Hva skjer på overtidskontroll?

August16spire

Elsker forumet
Noen som kan dele sin erfaring? Har time kommende torsdag (er 6 dager over termin da, med mine to første hadde jeg ikke time før 12 dager over så kom ikke så langt). Tror dere det er sjangs å bli satt igang med tanke på lang reisevei (er 2 timer til sykehuset)?
 
Jeg var på overtidskontroll en uke etter termin. Da ble det målt ctg (?) aktivitet i magen, og tatt ultralyd for å sjekke fostervann og annet. Dette var i 2013 på SUS.

Min fødsel startet av seg selv på overtidskontrollen, men om den ikke hadde gjort det tror jeg de hadde tatt en vurdering av mor og barns helse i forhold til igangsetting eller det å vente litt til.
 
De tar en ctg og ultralyd for å sjekke hvordan babyen har det, mengde fostervann og de estimerer str på barnet. De måler ditt blodtrykk og sjekker urin. Og så får du nok time til igangsettelse om noen dager hvis alt er bra! Jeg hadde litt lite fostervann, derfor fikk jeg time så fort det lot seg gjøre. Hadde overtidstime fredag og ble satt i gang søndag. Onsdag kom nurket! :)
 
Som de over sier. Her hadde jeg time dag 7, ctg, urinprøve, ul for størrelse og fostervannsmengde bla. Alt var bra men legen foreslo likevel igangsettelse. Like greit for lillebror var 300-600g over estimat, med sine 4510g. En uke til og han hadde blitt svær...
 
Masse lykke til! Håper fødselen starter av seg selv så du slipper å vente!
 
Jeg kom på overtidskontroll på dag 6. Da fikk jeg beskjed om at det var ikke noe de fikk gjort før jeg over 7 dager. Fikk ta ultralyd med måling av fostervann og foster, slik at dette var ferdig til jeg fikk ny time to dager senere.

På dag 8 over gjennomførte vi ctg, urinprøve, sjekk av modning + prat med lege ang. igangsetting. Fikk da time til igangsetting på dag 11. Jenta kom på dag 12 :)
 
Back
Topp