Hva savner dere mest å kunne spise/drikke?

Jeg har spist brie jeg. Leste at de fleste Brie-typene i Norge er pastoriserte. Så det har jeg altså spist.[emoji16] savner vin, herregud som jeg savner vin. Og cava! Og snus!

Jeg har spist brie jeg. Leste at de fleste Brie-typene i Norge er pastoriserte. Så det har jeg altså spist.[emoji16] savner vin, herregud som jeg savner vin. Og cava! Og snus!

Regner med det har gått fint å spise brie, men ville ikke spist så mye av det. Hvit og blåmuggost er ikke anbefalt selv om den er laget på pastorisert melk.

Salami! Det eneste jeg har lyst på på brødskiva! Grin!
Me too[emoji19] Sitter å sikler når mannen spiser det.. og føler meg litt snurt[emoji85]

Kanskje eit dumt spørsmål men korfor eter dokker ikkje spekemat eller brie? Har aldri hørt at det skulle ikkje være lov? I alle fall ikkje så lenge det er ikkje laget av rå melk.

Kanskje eit dumt spørsmål men korfor eter dokker ikkje spekemat eller brie? Har aldri hørt at det skulle ikkje være lov? I alle fall ikkje så lenge det er ikkje laget av rå melk.
Det er ikke anbefalt av helsemyndighetene pga fare for listeriahttps://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-nar-du-er-gravid

Spekemat kan inneholde en bakterie som kan skade fosteret ganske mye :sorry:

https://altformamma.no/artikler/141/article/item

I morgen kjøper jeg salami! Om så bare for en skive
Jeg tør liksom ikke allikevel [emoji15] dersom noe skulle skje og jeg har spist noe som står på nei-listen vet jeg at jeg vil skylde på meg selv, og det er det rett og slett ikke verdt. Men det gjelder for meg, jeg vet om flere som har spist både salami og spekemat gjennom svangerskapet og fått friske barn, så det er bare min overhysteri [emoji4]

Spekemat og myke oster, og så er det litt kjipt å ikke like kaffe lenger...

Jeg tør liksom ikke allikevel [emoji15] dersom noe skulle skje og jeg har spist noe som står på nei-listen vet jeg at jeg vil skylde på meg selv, og det er det rett og slett ikke verdt. Men det gjelder for meg, jeg vet om flere som har spist både salami og spekemat gjennom svangerskapet og fått friske barn, så det er bare min overhysteri [emoji4]
Min og.. jeg ofrer lett salami og spekemat i noen mnd.. det fins så mye annet man kan spise :) OM det skulle være noe galt med barnet eller noe skjer så skal jeg IKKE ha den følelsen av at jeg kunne gjort noe annerledes.. da klarer jeg ikke leve med meg selv...

Enig med deg. Følger rådene som myndighetene gir.. Men folk må selvfølgelig gjøre som de vil. Jeg overlever fint 7-8 mnd til uten spekemat :-)

Men hvordan er det å spise spekeskinke på pizza? Går det greit når den har vært varmet opp? Det samme med mozzarella?[emoji4]

Men hvordan er det å spise spekeskinke på pizza? Går det greit når den har vært varmet opp? Det samme med mozzarella?[emoji4]
Så lenge maten er varmebehandlet over 70 grader går det fint [emoji2] jeg har hatt spekeskinke på pizza, og det er visst helt i orden. Mozzarella kan du spise uten å varmebehandle den så lenge den er fersk

Savner sushi! Selv om det står noen steder at man kan spise det, så blir jeg skeptisk siden det er rått..

Jeg har så utrolig lyst på brie! Så at den kunne spises hvis den hadde vært varmet til den koker, så nesten så jeg vurderer å kjøpe en brie og putte den i mikroen. Haha... Ellers så jeg at ridderost er greit, og det har jeg skikkelig lyst på som erstatning for brie. Tror rett og slett jeg må en tur på butikken og kjøpe det etterpå før de stenger for påsken. :-)

Back
Topp