hva skal jeg gjøre?

snarttobarnsmor92

Forelsket i forumet
Min lille er nå fire uker i dag. De fire ukene har vært en del kos, men mest slit merker jeg. Han gråter veldig mye, og ikke litt gråt, men hysterisk hyling og krakilsk gråt. Det kan være mange timer i løpet av en dag. Den ENE tingen som roer han, er puppen. Han vil ikke spise nødvendigvis (her en dag ammet jeg i 12 timer i strekk), men gjerne bruke meg som smokk. Greit nok det, men jeg mener, ingenting roer han. Pappaen får ikke tatt han, bæresjal funker ikke, ikke vippestol, ikke vogn, ikke bilkjøring. Jeg får jo ikke gjort noe, verken husarbeid, vært med toåringen eller lest til eksamen som er om 20 dager. Skal ta opp dette med hs, men ville høre med dere om dette er normalt. Han sover også veldig lite på dagen, i dag har han enda ikke hatt noen dupp (blundet i ti minutter bare), han har vært våken nå i 6,5 time mer eller mindre i strekk. Økeuke hadde han forrige uke, så jeg vil ikke tro det er det heller, jeg har masse melk og amminga går jo egentlig fint (med skjold ). Hjelp meg, jeg blir gal, og klarer i hvertfall ikke å nyte dagene slik ting er nå.

Kanskje du skal prøve å kutte ut alt med melk i? Storesøster her var sånn, og hun hadde kumelkprotein allergi. :/

Vi var på sykehuset nettopp med vår.
Fikk beskjed om å ikke amme så ofte for det blir refluks, fikk 3 uker medisin syreblokker i fall han har fått hoven/ irritert lukkemuskel som resulterer i refluks og vondt og ønske om å sutte på puppen som trøst. Var jeg deg ville jeg nærmest dratt på legevakten eller fått øyeblikkelig henvisning barnelegen helsestasjon til sykehus barneavd , det gjorde vi. De henviser. Det blir da bedre raskt!

Ville også dratt til manuellterapeut spesialisert på barn. Vet ikke hvor du bor men vår er helt guru. Bjørn Helgar, Akershus. Jeg hadde henvisning fra fastlegen, men han sa, trenger ikke det, og koster ikke noe for de små.

Har du sterk utdrivningsrefleks?
For oss hjelper det med pauser i maten og opp og rape undervegs. Venter vi til slutt får vi ikke opp alt.
Jeg har også gjort tømming med pumpe og deretter intervall ammet.

Drikker du ammete?

Prøvd Semperdråper (apotek)?

Massasje baby? Vondt i magen/ luft massasje - Se link filmer jeg la ut i går her.

Han kan også ha utviklingssprang. Jeg bruker appen The wonder weeks for å følge med

Jeg prøver nå bare amme hver 2. -3 time, før ammet jeg NON stop.. Kan hende det at han er glupsk og at jeg ga mat når han ville ha, gjorde at han fikk så vondt. Men det er jo det de sier, amm amm amm, hver 30. minutt om så. Pøh sier jeg nå.

For å trenere tiden til neste amming gir jeg noen ganger smokk. Han sutter som besatt (kun ved sult)

Ellers så var erfaringen med førstemann her, at han sov aldri, så vi måtte bare ut og trille ham på grus 2 x 2 timer daglig

Last edited:
Jeg ville tenkt på om han kanskje har låsninger noe sted og bestilt time hos osteopat, manuell terapeut eller fysioterapeut. Vi fikk gratis fysioterapitime på helsestasjonen. Må nok gå via helsesøster.

Bytt på og gi han masse kroppskontakt, slik at dere begge får litt søvn. Ta litt pauser i matingen, slik at magen hans får litt pause. Kanskje forsøke smokk?

Og så ville jeg seriøst vurdert å utsette eksamen!!!

Jeg merket stor forskjell på mini da han ble 5 uker. Da var det plutselig greit å ligge litt alene, så det blir nok uansett litt bedre snart

Det er det jeg kommer på etter snart 7 uker som småbarnsmor. Er sikkert mange proffe mødre som har gode råd

Jeg regner med dere har prøvd smokk, selv om du ikke ramset det opp.
Jeg er enig med Lille Pirelli; de sier de små skal få amme så ofte og så lenge de vil, men de må ha litt pause innimellom.

Få hjelp fra hs og lege, og dersom du stresser deg ekstra pga eksamen bør du få den utsatt.

Masse lykke til, håper dere finner en løsning raskt!

Vi var på sykehuset nettopp med vår.
Fikk beskjed om å ikke amme så ofte for det blir refluks, fikk 3 uker medisin syreblokker i fall han har fått hoven/ irritert lukkemuskel som resulterer i refluks og vondt og ønske om å sutte på puppen som trøst. Var jeg deg ville jeg nærmest dratt på legevakten eller fått øyeblikkelig henvisning barnelegen helsestasjon til sykehus barneavd , det gjorde vi. De henviser. Det blir da bedre raskt!

Ville også dratt til manuellterapeut spesialisert på barn. Vet ikke hvor du bor men vår er helt guru. Bjørn Helgar, Akershus. Jeg hadde henvisning fra fastlegen, men han sa, trenger ikke det, og koster ikke noe for de små.

Har du sterk utdrivningsrefleks?
For oss hjelper det med pauser i maten og opp og rape undervegs. Venter vi til slutt får vi ikke opp alt.
Jeg har også gjort tømming med pumpe og deretter intervall ammet.

Drikker du ammete?

Prøvd Semperdråper (apotek)?

Massasje baby? Vondt i magen/ luft massasje - Se link filmer jeg la ut i går her.

Han kan også ha utviklingssprang. Jeg bruker appen The wonder weeks for å følge med

Jeg prøver nå bare amme hver 2. -3 time, før ammet jeg NON stop.. Kan hende det at han er glupsk og at jeg ga mat når han ville ha, gjorde at han fikk så vondt. Men det er jo det de sier, amm amm amm, hver 30. minutt om så. Pøh sier jeg nå.

For å trenere tiden til neste amming gir jeg noen ganger smokk. Han sutter som besatt (kun ved sult)

Ellers så var erfaringen med førstemann her, at han sov aldri, så vi måtte bare ut og trille ham på grus 2 x 2 timer daglig

Men hva skal jeg gjøre, da det eneste som roer han er puppen? Altså, han gråter hysterisk hele kvelden hvis han ikke får puppen, her en dag så gråt han i mange timer..

Skal til hs i morgen og be om hjelp, dette er så vondt for både meg og han. Hvor i Akershus? Bor rett på grensa til Akershus, i Hedmark :-)

Har sterk utdrivning, men bruker skjold, så det stopper opp litt. Tidligere ble ungen "drukna", og nå får han mye bedre tak:-)

Drikker ikke ammete, men drikker fenikkelte innimellom, uten at det har effekt. Prøvd massasje, flere ganger om dagen, noe luft av og til.

Gir smokk, men den vil han ha bare nå og da. Ikke prøvd semper dråper, hva er det?

På dagen er det stort sett ikke så ille med amminga, var ille på formiddagen i dag, og første duppen han fikk var rundt 14.30. Nå er det kveld, og han henger igjen i puppen. Med en gang jeg kobler han av, så blir det skriking. Prøvde å la pappaen hans ta han litt, men det ble bare skrik.

Kan han ha utviklingsspørsmål i flere uker om gangen? Takk for mange tips og råd :-)

Jeg ville tenkt på om han kanskje har låsninger noe sted og bestilt time hos osteopat, manuell terapeut eller fysioterapeut. Vi fikk gratis fysioterapitime på helsestasjonen. Må nok gå via helsesøster.

Bytt på og gi han masse kroppskontakt, slik at dere begge får litt søvn. Ta litt pauser i matingen, slik at magen hans får litt pause. Kanskje forsøke smokk?

Og så ville jeg seriøst vurdert å utsette eksamen!!!

Jeg merket stor forskjell på mini da han ble 5 uker. Da var det plutselig greit å ligge litt alene, så det blir nok uansett litt bedre snart

Det er det jeg kommer på etter snart 7 uker som småbarnsmor. Er sikkert mange proffe mødre som har gode råd
Takk for mange gode tips. Han vil ikke ha kroppskontakt virker det som, prøvde å kle oss nakne i går og satt med han inntil, men så lenge han ikke har puppen I munnen, blir det bare hyl. Pappaen er heller ikke noe tess, dessverre! :-(

Har prøvd smokk! Han tar den innimellom, og heldigvis på dagen og på natta. :-) skulle ønske han tok den litt på kvelden også, for det er da jeg blir mest sliten. I dag har det ikke vært så ille som i går, men det går veldig opp og ned. Skal kontakte hs i morgen og be om litt hjelp, for det er jo mest slitsomt for den lille kroppen

Jeg regner med dere har prøvd smokk, selv om du ikke ramset det opp.
Jeg er enig med Lille Pirelli; de sier de små skal få amme så ofte og så lenge de vil, men de må ha litt pause innimellom.

Få hjelp fra hs og lege, og dersom du stresser deg ekstra pga eksamen bør du få den utsatt.

Masse lykke til, håper dere finner en løsning raskt!
Ja, har prøvd smokk :) han tar den innimellom. Skal kontakte hs I morgen :) håper jeg får hjelp! Eksamen skal nok gå, må nesten det, da jeg ikke får året godkjent om jeg utsetter de. Men skal senke kravene til meg selv enda mer, og heller lese på disse fæle ammeøktene :)

Takk for tips og råd! :-)

Semper dråper er melkesyrebakterier. Helsesøster anbefalte. Sa det er helt ufarlig. Hjelper tarmen og mindre vondt.

Du burde drikke fenikkelte 2 g per dag.

Ville bedt om øyeblikkelig time hos barnelegen helsestasjon for å diskutere refluks evt annet. De kan henvise til barneavd sykehus samme dag, det fikk vi.

Ikke gi deg, det er sikkert noe som plager ham. Ikke aksepter at det er "kolikk som går over etter kanskje 3 mndr" før dere har sjekket alt annet. Og bruk barneavd sykehus eller barnelege. De vet best. Jeg har fått feil råd fra både helsestasjon og fastlege faktisk. Best å bruke de som vet best.

Lørenskog vår manuellterapeut driver på. Her kan du finne andre, klikk på siden der det står om barn, på høyre side.

http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=27

Last edited:
Reflux tenker jeg. Mange refluxbarn drikker konstant fordi melken er basisk og demper magesyren.

Fikk et tips her om dagen hvis det minner om kolikk, kiropraktor. Av og til slimer det seg til i tarmene og kiropraktoren kan åpne opp for at babyen bæsjer dette ut.

Var hos helsesøster i dag, "heldigvis" viste han seg fra sin verste side, så hun fikk virkelig se hva jeg mente. Han gråt helt desperat og utrøstelig hele tiden mens vi var der. Han har bare gått opp 50 gram på ei uke, kontra 270 gram som han gikk opp forrige uke før der. Fikk beskjed om å gi morsmelk på flaske ved siden av, hun trodde han var sulten siden han ammes med skjold og at det da ikke kom nok melk. Jeg mener at det kommer nok melk, men gir flaske et forsøk. I kveld har han vært helt rolig, så godt for han å få slippe å ha det vondt også! :-)

Skal til helsestasjonen igjen på mandag for å veie, og for å prate med lege. Kommer til å be om henvisning/ringe selv til kiropraktor/manuellterapeut hvis ting eskalerer til helgen igjen. :-) noe er I hvertfall feil, det var hs enig i, så nå gjelder å finne ut hva og så gjøre noe med det. Vurderer å kutte ut melk også, selv om jeg får i meg veldig lite melk vanligvis:)

Sniker fra mai. Jeg vil bare si: stå på! Det høres kjempe slitsomt ut og du er flink. Jeg har forøvrig samme erfaring med manuell terapeut på baby som griner, det gjorde under på tantebarnet mitt :) kanskje verdt å få en sjekk.

Bra dere får hjelp! Får håpe dere finner en løsning så han slipper å ha det så vondt.

Hørtes akkurat ut som sånn jeg har det. Er 5 uker i morgen og jeg blir sprø. Har time hos kiropraktor i morgen for ingenting hjelper. Har til og med vært på sykehuset, de fant ingrnting.

Back
Topp