Hva slags fødsel ønsker dere? :)

lilleJ

Betatt av forumet
Hei julimammaer
Happy.gif



Hva slags fødsel ønsker du? Her tenker jeg; føde i vann, med epidural, akupunktur, lystgass, keisersnitt osv. (Evt Hvorfor/Hvorfor ikke?)
Kommer dere til å ha en omvisning på sykehuset før fødsel?


Jeg skal føde på Kalnes Sykehus (nye fredrikstad sykehus), og er førstegangs så kommer til å dra på omvisning før fødsel. Vil absolutt prøve å føde helt naturlig hvis det lar seg ønske, kanskje bruke badekar som smertelindring hvis mulig. Men åpen for annen smertelindring om dette blir anbefalt eller om jeg kjenner at jeg virkelig kunne trenge det.
 
Når har du termin?
Skal føde på Kalnes jeg og. Har vært der masse den siste tiden så begynner å bli litt kjent, men har jo ikke vært på føden/barsel. Ønsker også omvisning så vi vet hvor vi skal møte opp osv.
Håper jeg får føde vanlig denne gangen (måtte ha planlagt ks sist) og har ikke tenkt til å legge store planer om hvordan.
Tror jeg vil prøve badekar og se om det hjelper, hører mange skryter av det. Ønsker og epidural om det skulle bli for ille.. utover det så prenter jeg det inn i hodet til mannen at jeg føler meg kvalt om jeg blir tvunget til å ligge på ryggen med smerter. Dette gjelder alt av smerter jeg har hatt hittil, så jeg ser ikke for meg det skal føles anderledes med rier...
 
Jeg har bestilt:

Rolige åpningsrier som ikke gjør vondt sånn som sist. Kan gjerne ta litt tid, ca 9-10 timer sånn at mamma rekker å kjøre over fjellet og være barnevakt for storebror.
Så er vi på sykehuset FØR jeg kommer i aktiv fødsel, ikke som sist da jeg kom inn heseblesende med 6 cm. Resten tar maks et par timer. Ingen smertelindring annet enn varmeflasker og paracet.
Ingen rifter denne gangen. Og som sist så skal morkaka komme ut etter et lite host. Jepp. Akkurat sånn vil jeg ha. :)

Skal på SUS, termin 5.7. :)
 
Min er erfaring er å ikke har så mye tanker rundt det, men heller være godt forberedt og gå inn med åpent sinn. Det blir sjeldent sånn du har sett for deg, noe som kan skape panikk, redsel og stress. Som igjen skaper verre smerter...

Det er min innstilling også denne gangen. Gleder meg helt vilt!
 
Hei julimammaer
Happy.gif



Hva slags fødsel ønsker du? Her tenker jeg; føde i vann, med epidural, akupunktur, lystgass, keisersnitt osv. (Evt Hvorfor/Hvorfor ikke?)
Kommer dere til å ha en omvisning på sykehuset før fødsel?


Jeg skal føde på Kalnes Sykehus (nye fredrikstad sykehus), og er førstegangs så kommer til å dra på omvisning før fødsel. Vil absolutt prøve å føde helt naturlig hvis det lar seg ønske, kanskje bruke badekar som smertelindring hvis mulig. Men åpen for annen smertelindring om dette blir anbefalt eller om jeg kjenner at jeg virkelig kunne trenge det.

Jeg vil ha det meste av smertestillende men ikke de som går i rygg og nervebaner som epidural feks. Men ja takk til lystgass, morfin også klarer jeg ikke bestemme meg helt for vann eller ikke? Sinnsykt vanskelig! Kanskje man kan ta det litt som det kommer?
 
Jeg tar det som det kommer,lite annet man får gjort.
Men ønsker stort at alt skal gå uten komplikasjoner,og keisersnitt:)
Min 3 fødsel så omvisning trengs vel ikke :p
 
Jeg tar det som det kommer, men fødselen til storebror var en drømmefødsel helt frem til pressriene. Men det kan ha en sammenheng med at jeg fikk en alvorlig undergruppe av svangerskapsforgiftning under/rett etter fødselen så jeg var ganske dårlig. Jeg håper å slippe unna alle former for ingripelse som epiduralt, keisersnitt, vakuum osv denne gangen. Det å sette på vakuum koppen var for meg noe av det værste under hele fødselen. Håper også at jeg slipper å miste så mye blod, men denne gangen er de forbedret så får nok hjelp raskere.
 
Jeg kunne virkelig tenkt å prøvd vann/basseng, minst mulig smertelindring men åpen for lystgass eller morfin feks men vil unngå epidural.
Vil også ha lite innblanding fra alle og enhver. Sist lå jeg lenka i seng med ørten ledninger, væske, urinkateter, sånn belte rundt magen, epidural som lamma hele kroppen fra livet og ned og bare.. Vondt, vil prøve å gå og kunne fungere litt mer nå uten å føle meg sååå hjelpeløs som med første. Får ta det som det kommer, er forberedt på smerte og at ting kan skje men vil klare litt selv og prøve meg frem.
 
Blir nok styrtfødsel igjen tenker jeg og kun tid til lystgass skal jeg ha noe form for smertestillende. Hadde håpet på badekar men spørs om jeg får siden det gikk så kjapt med første. Og får se om jeg utvikler svangerskapsforgiftning denne gangene også. Men drømmefødsel hadde vært bruk av badekar og enten føde der eller opp og føde
 
Har ingen bestillinger annet enn at jeg vil inn i god tid, slik at jeg får antibiotikaen intravenøst pga GBS'en :p
 
Her blir det planlagt keisersnitt. Har fått dato, så vet akkurat når det skjer
 
Jeg har termin 19.juli og ønsker en naturlig fødsel. Men, jeg er tross alt førstegangsfødende og aner ikke hva jeg snakker om!
Ellers så er jeg veeeldig fristet til å føde i vann. Alle jeg har snakket med, som fikk tilgang på vann som smertelindring, endte med å føde i vannet fordi det hjalp utrolig mye mot smertene og jordmor fikk de ikke til å sti opp av badekaret :p

Og da tenker jeg, yes, vann er tingen. Det er naturlig og smertelindrende. Ulempen er at jeg vet absolutt INGENTING om det å føde i vann. Jeg er bekymret for hvordan det vil "se ut" for min ektemann. Han er nemlig meget sensitiv for å bli minnet på hvordan kroppen fungerer og hvordan alt ser ut.... Mildt sagt!! Vannet vil jo umulig være spesielt rent etter en slik fødsel og ting vil flyte opp.. jeg undrer på om det vil lufte?!

Er det noen som har erfaring med å føde i vann, hadde det jo vært veldig flott å få høre en slik fødehistorie :)
 
Du får nok ikke føde i vann med epidural. Om du skal ha epidural må du opp av vannet. Så da blir det evt å bruke badekar som smertelindring først og så få epidural senere. :)

Jeg tenker at jeg ikke skal legge noen planer, men ta det som det kommer :) Blir sjeldent som man tenker, og hvis du har store planer foran deg og ser for deg ditt og datt kan det hende du blir skuffet om det går "galt" i forhold til planen din.

Edit: Ser at jeg leste teksten litt for fort og misforstod :p
 
Last edited:
Min er erfaring er å ikke har så mye tanker rundt det, men heller være godt forberedt og gå inn med åpent sinn. Det blir sjeldent sånn du har sett for deg, noe som kan skape panikk, redsel og stress. Som igjen skaper verre smerter...

Det er min innstilling også denne gangen. Gleder meg helt vilt!

Jeg er helt enig der. Litt viktig å signalisere til førstegangsfødende spesielt: ikke ha en plan! Gjerne tanker og ønsker du tror du vil ha, men ikke ha bastante planer, for man aner ikke hva man går til(det gjelder forsåvidt alle, kan jo bli helt ulikt tidligere fødsler) eller hvordan du vil reagere på smertene og hele opplevelsen.

Sist gikk jeg inn i det med åpent sinn, var spent og "gleda" meg på den måten at det kom til å bli en interessant opplevelse :) jeg hadde lest mye og vært på kurs, så jeg var så forberedt man kan være uten å ha født før.

Denne gangen vil jeg prøve å gjøre det samme: åpent sinn og ta det som det kommer. Men jeg merker at jeg bok denne gangen vil ha større forventninger til at det blir en enkel og grei fødsel, nettopp fordi jeg hadde det sist. Og det er litt skummelt...
 
Tar det rett og slett som det kommer. Eneste jeg vet er at når ting skjer så skjer det himla fort så håper bare jeg rekker sykehuset :p
 
Noe jeg har "lært" av mine to første fødsler, er at det går ikke som man planlegger uansett!!!!
Om jeg kunne planlagt og bestillt fødsel nr 3, ønsker jeg meg en kjedelig A4 fødsel rundt termin +\- en dag eller to.... Det hadde vært noe det!
 
Aller helst skulle jeg vært hjemme, men nest best blir ABC på Ullevål! Tar ting litt som de kommer tenker jeg. Det er 15 år siden sist, så jeg husker ikke helt hvordan det var. Men en ting er jeg sikker på og det er at jeg skal ikke ha noe form for smertestillende annet enn vann! Følte at jeg mistet all kontroll med alt de proppet i meg sist. Tror det blir greit å kunne kjenne litt på dette, det er jo ikke smerter man dør av akkurat. Mye mulig jeg ombestemmer meg når jeg står der! Haha! Men å føde i vann tror jeg blir bra!
 
Jeg er helt enig der. Litt viktig å signalisere til førstegangsfødende spesielt: ikke ha en plan! Gjerne tanker og ønsker du tror du vil ha, men ikke ha bastante planer, for man aner ikke hva man går til(det gjelder forsåvidt alle, kan jo bli helt ulikt tidligere fødsler) eller hvordan du vil reagere på smertene og hele opplevelsen.

Sist gikk jeg inn i det med åpent sinn, var spent og "gleda" meg på den måten at det kom til å bli en interessant opplevelse :) jeg hadde lest mye og vært på kurs, så jeg var så forberedt man kan være uten å ha født før.

Denne gangen vil jeg prøve å gjøre det samme: åpent sinn og ta det som det kommer. Men jeg merker at jeg bok denne gangen vil ha større forventninger til at det blir en enkel og grei fødsel, nettopp fordi jeg hadde det sist. Og det er litt skummelt...

Akkurat det siste er jeg også redd for (siste avsnitt du skrev)...derfor tar jeg de samme forberedelsene som sist også denne gangen. Prøver ikke å forventningen om at det er easy peasy..og prøver heller å være forberedt på alt :)
 
Når har du termin?
Skal føde på Kalnes jeg og. Har vært der masse den siste tiden så begynner å bli litt kjent, men har jo ikke vært på føden/barsel. Ønsker også omvisning så vi vet hvor vi skal møte opp osv.
Håper jeg får føde vanlig denne gangen (måtte ha planlagt ks sist) og har ikke tenkt til å legge store planer om hvordan.
Tror jeg vil prøve badekar og se om det hjelper, hører mange skryter av det. Ønsker og epidural om det skulle bli for ille.. utover det så prenter jeg det inn i hodet til mannen at jeg føler meg kvalt om jeg blir tvunget til å ligge på ryggen med smerter. Dette gjelder alt av smerter jeg har hatt hittil, så jeg ser ikke for meg det skal føles anderledes med rier...

Jeg har termin 14.juli :) Du da?
 
Hei julimammaer
Happy.gif



Hva slags fødsel ønsker du? Her tenker jeg; føde i vann, med epidural, akupunktur, lystgass, keisersnitt osv. (Evt Hvorfor/Hvorfor ikke?)
Kommer dere til å ha en omvisning på sykehuset før fødsel?


Jeg skal føde på Kalnes Sykehus (nye fredrikstad sykehus), og er førstegangs så kommer til å dra på omvisning før fødsel. Vil absolutt prøve å føde helt naturlig hvis det lar seg ønske, kanskje bruke badekar som smertelindring hvis mulig. Men åpen for annen smertelindring om dette blir anbefalt eller om jeg kjenner at jeg virkelig kunne trenge det.
Hadde vannfødsel sist og håper på det igjen:) der jeg fødte får man ikke sitte I badekar om man skal ha epidural
 
Back
Topp