Hva skjedde

MissOddsteen

Forumet er livet
Sensommerbarna 2016
med deg ble det, keisersnitt eller vaginal fødsel?
De som evt har hatt begge, hva syntes dere var best?
Hva ønsket dere før dere fødte?

Jeg fødte vaginalt, men måtte ha vakum for å få henne ut. Er veldig glad for at jeg slapp hastekeisersnitt.

Lillebror i magen ligger foreløpig i sete-/tverrleie, så om han fortsatt gjør det om noen uker så vil jeg ha keisersnitt. Dette fordi storesøster var stor, og jeg er livredd for å føde stort barn i seteleie. Er egentlig generelt skeptisk til setefødsler da jeg har lest meg litt opp på det og ser at det er ganske risikofylt (og 40% ender uansett i hastekeisersnitt). Men jeg ønsker mest av alt at han snur seg snart med hodet ned slik at jeg kan få en normal fødsel. Er siste barnet dette, så jeg håper virkelig at det ender med en normal, fin fødsel.

Første: Vaginal fødsel
Andre: Akutt ks
Tredje planlagt ks
Fjerde: Planlagt ks

Jeg ønsket vaginal fødsel på alle sammen.
Første fødsel min var absolutt den beste. SÅ kommer tredje, det var mitt første planlagte snitt. Deretter kommer nr 2 og nr 4 på lik linje, var kaos under begge to, jeg vet egenlig ikke hvilken av de to som var verst.

Men iallefall, vaginal fødsel anbefales fra min side :)

Etter mye om og men endte det i hasteks. Var aldri sånn ordentlig hast, men han kunne aldri kommet ut vaginalt. Så jeg regner med neste (hvis vi skal ha flere) blir planlagt ks pga for trangt bekken.

Førstemann kom vaginalt med hjelp av vakuum.

Håper det går bra med vaginalt på neste også.

Det ble vaginalt, men gruet meg veldig siden de på UL så at babyen hadde stort hode. Håpet vel egentlig på KS, men fikk ikke det.
Ble en veldig laaang fødsel.
Jeg var redd for at det skulle gå galt.
Så jeg har bestemt meg for å ikke få flere barn. Fornøyd med det ene barnet jeg fikk.

1.gang: vaginal fødsel med tang
2.gang: keisersnitt
3.gang: vaginal fødsel

"Ingen" vondter etter nr 2 og 3....fødsel nr 1: AU!

Vaginal fødsel. Drøyde så lenge at selv om jeg hadde rier i et kjør så hadde kroppen gitt opp og jeg åpnet meg ikke mer. Fikk epidural, de tok vannet og så satte de på drypp for å få litt fortgang. Hun kom etter 8 pressrier. Selv om det tok lang tid er jeg fornøyd og tok ikke skrekken. Håper jeg får oppleve det en gang til.

1.mann haste ks, ønsket vaginal
2.mann ikke planglagt ks, ønsket vaginal men burde nok hatt planlagt ks sett sånn i ettertid

1. HasteKS med narkose
2. Ikke planlagt KS
Ønsket å føde vanlig begge gangene, men det kan jo virke som om mine barn ikke vil ut den veien ;)

4 vaginale fødsler som var uproblematiske. Hvis jeg kunne velge ville jeg valgt vaginal fødsel igjen. Men mye kan jo oppstå under en fødsel og ikke sikkert det ville bli like enkelt neste gang. 

Begge blei født vaginalt.
Håpar på å få føde vaginalt med eventuelle neste også. :) Det e vondt der og da når det står på, men når bebisen kjeme e alt over. :)
Når ein teke KS e det så masse ein må ve obs på...

Planlagt ks, positiv opplevelse.
Ville føde vaginalt, men pga muskelknute på livmora så måtte jeg ha ks.

For min del ble det haste-ks.. Noe jeg for alt i verden ville unngå... Hatet og hater fortsatt tanken på at noen skal skjære i meg;s Det gikk for så vidt greit den gangen fordi jeg var desperat og det sto om liv, hadde nok ikke taklet et planlagt ks like bra, tror jeg..

Denne gangen håper jeg at jeg får føde vaginalt. Gruer meg selvsagt til det også, men jeg vil IKKE ha ks igjen, hvis jeg kan unngå det;D

Nr 1: Vaginal fødsel
Nr 2: Satt i gang - vaginal fødsel
Nr 3: Satt i gang - haste snitt i narkose (tok 12 min fra de trykte på alarmknappen til babyen var ute)

Vil absolutt si at de to første fødslene var å foretrekke, men nå stod det om både mitt og babyen sitt liv under siste fødsel, så da hadde jeg ikke noe valg. Babyen min ble også overført til et større sykehus etter fødselen, så jeg fikk bare 5 min med henne før hun reiste i helikopteret. Fikk ikke sett henne igjen før et døgn etter for de turte ikke å flytte meg. Så dette er nok grunnen til at det gjorde keisersnittet ekstra grusomt.

Om jeg skulle hatt flere barn, ville jeg absolutt valgt å føde vaginalt:)

Back
Topp