Hva skjer NÅ? Fremover!? Spørsmål:

Ekstremtglad

Blir kjent med forumet
Hva skjer fremover nå egentlig?
Jeg sitter med så mange spørsmål i hodet og føler jeg ikke har fått nok informasjon. Straks 20uker på vei.

- Jeg fikk innkalling og var på ordinær ultralyd nå nylig, vil det si at jeg har fått fødeplass på det sykehuset?

- Hvor foregår de restrerende svangerskapskontrollene? (Jeg ønsker ikke gå hos fastlegen min)
Og hvem må jeg kontakte for å sette opp time og evt når?

- Møte jordmor før fødsel?

- Når kontakte NAV?

- Det vanlige er å ha oul på det sykehuset man har fått fødeplass på ja, så hvis du ikke har hørt noe annet er det nok det. Om du er usikker kan du jo høre med sykehuset for sikkerhets skyld?

- Hvis du ikke vil til fastlege kan du gå til jordmor. Hør med din lokale helsestasjon angående timeavtale. Jeg hadde første kontroll i uke ti, og skal ha neste om to uker, da er jeg ca 23 uker på vei. Tror rundt 24 uker er det vanligste for andre svangerskapskontroll.

- Tror ikke det er vanlig å møte jordmor før fødsel med mindre du skal føde på ABC eller tilsvarende tilbud, men vet ikke om dette er noe som varierer fra sted til sted?

- Såvidt jeg har forstått får man en eller annen form for graviditetsbevis rundt uke 26 (?), og når man har fått dette kan man begynne å søke perm/penger fra NAV.

Hei

Det er vel kun i de store byene der man har flere sykehus og mange som kjempe om plassen som man får tildelt plass? Jeg har aldri fått brev om tildelt plass på sykehus, men tilhører jo lokalsykehuset mitt.

Du kan velge å kun gå til jordmor, men om du ikke har snakket med henne før kan du kontakte ho og få time. Det er bare å ringe og si når du har termin og at du vil ha en time hos henne. Pleier å være rundt uke 24 tror jeg ja.

Når du har passert 26 uker, ber du jordmor skrive en erklæring på terminen din. Så printer du ut papirene på nav og fyller de ut og sender tilbake. Er ikke så mye som skjer, men du må kontakte de menneskene du vil i kontakt med selv, ingenting skjer automatisk:)

Ang å møte jordmor(til fødselen antar jeg?), så hadde jeg ringt sykehuset og spurt om de kunne vise deg rundt på sykehuset. Jeg gjorde det med andremann. Med første var jeg på ett fødsels forberedende kurs som viste meg rundt på fødeavdelingen. Man vet jo aldri hvilken jordmor som er på vakt når du kommer inn, så man får ikke tildelt en spesiell jordmor på sykehuset.

Med 1.kontroll fikk æ en oversikt over kontrolltidspunkt...
nr 1; uke 8-12 hos lege
nr 2; uke 16 hos jordmor
nr 3; uke 24 hos jordmor
nr 4; uke 28 hos lege
nr 5; uke 32 hos lege/jordmor
nr 6; uke 36 hos lege
nr 7; uke 38 hos lege/jordmor
nr 8; uke 40 hos lege/jordmor
evt uke 41 om du ikke har født hos lege/jordmor. Går du lengre overtar fødepol kontroll som lege/jordmor henvise til.

Æ har sjøl bestemt å ta alt av kontrolla hos legen e så fornøyd med ho også blir d så mange å forholde seg til... æ blir fulgt opp av jordmor på jobb i forhold til tilrettelegging der og har begynt oppfølging av sykehuset...

Her e d kun ett sykehus og da trengs d ikke søkes om fødeplass, men må vel søkes i storbyer...

- Fødeplass vet jeg ikke noe om, for her jeg bor er det bare ett sykehus. Sikkert lurt å sjekke ja :)

- Dette er mitt 3. svangerskap og i alle så har jeg gått til kontroll hver fjerde uke. Har ofte gått annenhver gang til jordmor og lege, i allefall når jeg har kommet litt ut i svangerskapet. Nå er jeg 18 uker og har til nå bare vært til lege. Skal til jordmor på kontroll i uke 20. Ta kontakt med jordmor på helsestasjonen :)

- Her kan man komme på omvisning på føden men siden det er ganske mange som jobber der og man ikke kan vite hvem som er på jobb når man skal føde så er det ikke vanlig å ha møte med en spesiell jordmor.

- I uke 26 kan man få et bekreftelse på at man er gravid fra jordmor eller lege, denne bruker man når man søker om permisjon o. l.

Om du bor ved flere sykehus i nærheten sånn som meg. Jeg har Oslo, a-hus, Bærum, Hønefoss, Kongsberg, tønsberg og Drammen. Innen 1 times kjøring. Så jeg måtte søke på sykehus (fastlegen gjorde det når jeg hadde valgt). Og da vil de sykehusene at du også tar oul der. I alle fall det jeg fikk beskjed om.

Du velger selv om du vil gå til jordmor el lege, el bytte på dem. Jeg har en løsning med annen hver. Det synes jeg er greit. Men jordmor har mer tid til deg som "pasient" enn det leger har.
Jeg fikk høre at jeg skulle vente til sommeren med å ta kontakt med nav. Er nå 18+6.
Du får nok ikke planlagt å møte akkurat den jordmoren du vil ha til fødsel. Men du kan sikkert snakke med en jordmor på ditt sykehus uavhengig om det blir den jordmoren på fødselen. Men lurt å ta en omvisningtime på sykehuset ditt. Ring bort og si du vil på omvisning. Så sier de enten at vi har faste tider i uka på sånt eller at dere kan avtale sammen når du kan komme ;)

Det ble en del likt info her, men da viser det jo at det stemmer flere steder ;) Ønsker deg lykke til :) Jeg satt med de samme spm for 2-3 uker sia, men fikk svar på dem da.

Fastlegen min søkte for meg i uke 12 (ved første kontroll) han spurte hvor vi ønsket å søke om føde plass.
jeg sokner til Ahus og vil gjerne dit. Fikk brev ang hva de tilbyr etc og inkalllelse til ultralyd ca uke 18.. denne gjorde de ved Ski sykehus, som ligger under Ahus.

Ring lokal helsestasjon og bestill time hos jordmor. Da får du svar på alle spørsmål du lurer på =)
Jeg har også byttet litt på med fastlege. Er det noe jeg lurer på og vil snakke om bruker jeg stort sett jordmor. Fastlege kan sykemelde og tar nødvendige prøver. Veldig ok å kombinere.
Her har hun kun 50%stilling i kommunen. .så må booke fra gang til gang for å få når det passer.
Siste 5-6 gangene har jeg kun vært hos Jordmor.

NAV ja, som skrevet over kan du søke fra uke 26. Jeg fikk en bekreftelse på termin fra jordmor. NAV har en egen chat ang spm om foreldrepenger. De har også en egen side på Facebook med mye info og svar. Virkelig verdt å benytte seg av.

Ved svangerskapskontroll tar du med urinprøve hver gang. Sjekker blodtrykk. Måler magen. Veies hvis man ønsker. .snakker om alt man lurer på.. =) Lykke til!

Last edited:
- Det vanlige er å ha oul på det sykehuset man har fått fødeplass på ja, så hvis du ikke har hørt noe annet er det nok det. Om du er usikker kan du jo høre med sykehuset for sikkerhets skyld?

- Hvis du ikke vil til fastlege kan du gå til jordmor. Hør med din lokale helsestasjon angående timeavtale. Jeg hadde første kontroll i uke ti, og skal ha neste om to uker, da er jeg ca 23 uker på vei. Tror rundt 24 uker er det vanligste for andre svangerskapskontroll.

- Tror ikke det er vanlig å møte jordmor før fødsel med mindre du skal føde på ABC eller tilsvarende tilbud, men vet ikke om dette er noe som varierer fra sted til sted?

- Såvidt jeg har forstått får man en eller annen form for graviditetsbevis rundt uke 26 (?), og når man har fått dette kan man begynne å søke perm/penger fra NAV.

Takk for svar:-)

Med 1.kontroll fikk æ en oversikt over kontrolltidspunkt...
nr 1; uke 8-12 hos lege
nr 2; uke 16 hos jordmor
nr 3; uke 24 hos jordmor
nr 4; uke 28 hos lege
nr 5; uke 32 hos lege/jordmor
nr 6; uke 36 hos lege
nr 7; uke 38 hos lege/jordmor
nr 8; uke 40 hos lege/jordmor
evt uke 41 om du ikke har født hos lege/jordmor. Går du lengre overtar fødepol kontroll som lege/jordmor henvise til.

Æ har sjøl bestemt å ta alt av kontrolla hos legen e så fornøyd med ho også blir d så mange å forholde seg til... æ blir fulgt opp av jordmor på jobb i forhold til tilrettelegging der og har begynt oppfølging av sykehuset...

Her e d kun ett sykehus og da trengs d ikke søkes om fødeplass, men må vel søkes i storbyer...

Takk for svar :-)
Ser ut som du e trønder ift skrivinga. Det er jeg også :-)

Om du bor ved flere sykehus i nærheten sånn som meg. Jeg har Oslo, a-hus, Bærum, Hønefoss, Kongsberg, tønsberg og Drammen. Innen 1 times kjøring. Så jeg måtte søke på sykehus (fastlegen gjorde det når jeg hadde valgt). Og da vil de sykehusene at du også tar oul der. I alle fall det jeg fikk beskjed om.

Du velger selv om du vil gå til jordmor el lege, el bytte på dem. Jeg har en løsning med annen hver. Det synes jeg er greit. Men jordmor har mer tid til deg som "pasient" enn det leger har.
Jeg fikk høre at jeg skulle vente til sommeren med å ta kontakt med nav. Er nå 18+6.
Du får nok ikke planlagt å møte akkurat den jordmoren du vil ha til fødsel. Men du kan sikkert snakke med en jordmor på ditt sykehus uavhengig om det blir den jordmoren på fødselen. Men lurt å ta en omvisningtime på sykehuset ditt. Ring bort og si du vil på omvisning. Så sier de enten at vi har faste tider i uka på sånt eller at dere kan avtale sammen når du kan komme ;)

Det ble en del likt info her, men da viser det jo at det stemmer flere steder ;) Ønsker deg lykke til :) Jeg satt med de samme spm for 2-3 uker sia, men fikk svar på dem da.

Jeg bor ca midt i mellom to sykehus, de ligger i forskjellige fylker. Men jeg var på oul på det sykehuset i det fylke jeg ikke bor i. Derfor keg ble så usikker.:-)

Fastlegen min søkte for meg i uke 12 (ved første kontroll) han spurte hvor vi ønsket å søke om føde plass.
jeg sokner til Ahus og vil gjerne dit. Fikk brev ang hva de tilbyr etc og inkalllelse til ultralyd ca uke 18.. denne gjorde de ved Ski sykehus, som ligger under Ahus.

Ring lokal helsestasjon og bestill time hos jordmor. Da får du svar på alle spørsmål du lurer på =)
Jeg har også byttet litt på med fastlege. Er det noe jeg lurer på og vil snakke om bruker jeg stort sett jordmor. Fastlege kan sykemelde og tar nødvendige prøver. Veldig ok å kombinere.
Her har hun kun 50%stilling i kommunen. .så må booke fra gang til gang for å få når det passer.
Siste 5-6 gangene har jeg kun vært hos Jordmor.

NAV ja, som skrevet over kan du søke fra uke 26. Jeg fikk en bekreftelse på termin fra jordmor. NAV har en egen chat ang spm om foreldrepenger. De har også en egen side på Facebook med mye info og svar. Virkelig verdt å benytte seg av.

Ved svangerskapskontroll tar du med urinprøve hver gang. Sjekker blodtrykk. Måler magen. Veies hvis man ønsker. .snakker om alt man lurer på.. =) Lykke til!

Takk for svar:-)
Da tar jeg kontakt med helsestasjonen i kommunen. Enklere for meg å gå dit enn hos fastlege da legekontoret er er stykke unna(Har flyttet og ikke byttet)

Tusen takk for svar alle sammen :-)

Da kontakter jeg helsestasjonen i min kommune:-) Jeg har en god fastlege, men legekontoret er et stykke unna. Hvis jeg har forstått det riktig så foregår svangerskapskontrollene hos fastlegen eller hos jordmor på helsestasjonen? Ingenting foregår på sykehuset?

Jeg setter pris på at dere kommer med så gode og fyldige svar -Takk :-)

Jeg var kun hos lege for å få henvisning til UL og på etterkontroll etter det for å ta blodprøver som ikke ble gjort første gang. Siden da har jeg kun vært hos jordmor på helsestasjon. Måtte også ta xtra blodprøve litt ute i svangerskapet pga jeg er rhesus negativ, noe jordmor gjorde. Jeg synes det er veldig greit å forholde meg til kun jordmor iallefall, og kommer inn tul avtalt tid.. :-)

Tusen takk for svar alle sammen :-)

Da kontakter jeg helsestasjonen i min kommune:-) Jeg har en god fastlege, men legekontoret er et stykke unna. Hvis jeg har forstått det riktig så foregår svangerskapskontrollene hos fastlegen eller hos jordmor på helsestasjonen? Ingenting foregår på sykehuset?

Jeg setter pris på at dere kommer med så gode og fyldige svar -Takk :-)

Jeg har en venninne som brukte en jordmor på Ullevål sykehus, istedenfor her i kommunen. Hun skulle føde på ABC klinikken der. (uten smertelindring). Hun valgte å dra på sykehuset for alle svangerskapskontroller.
Men jeg er veldig fornøyd med jordmor i kommunen. Jobbet som det i mange år, utrolig trygg og god!

Back
Topp