikke får tak i babyen og jeg kan stenge ut katta med nettet..... ;)
hva slags sprinkelseng brukte dere da? noen tips?

hva slags sprinkelseng brukte dere da? noen tips?
Vi kjøpte en brukt seng med den funksjonen og aner ikke hva slags type det er, men det er noe a la dette: http://lekmer.no/barnevarelse/senger/sprinkelsenger/baby-dan-sprinkelseng-alfred-60x120-cm-hvit.

Vi har ganske høy kontinentalseng, så har fungert ypperlig hos oss. Har ellers et par venninner som kjøpte seng på IKEA, tok av den ene langsiden og festet sengen mot sin seng og dermed fikk samme funksjon. De har også vært veldig fornøyde.... :)

Har ikke kjøpt enda, og er førstegangs, men planlegger vanlig sprinkelseng og babynest. Har ikke husdyr eller andre barn som kan forstyrre, og synes det blir litt voldsomt med egen seng for bare 6mnd. Men det finnes et hav av fine vugger, så er jo mulig jeg ombestemmer meg :D

Veldig lyst på vugge denne gangen, før hadde vi alt på ett plan men nå har vi 3.5 etasje på huset og tenker kanskje det er fint med vugge i det mest brukte oppholdsrommet <3 blir vanlig sprinkelseng på soverommet men vi samsove i begynnelsen uansett, men hvis vi voksne skulle bli syke ellernoe så er det greit å ha ei seng :)

Har en over 100 år gammel familievugge som vi bruker de første månedene, så blir det sprinkelseng etter det.

Sprinkelseng på rommet og leander vugge i stuen. Funket kjempebra på første mann

Back
Topp