Hva skal man ikke spise, når man er gravid?

• Trådstarter Trådstarter Denne moderatorprofilen er ikke aktiv.
  • Opprettet Opprettet
D

Denne moderatorprofilen er ikke aktiv.

Guest
Det florerer av mer eller mindre godt dokumenterte kostholdsråd for gravide. Og de fleste er naturlig nok mest opptatt av begrensningene. Visste du for eksempel at du trygt kan spise sushi, mens du må se langt etter parmaskinke og bør være forsiktig med muggoster? Her får du oversikten!

Les artikkelen her

Oppskåret kjøttpålegg??

Som fxs familie skinke fra gilde??

Ja men når det gjelder kjøttpålegg så står det jo : Risikoen er minst jo ferskere kjøttpålegget er. Sjekk holdbarhetsdatoen og spist helst mens det ennå er god margin.

Så det går helt fint å spise kjøttpålegg, bare ikke la det ligge for lenge etter det er åpnet :-)

Er fordi bakterieveksten øker jo lengre pakken har vært åpen, kanskje har man påleggspspakkene liggende på bordet under flere frokoster og jo flere tempsvingninger jo større bakterievekst.. Men som oftest ingen fare.. Det man selv har i kjøleskapet kjenner man historien til, men ikke det andre serverer..

Huff, føler jeg har gjort masse tabber når det gjelder mat allerede, jeg som ikke pleier å spise så mye rart til vanlig. Den siste uken har jeg prestert å spise både kebab og blåmuggost, og jeg spiser vanligvis ingen av delene! Er det mulig....:( så nå er det full skjerpings her, jeg ble kjempedårlig av begge deler også... Heldigvis er jeg ganske flink til vanlig, finnes ikke interessert i søtsaker, brus og sånne ting. Vil bare ha fisk og grønnsaker og sånt, og er glad for det :) skal prøve å være flink fra nå av :)

Huff, føler jeg har gjort masse tabber når det gjelder mat allerede, jeg som ikke pleier å spise så mye rart til vanlig. Den siste uken har jeg prestert å spise både kebab og blåmuggost, og jeg spiser vanligvis ingen av delene! Er det mulig....:( så nå er det full skjerpings her, jeg ble kjempedårlig av begge deler også... Heldigvis er jeg ganske flink til vanlig, finnes ikke interessert i søtsaker, brus og sånne ting. Vil bare ha fisk og grønnsaker og sånt, og er glad for det :) skal prøve å være flink fra nå av :)

Er det noe galt med kebab da?

Kebab har jeg også spist... Er det noe galt i det?

Jeg vet jo at kjøttet, spesielt biff osv helst skal være kortreist med god holdbarhet. Egg trenger nødvendigvis ikke være gjennomstekt så lenge det er fra norske høner (da disse er salmonellatrygge - i motsetning til utenlandske egg og høner).

Jeg vet jo at vi ikke kan spise spekemat men salami - no go? Noen som vet...?

Salami er no go ja! :( men jeg spiste nå litt salami og morrpølse jeg i forrige svangerskap. Og ved en feiltakelse spiste jeg skinke hos svigers som hadde gått ut på dato, og den spiste jeg av i flere dager(!!) før jeg plutselig oppdaget det:/ men det gikk heldigvis bra det og:)

<3 Lille Engel Aug12 <3

Jeg spiser ikke spekemat, inkludert salami, diverse oster, røykalaks, tunfisk, scampi, o.l. som er nevnt på matportalen. Er for en kort periode, så går helt fint. Er superglad for at jeg fortsatt kan spise sushi :D

Er det noe galt med kebab da?

Jeg ble syk i fem dager etterpå med oppkast, og sambo sa at han alltid hadde blitt advart mot å spise kebab når han er ute på reiser.... så tenkte at hvis vanlige folk har blitt advart mot det, så burde ikke jeg som er gravid heller spise det? men tenkte ikke over det før jeg spiste det...

Nei det er vel ikke alle plasser de er like gode på riktig oppbevaring av kjøtt og tilberedning, spesielt i en del andre land. Men i utgangspunktet så skal vel ikke kebab være noe farligere enn annen mat, så lenge det er oppbevart og tilberedt på riktig vis? Men det gjelder jo all mat.

savner roastbeef!!

Back
Topp