Hva slags bhg????*Dilemma*ganske langt*

Elsure

Glad i forumet
Vi skal flytte i løpet av desember.
Faktisk ganske i nærheten av beibi08og11. Hun anbefalte meg en bhg, men der er det desverre fullt.

Sååå - til det store dillemmaet.
Det ringte en mann til meg nå - han hadde en ledig plass i sin bhg fra 1. desember. Privat bhg, med han og en ansatt kvinne, 8 barn.
Den ligger 350m unna der vi skal flytte.
Han var SVÆRT skravlesjuk, skravla fryktelig mye.
90m2 innearealer, visstnok stoooore utearealer, men ikke mange utelekeapparater ut fra hva jeg skjønte.

Jeg er sååå usikker asså. På om dette er den type bhg vi ønsker.

Vi er vant med basebhg med 140 barn. Så skal vi liksom gå til 8 barn.

Skal opp å se på bhg i morgen da. For det vil jeg hvertfall.

Så snakka jeg med en annen kommunalbhg der, som hadde ledig plass.
Bestyreren skal ringe meg opp imorgen for hun var ikke der.
Denne bhg er med litt over 50 barn, men ligger 1,3km unna.

What to to?????

Dere som har barn i private bhg er dere fornøyde?
Dere som har hatt i både små og store bhg - hva synes dere er best?

Linnea er utrolig sosial, og elsker å være sammen med andre mennesker. Vil 7 andre barn være nok liksom?

*KLØR MEG I HODET*

Alma går i privat barnehage (tilfeldig at det ble sånn, det var den bhg som hadde plass), og trives utrolig godt. De er fire avdelinger i barnehagen, så sikkert noe a la den kommunale du nevner når det gjelder antall barn.
Jeg syns ikke sju andre barn høres så lite ut, men det kommer jo an på alder på barna. Jeg tror bare det er fint å kunne bli godt kjent med de barna som er der i forhold til å danne relasjoner både nå og senere i livet. Jeg ville kanskje heller spurt meg om hun ville fungere bra med de voksne, om en av de to har pedagogisk utdanning, om du tror at hun vil bli godt ivaretatt av de voksne. Hva slags aktiviteter pleier de å ha, og trives de andre barna? Er det noen av de andre foreldrene du kunne snakket med?

Ellers høres jo 350 meter helt fantastisk ut...:) Men 1, 5 km unna var jo ikke så langt det heller. Lykke til med valget!!!

Linnea vil være den yngste der, men er fire andre 08 barn, så aldermessig er det helt fint.

Jeg ble nok også litt skremt av at han jeg snakket med var så fryktelig ivrig.

Jeg tror ikke (vet ingenting) noen av de har pedagogisk utdanning. For er det ikke sånn at om ingen har det, så må de ha ukentlig kontakt med en "primærkontakt" som er førskolelærer?????

Han snakket om referanser i kommunen, kontakten sin, og foreldre, så mye mulig jeg ber om nærmere info når jeg er der imårra.

Jeg var i utgangspunktet bestemt på å ikke velge en sånn liten bhg nemlig, men for all del, jeg har ingen erfaring med noen heller da.

Vi har gått fra en liten barnehage (7 barn) til en barnehage med 87barn fordelt på 4 avdelinger. Vi trivdes veldig godt i familiebarnehagen det første året, men vi følte kanskje ikke at Ki fikk utviklet seg nok nå som hun ble større. Derfor ville vi i en større barnehage med også større barn.

Barnehagen vi er i nå er kommunal, har masse pedagoger og fagledere, og jeg ser at det systemet fungerer mye bedre enn ved den andre som hadde en pedagog tilgjengelig ved behov. Jeg tror de er mer opptatt av å ha pedagoger for større barn i familiebarnehager.

Jeg tror kanskje jeg ville valgt den store barnehagen, selv om den andre er veldig mye nærmere :)

ORIGINAL: Julemamman

Vi har gått fra en liten barnehage (7 barn) til en barnehage med 87barn fordelt på 4 avdelinger. Vi trivdes veldig godt i familiebarnehagen det første året, men vi følte kanskje ikke at Ki fikk utviklet seg nok nå som hun ble større. Derfor ville vi i en større barnehage med også større barn.

Barnehagen vi er i nå er kommunal, har masse pedagoger og fagledere, og jeg ser at det systemet fungerer mye bedre enn ved den andre som hadde en pedagog tilgjengelig ved behov. Jeg tror de er mer opptatt av å ha pedagoger for større barn i familiebarnehager.

Jeg tror kanskje jeg ville valgt den store barnehagen, selv om den andre er veldig mye nærmere :)

Litt sånne erfaringer jeg håpet på [:)]

Tror kanskje også jeg er redd for at det ikke vil være utfordrende nok for henne.

Men hun vil jo være den yngste der om vi velger den lille bhg. Å det er andre 08 og 07 barn der, og 1 06 barn å, så sånn sett så er jo aldern perfekt.

Må forhøre meg litt mer ang om noen av de er pedagoger åsånn tror jeg...

Jeg tenker også litt at om det skulle være sånn at jeg ikke føler det dekker de behovene vi har, så er det jo mulig å søke overflytting fra august av. Selvom det blir mye tilvenning for snuppa da... [&:]

Vi har fått tilbud om plass i familibarnehage, men takket nei. Han har plass i en kjempefin privat bhg, med ca 80 barn, med 4 avdelinger nå, men så ønsket vi å få ham til en bhg i nærområdet. Pga misforståelser og rot fikk vi en plass i familiebhg, men takket som sagt nei pga
- i fam.bhg kan barna bare gå til det året de fyller 4 år, og da ville det blitt vel mange bytter syns vi (vet ikke om det gjelder overalt...)
- de gjør mer som de vil, i fht å holde stengt, f.eks hele romjula og hele den stille uke, noe som passer svært dårlig for oss som begge er i full jobb, og ikke er lærere....
- har inntrykk av at de ikke har det samme pedagogiske tilbudet, ikke så godt tilrettelagte arealer mm.

Så jeg ville nok ikke gått for den lille private nei... Men mange er sikkert godt fornøyde med fam.bhg altså [:)]

snuppa går i en privat barnehage,og har vært kjempe fornøyd..er supre folk som jobber der[:)]

der hun går er det 6 avdelinger,og litt over 100 barn og ansatte[:)]

Det er nok en familiebarnehage du har vært i kontakt med. [;)] Ikke en privat barnehage med ordinær drift.

Om du får mulighet til en større barnehage uavhengig om den er privat eller kommunalt driftet så ville jeg tatt den. Flere utdannede pedagogisk personale på et sted øker kvaliteten og skaper et fagmiljø. Synes du skal stole på intuisjonen din jeg......

Hadde ikke vært i tvil selv, flere foreldre å snakke med om tilbudet dere får, flere barn og flere voksne å støtte seg på. De små familiebhg kan dessverre ofte bli litt "uprofesjonelt" til tider, jo det finnes unntak og noen er veldig bra. Men generelt sett har familiebarnehagene fått dårlig rykte særlig pga fraværende førskolelærere..

Jeg selv har ingen personlig erfaring med slike familiebarnehager, men ut ifra det venninna mi har fortalt om hennes barns år i en slik barnehage vil jeg fraråde det. Etter de begynte i en større kommunal barnehage har de utviklet seg masse, og tiden med gråt og usikre barn er forbi...

Vel alle slike familiebarnehager er nok ikke like ille, men jeg vil råde deg til å prøve å komme i kontakt med noen foreldre som har hatt barn der før. Lykke til med valget!

PS: snuppa mi er på en liten avdeling i et bygg for seg selv med egen uteplass, men de er ofte på besøk til de andre barna i hovedbygget. Kommunal barnehage. Hun stor trives med de små forholdene. 10-12 barn.

Tusen takk for mange innspill.

Og Leatroll - ja jeg mente familiebhg.

Etter å ha vært på besøk i bhg idag, og lest meninger her, så følger jeg hva jeg først følte, og sier nei takk til plassen i familiebhg.
Hadde nok mye med det pedagogiske å gjøre åsånn.
Og jeg hang meg veldig opp i det at de hadde tv der og masse videofilmer, noe de sa de ikke brukte ofte, men jeg er redd det ofte kan bli en lettvindt løsning når det feks bare er en voksen der.

Så da får jeg bare vente litt til på tlf fra den endra bhg, og om det ikke løser seg med plass der, så får vi heller gå litt til i den bhg hun går i idag.

Det er viktig for meg at bhg har et godt tilbud, å som mange andre også sier, så har jeg kommet frem til at jeg tror det må være fler enn 8 barn i bhg for at det skal passe for min sosiale lille frøken.

Jeg jobber i en familiebarnehage med 8 barn, men har snuppa mi i kommunal barnehage med godt over 100 unger.
Vil si at det er både positive og negative sider med begge deler. Det jeg føler er veldig bra med familiebarnehage er at alle barna blir sett. Jeg synes det er utrolig godt at jeg har mulighet til å gi alle barna like mye oppmerksomhet.

ORIGINAL: carpus

Jeg jobber i en familiebarnehage med 8 barn, men har snuppa mi i kommunal barnehage med godt over 100 unger.
Vil si at det er både positive og negative sider med begge deler. Det jeg føler er veldig bra med familiebarnehage er at alle barna blir sett. Jeg synes det er utrolig godt at jeg har mulighet til å gi alle barna like mye oppmerksomhet.

Jeg ser den siden og asså.

Men snuppa mi er flink til å få den oppmerksomheten hun føler hun har behov for.
Og jeg som mamma har vært veldig fornøyd med dagens bhg hvor jeg føler de ser Linnea som den hun er.

Tror også valget vårt ender på det det gjør pga hva jeg følte overfor de som jobbet der når vi var der....

Send meg en pm på hvilke bhg det er![:)]

Back
Topp