Hva sier dere til barna?

Siljemor_82

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Jeg er ofte kvalm, trøtt og sliten om dagen. Ungene begynner nå å lure på hva som er galt. Sønnen min spurte i dag om hvorfor mamma er så mye syk om dagen, og om det er noe farlig. Og han blir lei seg når jeg ikke orker å være med på alt som før. Vi vil egentlig vente til uke 12 med å si noe. Men hva sier man egentlig de neste 6 ukene hvis det fortsetter som nå?

føler du d blir bedre viss du forteller d, så ville eg kanskje gjort d ;)

Men eg sliter også med å si at eg har vondt og er dårlig, min mann kommer kun hjem i helgene nå frem til sommeren, så føler meg så aleina om d dagliga i fra før :/ men etter 1 uke med forkarelse til kidså har di egentlig sluttet å spørre, og bare tar d som d er ;)
så kan jo ver d dabber av hos dere også ;)

Jeg har en på 2 år og 8 Mnd og føler ikke at det hjelper å si noe til henne.. Stakkars, hun har jo tom sett meg spy (eller spytte som hun sier). Blir mye sofasliting og føler virkelig synd på henne som har en så slapp mor.. Har noen ganger sagt at mamma ikke er i form..

Stakkars lille jenta mi <3 håper ting blir bedre om noen uker :)

Jeg sliter skikkelig med å skjule at det er noe galt med meg. Vi prøver at mannen min tar de med mye ut for å leke etter middag på hverdagene, og flere runder i helgene, slik at jeg får hvilt meg litt alene. I tillegg er yngste mye mer i barnehagen nå, og eldste litt mer på sfo. Jeg orker mye mindre turer, utelek, badeland, skøytebane osv, og prøver heller å lese for dem, og se film sammen med dem. De reagerer heldigvis ikke på alt jeg ikke klarer å spise.

For min del frister det overhode ikke å fortelle dem om svangerskapet. Ikke bare vil jeg vente til det er litt tryggere at det faktisk kommer et småsøsken, men jeg har uansett ikke tenkt å skylde på babyen for min dårlige form. Tror det kan skape unødvendig søskensjalusi om barna får vite at babyen allerede nå er til hinder for at de kan gjøre artige ting med mamma. De kan jo bli lei av ungen allerede før den blir født.:p Tenker å fortelle dem om babyen etter uke 12, men har ikke tenkt å forklare to småbarn at jeg blir i dårlig form av å være gravid.

Faren til sønnen min har akkurat vært igjennom en runde med kreft, så sønnen min er nok ekstra sår når det gjelder at en av foreldrene er syke. Han er livredd for at vi skal dø fra han. Så kjenner jeg har lyst til å si at mamma ikke er syk, men er litt dårlig pga baby i magen. Han har akkurat fått baby på faren sin side, og er ikke et snev av sjalusi, så det er jeg ikke veldig bekymret for ;-)

Faren til sønnen min har akkurat vært igjennom en runde med kreft, så sønnen min er nok ekstra sår når det gjelder at en av foreldrene er syke. Han er livredd for at vi skal dø fra han. Så kjenner jeg har lyst til å si at mamma ikke er syk, men er litt dårlig pga baby i magen. Han har akkurat fått baby på faren sin side, og er ikke et snev av sjalusi, så det er jeg ikke veldig bekymret for ;-)

I din situasjon ville eg selvfølgelig vudert og si d ! ♡

Vi har sakt det til guten vår. Men har sakt til han att eg har eit egg i magen som da kan væra ein baby i men att da kan og væra tomt. Att da tar litt tid før me veit kva som er i egget. Og om da er tomt så får mamma og pappa laga eit nytt egg. Har vert ein del kvalm og sliten, så me valgte å fortella på denna måten
han tok da kjempebra og lure veldig på om da er baby inni her :)

Han er forresten 5 år :)

Jeg sier ingenting, men ser at datteren min og faren får et mye tettere bånd av min manglende evne til å delta på "alt". Så det er en positiv side av at jeg trekke meg litt unna. Også kommer hun å stryker på hodet mitt når jeg sover i sofaen. Pappaen er såpass tilstedeværende at min manglende tilstedeværelse ikke blir så synlig pga det. Så håper jeg slipper å si noe som helst før etter 12 uker.

Du kan jo si at du ikke er syk, at det er ufarlig og at det vil gå over om noen uker :)

Min er 4 år og lekk som en sil, så kan ikke si noe om baby ennå :P Blir bare at "mamma er sliten" osv. Men jeg har kort lunte om dagen og er nok mer irritabel enn jeg pleier, så mye dårlig samvittighet for frøkna.

Jeg har fortalt det til min 4-åring, hun blir så bekymret om noen er syk over lengre tid, hun mistet to av oldeforeldrene sine etter at de var syk lenge. Men jeg sa det var en hemmelighet som hun ikke måtte si til noen, hun har holdt det hemmelig i to uker allerede :)

Jeg fortalte det til min snart femåring i går - hun syns det har vært så dumt med en trøtt og kvalm mamma. Hadde tenkt til å vente lengre, men syns det var naturlig å si det nå. Har vært på tidlig ul og sett hjerteslag og er 8+6 i dag:)

Her hos oss har storesøster4år pratet om en lillebror lenge, og nå har 2åringen også begynt å nevne lillebror ;p men kommer ikke til å fortelle de noe før jeg har vært på tidlig ul og sjekket om knøttet faktisk ligger i livmoren.

Back
Topp