Hva sier du???

*Tullingen* skrev:
ingen av delene :p
seie navnene på personene :p

så hvis du skal fortelle noe OM de....
Da bare sier du navnene? vet alle hvem det er da?

da sier jeg "svigerinnen min Gro"

Sier begge deler jeg :P 

Jeg sier begge deler om hverandre jeg!

Svigerinne og svoger

Sier Svigersøster og Svoger.  (Søstra til mannen og mannen hennes).  Men omtaler jeg de andre steder enn her inne er det "Søss" og [navnet på mannen]

Eller, det jeg har lært er:

Si du selv har en bror og en søster som begge er gift.  Han du er gift med har også en bror og en søster som er gift.

*Søstra di sin mann blir Svoger
*Broren din sin kone blir Svigerinne

MEN

*Din manns søster og bror blir Svigersøster og Svigerbror, mens evnt ektefeller blir Svoger og Svigerinne.

For din egen familie er jo strengt tatt ikke "sviger" på noen som helst måte.  Men din manns familie er jo "Svigerfamilien",  mens alt dette "rælet" som er inngifta er jo strengt tatt ikke "blodfamilie" det heller, men har jo egne titler det også, som da er Svoger og Svigerinne.

Om det er riktig, aner jeg ikke.

Ripley skrev:
Sier Svigersøster og Svoger.  (Søstra til mannen og mannen hennes).  Men omtaler jeg de andre steder enn her inne er det "Søss" og [navnet på mannen]

Eller, det jeg har lært er:

Si du selv har en bror og en søster som begge er gift.  Han du er gift med har også en bror og en søster som er gift.

*Søstra di sin mann blir Svoger
*Broren din sin kone blir Svigerinne

MEN

*Din manns søster og bror blir Svigersøster og Svigerbror, mens evnt ektefeller blir Svoger og Svigerinne.

For din egen familie er jo strengt tatt ikke "sviger" på noen som helst måte.  Men din manns familie er jo "Svigerfamilien",  mens alt dette "rælet" som er inngifta er jo strengt tatt ikke "blodfamilie" det heller, men har jo egne titler det også, som da er Svoger og Svigerinne.

Om det er riktig, aner jeg ikke.

Vet ikke om det er riktig ut,men det hørtes ihvertfall helt på jordet ut.

Svigerinne/svoger. Har i grunnen aldri hørt om svigersøster/bror før..

Svigerinne / svoger til alle som ikke vet hvem de er

Helt ærlig?

Jeg sier feks, kjerringa til bruttern. Eller maen til systa.

Når det gjelder på sambos side, så sier jeg, broren til gubben

Må jeg snakke pent og korrekt, så sier jeg svigerinne og svoger da

De tilfellene jeg bruker de orda (som er veldig sjeldent) sier jeg svigerinne/svoger. 
Men som regel sier jeg. dama til broderen, gubben til søstra mi. 
Sambos side. broren/søstra til sambo

Back
Topp