Hva skjer videre?

Ekornmamma

Ønsker oss en liten en
Julikulene 2020
Vi har vært til utredning og fått beskjed om at alt var normalt med meg, men at samboeren hadde få, men levende spermier. Han hadde en bitestikkelbetennelse for en stund siden, så vi må vente 3 mnd før han kan ta en ny test. Så foreløpig skjer det ikke noe, bare mer venting.

Men hva skjer videre, om neste sædprøve viser det samme? Er det da kunstig befruktning som står for tur? Og må jeg i såfall ta sprøyter for å modne egg? Har sprøyteskrekk, og begynt å grue meg litt :confused:

Vi har vært igjennom dette da min samboer hadde få spermier etter et brokk i testikkel. Fikk beskjed om at det var ekstremt liten sjans for at vi skulle klare det selv. For vår del ble det ICSI, en variant av IVF. Dette er vanlig i tilfeller når det er for få spermier til at man regner med at de befrukter egget selv. Alt er ellers likt "vanlig" IVF når det gjelder medisiner og egguthenting.

Du kan lese litt om det her: http://www.oslo-universitetssykehus... og barneklinikken/Reproduksjon/Velkommen.pdf

Fikk sette inn 1 embryo de to første ferskforsøk (2 på fryseforsøk), og 2 embryo på 3 (og siste) ferskforsøk. Alt ved offentlig sykehus.

Finnes det få spermier og dere vil ha barn nå anbefaler jeg å søke om IVF (ICSI) så snart som mulig. Man vet ikke hvor lang tid det tar, og det er gjerne den eneste måten å nå målet på. Vi lykkes på tredje forsøk og venter barn i februar. :) det er denne måneden 2 år siden vi startet utredning.

Ønsker deg masse lykke til! Det er en tung prosess, men den er SÅ verdt det den dagen man sitter der med en positiv test. :)

Vi har vært igjennom dette da min samboer hadde få spermier etter et brokk i testikkel. Fikk beskjed om at det var ekstremt liten sjans for at vi skulle klare det selv. For vår del ble det ICSI, en variant av IVF. Dette er vanlig i tilfeller når det er for få spermier til at man regner med at de befrukter egget selv. Alt er ellers likt "vanlig" IVF når det gjelder medisiner og egguthenting.

Du kan lese litt om det her: http://www.oslo-universitetssykehus... og barneklinikken/Reproduksjon/Velkommen.pdf

Fikk sette inn 1 embryo de to første ferskforsøk (2 på fryseforsøk), og 2 embryo på 3 (og siste) ferskforsøk. Alt ved offentlig sykehus.

Finnes det få spermier og dere vil ha barn nå anbefaler jeg å søke om IVF (ICSI) så snart som mulig. Man vet ikke hvor lang tid det tar, og det er gjerne den eneste måten å nå målet på. Vi lykkes på tredje forsøk og venter barn i februar. :) det er denne måneden 2 år siden vi startet utredning.

Ønsker deg masse lykke til! Det er en tung prosess, men den er SÅ verdt det den dagen man sitter der med en positiv test. :)

Takk! Masse fin info :) Får litt lyst til å begynne å grine, men alle dere andre har jo klart det, så da skal vi å! :)

Hvordan har dere gjort det med jobben? Jeg har ikke så lyst til å fortelle sjefen hva som skjer før en spire sitter, men kan jo se at det kan bli litt vanskelig! :p

Takk! Masse fin info :) Får litt lyst til å begynne å grine, men alle dere andre har jo klart det, så da skal vi å! :)

Hvordan har dere gjort det med jobben? Jeg har ikke så lyst til å fortelle sjefen hva som skjer før en spire sitter, men kan jo se at det kan bli litt vanskelig! :p
Jeg gråt og mine tårer i starten. Det er en tøff beskjed å få.
Alt i alt syntes jeg det psykiske aspektet har vært tøffeste, de fysiske skal man liksom bare igjennom. Er veldig glad jeg fortalte det til mine nærmeste venninner, de har vært gode å ha.

Jeg fortalte det til jobben når vi hadde vært på forsamtale. Grudde meg veldig da jeg jobber i en mannsdominert (og til tider litt vel macho) bedrift, var sikker på å få null forståelse. Så viste det seg at sjefen hadde vært igjennom det samme, og han har vært en helt fantastisk støtte i det hele. :)

Klart dere klarer det!! :) Alle reagerer veldig forskjellig på behandlingen, og mitt råd er å ikke ta sorgen på forskudd. Jeg har hatt veldig lite bivirkninger av medisinen, og jeg er også frisk og rask. Sprøytene var litt ekkelt første gang (sambo måtte sette de), men etter det har jeg gjort det selv. Merket de ikke engang! :)

Jo, og settes det inn flere egg eller bare ett når det kan se ut som jeg er "normal"?
Antall egg inn har noe med risiko å gjøre, ikke normale prøvesvar. Det er ikke større sjanse med to egg inn merkelig nok. Sykehus vil helst unngå tvillinger. Det regnes som risikosvangerskap. Hvis du er over 37 kan du lettere få satt inn to.

Antall egg inn har noe med risiko å gjøre, ikke normale prøvesvar. Det er ikke større sjanse med to egg inn merkelig nok. Sykehus vil helst unngå tvillinger. Det regnes som risikosvangerskap. Hvis du er over 37 kan du lettere få satt inn to.

Takk :) plutselig ble det masse bekymringer og spørsmål, men har roet seg litt nå. :)

Back
Topp