Hva på disse menyene ville dere unngått?

First-bump

Andre møte med forumet
Er i uke 7.

Skal i selskap med følgende fem-seksretters menyer:

Dag 1:

Roasted Sea Divers Scallop on Toast
Purée carrot and spicy fish croquette

Crab and Shrimp Seafood Bisque

Yellow Fin Tuna Duo

Poké on avocade topped with salmon roe and peppercorn crusted seared tuna

Young Coconut Lime Sorbet

Broiled Lobster Tails

Bisque sauce and garlic-ginger spice paste octopus

Orangette in Montelimar
Macadamia bavarois with crémeux chocolate, orange tuile, candied peel, soft nougat praline and nougat parfait

Dag 2:

Crab entrée
Mud crab, bonito garum emulsion, pickled young mango, jellied crab consommé, katsuobushi

Prawn and beans
Bitter beans, ginger flowers, prawn, fish sauce vinaigrette, chili gel, young coconut, yam, basil juice

Squid satay
Grilled octopus, bilimbi fruit, chives, coconut curry, cucumber vines, lime pickled spring onions

A sweet treat
Sweet porridge, palm sugar ice cream, fermented black rice foam, sugar cured egg yolk

Pallet cleanser
Plum coconut sorbet, marinated pomelo, pickled rose petals, wild seasonal berries, hibiscus leaves

Hvilke retter ville dere forsøkt å unngå?

Det er dessverre ikke mulig å kontakte kjøkken/arrangør for mer informasjon eller tilrettelegging uten at feil personer får vite om graviditeten, jeg må derfor forsøke å unngå å spise matrettene/ingrediensene så diskrét som mulig.

Takker for innspill. :)

Ville holdt meg unna krabbe, vi kan spise det hvite kjøttet, men helst ikke det brune.
Yellow fin tuna kan man spise, når man googler på engelsk kommer det opp en porsjon i uka.

Begge deler er vel restriksjoner på pga miljøgifter som kvikksølv og sånn.

Ellers ville jeg spist alt der.:joyful:

Er i uke 7.

Dag 1:

Yellow Fin Tuna Duo

Broiled Lobster Tails

Orangette in Montelimar
Macadamia bavarois with crémeux chocolate, orange tuile, candied peel, soft nougat praline and nougat parfait

Dag 2:

Crab entrée
Mud crab, bonito garum emulsion, pickled young mango, jellied crab consommé, katsuobushi

Prawn and beans
Bitter beans, ginger flowers, prawn, fish sauce vinaigrette, chili gel, young coconut, yam, basil juice

Squid satay
Grilled octopus, bilimbi fruit, chives, coconut curry, cucumber vines, lime pickled spring onions

A sweet treat
Sweet porridge, palm sugar ice cream, fermented black rice foam, sugar cured egg yolk

Pallet cleanser
Plum coconut sorbet, marinated pomelo, pickled rose petals, wild seasonal berries, hibiscus leaves

Det er dessverre ikke mulig å kontakte kjøkken/arrangør for mer informasjon eller tilrettelegging uten at feil personer får vite om graviditeten, jeg må derfor forsøke å unngå å spise matrettene/ingrediensene så diskrét som mulig.

Må nok ha tolk her er jeg redd

Du får si at du er allergisk mot det du ikke kan spise. :D
Må bare først si at jeg er absolutt ingen ekspert å dette, jeg bare skriver hvordan jeg hadde gjort det (og jeg vil heller være på den sikre siden enn å gamble). Det går kanskje an å ta kontakt med helsepersonell i Norge og spørre hva som er trygt? :)

Regner med at dette er i utlandet (du bor der?), så i noen tilfeller kan det være annerledes enn i Norge. Jeg har vært på ferie i Spania, og har forholdt meg til dette:
https://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/syk_av_maten/mat_paa_reise_utenlands

Pass på at sjømat er godt stekt. Vi bør ikke spise rå eller lite stekt/kokt.
Jeg hadde nok holdt med unna yellow fin tuna pga lakserogn og tunfisken (tunifisk er ofte rå i midten). Kamskjell er ofte bare brunet i panna - jeg hadde ikke spist.
Tenker is er ok så lenge det er sorbet. Men ville ikke spist fløteis (skyld på laktose, hehe).

Så egentlig er det bare 1&3 på meny 1 jeg hadde vært litt skeptisk til. På meny 2 kommer det an på om sjømaten er stekt. Blekkspruten er jo grillet, så den er fin fin.

Ser forøvrig ut som en spennende meny! :happy119 Lykke til!

Er i uke 7.

Dag 1:

Yellow Fin Tuna Duo

Broiled Lobster Tails

Orangette in Montelimar

Dag 2:

Crab entrée

Prawn and beans

Squid satay

A sweet treat

Pallet cleanser

Nydelig meny!
Jeg ville (uavhengig om jeg var gravid eller ikke) vært litt forsiktig med cured egg yolk. Om dette er i utlandet. Men jeg er veldig skeptisk til rå egg i utgangspunktet.

Nydelig meny!
Jeg ville (uavhengig om jeg var gravid eller ikke) vært litt forsiktig med cured egg yolk. Om dette er i utlandet. Men jeg er veldig skeptisk til rå egg i utgangspunktet.
Hva med fisk/skalldyr?

Og rå egg, typ i majones eller aioli (butikk-kjøpt), i Norge, er du forsiktig med det? Holdt meg unna det i utlandet, men mener jeg leste hos Mills at deres majones er ok for gravide. :)

Back
Topp