Hva om

Martha2

Gift med forumet
dere oppdager at barnet dere bærer på har en sykdom eller lignende?? som downs syndrom, er jo mange grader av det, eller er multihandicappet? vet ikke hvor mye legene kan finne ut jeg? men synes det er vanskelig å tenke på. sambo begynte å snakke om det nå i kveld. og han sier det er rart det er ultralyd i uke 18, hvis man skulle finne ut at barnet er veldig sykt og ville avbryte? er det lov å avbryte etter uke 13? uff, kjipe tanker men... tror det er umulig å gjøre seg om noen mening før man er midt oppi det.
ble litt langt dette, sorry..

Man kan sjekke for downs og andre kromosonfeil + ryggmargsbrokk i uke 11-13. På ul i uke 18 er det vanskelig å oppdage eventuelle problemer, men i uke 11-13 kan de gjøre målinger som forteller om noe er "galt".

men den undersøkelsen i uke 11 får du ikke av det offentlige. tror holdningen i norge er at man ikke skal undersøke fordi det kan føre til "sorteringssamfunn". det er jeg ikke enig i

Jeg skal på UL i uke 11+4, nettopp for å sjekke nakkefold og ryggmargsbrokk f.eks. Dette fordi jeg velger abort hvis det skulle være noe galt med fosteret.

ja vi har nok de tankene vi også. tror jeg skal ringe sykehuset og høre om muligheten for ul om to tre uker...[&:]

Jeg hadde tatt abort, om det ikke var noen tvil på at den lille kom til å trenge mye mer enn hva vi har mulighet til å gi.. 

Kjenner jeg blir litt provosert når det blir sagt at et multihandikappet barn ikke kan få et verdig liv. Hvem er det som måler hva et verdig liv er?
Det er klart at det hadde blitt en ekstrem omveltning i livet å få et barn som ikke var friskt, men samtidig føler jeg ikke at det hadde vært riktig av oss som foreldre å bestemme at det ikke skulle få en sjanse....

Jeg kjenner mange med downs, og som er multihandikappet, og det jeg har lært av det er at vi ikke har hverken penger, hus, bil, nettverk eller overskudd til å kunne klare det.
En av mine beste venninner ble for et par år siden mor til en gutt med downs, og hun takler det ganske bra, men hun er en ressursperson, og hun har et godt nettverk rundt seg, pluss familie til å hjelpe seg.

ORIGINAL: Renate82

Kjenner jeg blir litt provosert når det blir sagt at et multihandikappet barn ikke kan få et verdig liv. Hvem er det som måler hva et verdig liv er?
Det er klart at det hadde blitt en ekstrem omveltning i livet å få et barn som ikke var friskt, men samtidig føler jeg ikke at det hadde vært riktig av oss som foreldre å bestemme at det ikke skulle få en sjanse....

Jeg er veldig usikker på om jeg ville tatt abort. kan godt hende jeg ville beholdt barnet. Men jeg vil likevel vite om barnet hadde et handicap før det blir født. For som du skriver, det er en ekstrem omveltning for alle - og jeg tror det er bra å ha tid på å forberede seg.

Jeg har tenkt å ta privat tidlig UL i uke 12, eller 11+5 da for å sjekke nakkefold, og ja tror vi kommer til å ta abort hvis barnet har downs eller noe annet alvorlig. Forstår godt at mange ikke vil gjøre det, og det er jo helt opp til den enkelte. Men heldighvis bor vi i et land hvor vi kan velge dette selv [:)]

Siden jeg blir 38 om et par uker så har jeg fått tilbud om tidlig ultralyd på St. Olav i Trondheim. Der kan de visst finne ut det meste bl.a. via en del prøver. Siden jeg er såpass "gammel" ([:)]) er jo sjansen for at det skal være noe med den lille større enn for dere som er unge. Selv vet jeg ærlig talt ikke hva jeg vil...vil jeg vite om det er noe som feiler den lille eller ikke? Ønsker jeg å stille meg til dommer og bestemme om den lille skal ha livets rett eller ikke? Fryktelig vanskelig å ta stilling til syns jeg.  Uansett tror jeg at dersom det er meningen at vi skal få et spesielt barn så er det det som er meningen. Da er vi de utvalgte som skal ta oss av det lille nurket. Men jeg har også full forståelse for de som ønsker å avbryte svangerskapet dersom noe er feil. Man må bare respektere de valg som andre gjør og ikke dømme.

ORIGINAL: stolt2barnsmamma

ORIGINAL: lillespirekomtilmeg

Siden jeg blir 38 om et par uker så har jeg fått tilbud om tidlig ultralyd på St. Olav i Trondheim. Der kan de visst finne ut det meste bl.a. via en del prøver. Siden jeg er såpass "gammel" ([:)]) er jo sjansen for at det skal være noe med den lille større enn for dere som er unge. Selv vet jeg ærlig talt ikke hva jeg vil...vil jeg vite om det er noe som feiler den lille eller ikke? Ønsker jeg å stille meg til dommer og bestemme om den lille skal ha livets rett eller ikke? Fryktelig vanskelig å ta stilling til syns jeg.  Uansett tror jeg at dersom det er meningen at vi skal få et spesielt barn så er det det som er meningen. Da er vi de utvalgte som skal ta oss av det lille nurket. Men jeg har også full forståelse for de som ønsker å avbryte svangerskapet dersom noe er feil. Man må bare respektere de valg som andre gjør og ikke dømme.

godt sagt[:)]
må vell egentlig se selv ka man har ressuser til å ka man makte [:)]
noen klare det å vil det,andre ikke..vi e alle forskjellige,å skal ikke dømmes av den grunn[:)]

Ja helt enig med deg! Ingen som kan dømmes for det valget de gjør uansett hva de velger. Tror egentlig det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen før man står oppe i den. Håper bare vi slipper å ta et slikt valg jeg[:)]

Har man lov å sjekke sånt da??? Trodde det bare var kvinner over 40år som kunne gjøre dette? Men man kan altså så lenge man bestilller UL hos en privat?

ORIGINAL: *Vintermamma*

Har man lov å sjekke sånt da??? Trodde det bare var kvinner over 40år som kunne gjøre dette? Men man kan altså så lenge man bestilller UL hos en privat?

Egentlig har man ikke "lov", men de fleste seriøst private ul-klinikkene sjekker nakkefold hvis du bestiller ul i uke 11-13. Det er også mulig å ta blodprøve som analyseres i Danmark. Litt gråsone i forhold til loven, men sånn fungerer det iallefall

ORIGINAL: *Vintermamma*

Vet ikke om alle kan sjekke det. Men jeg fikk beskjed om at siden jeg over 38 når jeg har termin vil jeg få tilbud om dette siden sjansen for å få et barn med kromosomfeil øker med kvinnens alder. Men mulig at alle kan få sjekket det hos private klinikker uavhengig av alder.

Back
Topp