Hva skulle du ønske at du hadde visst?

Mama llama

Forelsket i forumet
Januarlykke 2020
Augustlykke 2022 ❤️
Hvis du hadde visst alt du vet nå, hva er det du kunne ønske du visste første gangen du var gravid, eller helt i starten av svangerskapet? :bookworm:

Lista er lang:hilarious:

• At kvalmen faktisk ikke må komme.
  • At selvom magen ikke blir gigantisk, betyr ikke det at babyen er liten.
  • At man ikke alltid finner hjertelyd med Doppler
  • At man blir bekymret hvis ikke babyen sparker fra seg på 1 time
  • At graving kommet på 0000000,1 sekund, og da må faktisk samboer bare stille opp
  • At man sover de 12 første ukene
  • At de første bevegelsene av babyen kjennes ut som en fiskehale
  • At man bare vil ha det man ikke kan.....
  • At det faktisk blir umulig å ta på sokker en stund
  • At barbering blir et ikke-tema med mindre samboeren hjelper til
  • At sex faktisk blir deiligere under svangerskap (alt er så ekstra følsomt)
  • At man faktisk bruker bleie etter fødsel(!!)
  • At det kjennes ut som en flodbølge når babyen kommer ut
  • At bekkenløsning faktisk er alvorlig. Taes den ikke på alvor kan man få kroniske smerter
  • At strekkmerkene på magen kom etter fødsel
  • At man helst ikke burde nyse h is man har et par sting i mellomkjøttet.
  • At renselsen lukter vondt
  • At det kan komme stoooore biter/flak under renselsen
  • At du faktisk har kontroll under fødsel. Kroppen tar så sinnsykt overhånd, det er fascinerende!
Jeg liker å være godt forberedt, har vært med på to fødsler tidligere men dette visste jeg ingenting om!:hilarious: detta var hele forløpet da..

- At strekkmerkene bryr du deg ikke om etterhvert, og viser de stolt frem
- At BH med spile gjør vondt på voksende puppene
- At craving er ekte, og du har ikke noe valg uten å gi kroppen det på millisekundet
- At etter fødsel kommer renselse, og du føler det lukter død av deg hele tiden.
- At du blir redd for å gå på do etter fødsel, og dette fører til enda verre forstoppelse
- At amming ikke kommer naturlig for alle, noen må faktisk jobbe for å få det til
- Brystspreng gjør utrolig vondt!
- At morsmelkerstatning også er bra for babyer, ingen skam å gi flaske
- At ikke alle babyer sover mye den første tiden
- At noen babyer får låsninger i nakke/rygg og kan trenge manuellterapaut

Veldig enig i mye nevnt over her :)

At hvis du opplever utrolig trang til å gå nr 2 under fødselen og du ikke er på sykehus så har du d travelt.
Jeg viste det ikke. Så vidt jeg fikk komme inn på fødestue.
Sa det til min lillesøster og hun hadde 10cm åpning når hun ankom sykehuset. De slapp alt de hadde i hendene og sprang når hun kjente det.

Enig med alt over her. Men også at det kan være lurt å ta noe forebyggende mot forstoppelse rett etter fødselen for å unngå å bli forstoppet (noe som er veldig vondt etter fødsel og spesielt om du har sting nedentil eller hemorider). Jeg fikk heldigvis ikke hemorider, men det er vanlig i graviditeten eller etter fødsel og ei venninne av meg slet veldig med det og det ble enda verre av forstoppelsen etter fødsel.

Jeg tok en teskje linfrø i et halvt glass Biola/joghurt hver dag fram til jeg var helt fin nedentil:happy: Det gikk veldig fint og jeg var aldri forstoppet heldigvis.

Det er aldri feil å ha klyx (små klyster) liggende hjemme til forstoppelse stunder, både uker svangerskap og etter fødsel :joyful:

Edit; Det er aldri feil å ha klyx (små klyster) liggende hjemme til forstoppede stunder, både under svangerskap og etter fødsel.

Var litt ivrig der ja......:hilarious:

Last edited:
Takk for masse tips!! La dem komme! :smiley-angelic001

Enig med alt over her. Men også at det kan være lurt å ta noe forebyggende mot forstoppelse rett etter fødselen for å unngå å bli forstoppet (noe som er veldig vondt etter fødsel og spesielt om du har sting nedentil eller hemorider). Jeg fikk heldigvis ikke hemorider, men det er vanlig i graviditeten eller etter fødsel og ei venninne av meg slet veldig med det og det ble enda verre av forstoppelsen etter fødsel.

Jeg tok en teskje linfrø i et halvt glass Biola/joghurt hver dag fram til jeg var helt fin nedentil:happy: Det gikk veldig fint og jeg var aldri forstoppet heldigvis.

Fint med sånne tips! Jeg sliter med forstoppelse nå, er 5+4... Vanlig linfrø du får tak i på butikken? Eller? :excited001

Takk for masse tips!! La dem komme! :smiley-angelic001

Fint med sånne tips! Jeg sliter med forstoppelse nå, er 5+4... Vanlig linfrø du får tak i på butikken? Eller? :excited001
Ja, vanlig linfrø fra butikken :happy: Jeg brukte det under hele forrige svangerskap og jeg gjør det denne gangen også :D funker veeeldig bra!

En av mine beste venninner fortalte meg etter sin første, og før min første, at de første seks ukene etter fødsel gjør man ikke stort annet enn å lekke melk, blø, svette og gråte. Og det viste seg å stemme på en prikk!

Angående tidlig i svangerskapet, så skulle jeg ønske jeg hadde vist at det går an å blø masse friskt blod og ha livmorkramper, og at det likevel kan gå bra. For det gjorde det!

At det skulle være så vanskelig å bli gravid!

- At masse vann i kroppen ikke bare er normalt, men at det faktisk er et tegn på svangerskapsforgiftning
- At selv om graviditet ikke er en sykdom, så er det unødvendig å presse seg selv alt for hardt fordi man har sett for seg å kunne gjøre akkurat det samme som før, bare med en kul på magen
- At det ikke er et nederlag å bli sykmeldt ved behov
- Hvor lenge det gjør vondt etter fødsel, men at det går over
- At man ikke trenger å være supermamma som mestrer alt og gjør masse ekstra i permisjonen
- At man kan begynne å trene før det har gått seks uker (hvis det ikke gjør vondt)

Under svangerskapet:
- Blødninger kan forekomme uten at noe er galt.
- Det er greit å sove de første 12 ukene, det er normalt.
- Kynnere er ikke dødsvonde, er de det, er det sannsynligvis rier(klarte heldigvis å stoppe fødsel i uke 28, 31 og 32)
- Det er ingen nedtur om man må ta sykmelding/svangerskapspermisjon, man holder faktisk på å skape et nytt menneske!!

Under fødsel:
- Man er gjerne innom tanken at man ikke klarer det og at dette er ens siste tid.
- Jordmødre er laget av noe superutenomjordisk og tåler absolutt alt (en liten unnskyldning for egen oppførsel skader ikke i ettertid)
- En finger i rumpa når ungen er ute er normalt.

Etter fødsel:
- Aldri før har jeg opplevd SÅ mye kroppsvæske på steder hvor det normalt ikke skal være.
Tårer, melk, snørr, sikkel, urin - altså det var ingen ende før måneder senere.
- Fødselsdepresjon kan ramme alle og skal tas på alvor.

Hvis du hadde visst alt du vet nå, hva er det du kunne ønske du visste første gangen du var gravid, eller helt i starten av svangerskapet? :bookworm:
Ilter og vondter kommer uten at det nødvendigvis er noe galt.

Blødninger kan forekomme uten at det er noe galt

Det viktigste du gjør som gravid er å lytte til kroppen og hva den forteller deg. Noen svangerskap klarer man å jobbe fult, trene og alt er fint, mens andre har man mer enn nok med å stable seg på butikken for å handle melk og brød. Alt dette er normalt og hvert svangerskap er unikt. Så Ja... Å være gravid er ikke en sykdom. Men det er den vitkgiste oppgaven vi kvinner skal igjennom og hvordan vi gjør det er forskjellig fra person til person og gang til gang.

Back
Topp