Hva skal dere bake til jul?:)

*trebarnsmor*

Forelsket i forumet
Legg gjerne oppskrift med :P

I år er jeg blitt litt mer "husmor" og er blitt glad i å stå på kjøkkene for å bake men har liksom ingen oppskrifter siden jeg aldri har brydd meg før :/ 

Jeg har allerede bakt litt jeg da :) har bakt : kransekakestenger med sjokolade, mandelflarn og serinakaker. Skal babe kokkosmakroner siden:)

Blir i hvert fall krumkaker, pepperkaker, sandnøtter og sarah bernard.
Må tenke litt til, for å se om jeg gidder 3 slag til :-)

Vi skal ihvertfall bake pepperkaker! :-) De andre slagene pleier jeg å overlate til min bestemor... pleier å få en del kaker av henne før jul!

Blir litt ekstra utfordring i år med ei frøken som ikke spiser gluten og meg som spiser lavkarbo pga insulinressistens. Men har sett flere alternative oppskrifter, så blir nok ihvertfall pepperkaker, marsipan, ulike typer konfekt og kokkosmakroner:-)

Jeg vet ikke helt, fordi jeg har fremdeles ikke tenkt på julebakst :P

Blir nok pepperkaker til å begynne med :)

pepperkaker og havreflarn hvertfall. så får vi se

Først av alt så skal vi lage et pepperkakehus/pepperkakebygning :-) Har bare ikke bestemt oss for hvilken bygning vi skal lage, noen tips?

Tenkte ellers å bake myke kakemenn og kokosmakroner.
Skal også lage biscotti. Er kanskje ikke helt julekake, men det er veldig godt! Er en veldig god oppskrift på biscotti på Trines matblogg : http://trinesmatblogg.no/2010/04/08/verdens-beste-biscotti/
PS. pleier i tillegg å ta noen dråper med mandelessens i deigen.
Syntes de blir ekstra gode da :-)

Det eneste som er bankers, er julemenn.
Prøvde å lage pepperkakehus i fjor, men det ble mer som et skur, med skeive vegger
og hull i taket.  

Pepperkaker av ikea-deigen her. Synes de blir veldig gode...
Skal ikke feire jul hjemme i år, så er liksom ikke noe vits å bake noe særlig.

Når man skal lage pepperkakehus er det viktig og finne en god oppskrift! Kutt ut alle mulige hevemidler, ellers kan veggene bli litt skreve. Pass også på å steke delene lenge nok, for blir de for lyse, blir de for mykt og faller lettere fra hverandre.
Kan være lurt å lage en "pappversjon" først for å se om bitene passer godt sammen :-)

Husk å pynte på veggene før du setter sammen bygningen (er vanskeligere å pynte når man har satt det sammen).
Det er enkelt å lage et standard hus + stabbur til :-)

Første pepperkakebygningen vår (for noen år siden) raste sammen fordi vi ikke hadde stekt det lenge nok+ hadde brukt hevemidler! Øvelse gjør mester :-D

Sistemann... skrev:
Det eneste som er bankers, er julemenn.
Prøvde å lage pepperkakehus i fjor, men det ble mer som et skur, med skeive vegger
og hull i taket.  

...er det forresten noen som har en god oppskrift på kokosmakroner? :-)
Mannen min er så glad i det, så tenkte å lage det til han i år!

Blir hvite kakemenn iallefall. Det har blitt bakt hvert år i familien siden før jeg blei født. Også baker jeg julekake, men det er for å gi bort. Bruker oppskriften som står på baksiden av freia sine sukatposer. Den er utrolig bra. 

Fant 3 slag til vi måtte ha... Serinakaker, Risboller og Havrekjeks :-)

Har smelt sammen pepperkakedeigen ikveld, så imorgen blir det pepperkakebaking i huset
Har en treåring som gleder seg veldig! Deigen er prøvesmakt og godkjent, he he.

Imogene skrev:
Har smelt sammen pepperkakedeigen ikveld, så imorgen blir det pepperkakebaking i huset
Har en treåring som gleder seg veldig! Deigen er prøvesmakt og godkjent, he he.

Så flink du er

Back
Topp