Hva om...

Hoppande teltplugg

Forumet er livet
Den Guden vi  tror på er den samme i alle religioner? (JEG tror det er slik.. Samme "mann", forskjellig oppfatning)

Hva om bøkene våre er "aviser"?
(Jeg tar utgangspunkt i islam og kristendommen, da det tross alt er de to som er mest oppe til diskusjon)

La oss se det slik, bare for nå..
Bibelen er VG
Koranen er Dagbladet
Og jødene har bare fått første del av VG.

Alle tre har sine historier om hvordag alt startet. De er ganske like, så skjer det ting, og "avisene" tar forskjellige grener. Jødenes historie "stopper" her, og de venter på neste del (slik jeg forstår det er det slik det foregår).

En mann blir født:
"VG" tar en eksepsjonell vending.. En mann er født! En STOR mann, en sønn av Den Ene! Han går på vannet, han gjør vann til vin, og han står opp fra de døde etter å ha dødd for våre synder!

"Dagbladet" tar en litt "mindre" eksepsjonell vei med denne mannen. Han er en profet for Den Ene. Han er en mann, en god mann, og en mann av Gud.
(jeg vet ikke hvordan historien Jesus går i Koranen, men det er sånn cirka slik det er?)

I bunn og grunn har vi som vi ser mange ganger i dagens samfunn, med dagens aviser.. En hendelse utvikler seg til to forskjellige historier, med samme utgangspunkt, og kanskje samme "endestasjon"., men forskjellige ruter.

På ene siden sitter de som leser VG, og tror de har hele historien. på andre siden sitter dagbladets lesere og tror DE har hele historien, mens sannheten er at det kanskje er en kombinasjon, eller begge kanskje er bløff, og vi sitter med feil inntrykk hele gjengen..

Dersom vi ser det slik (bare for nå) så har vi mange mennesker som sloss, sprenger seg, dreper, krangler, kjefter, dømmer og setter seg over andre på grunn av oldtidens "tabloider"..

emoticon

Jeg har alltid sett på det slik jeg.
Samma mann, bare forskjellig vinkling av storyen.

Og det skal man krige om!

Blir matt av religion..Jeg tror ikke på noen gud, men tror det er noe mer ute i universet enn det vi ser og vet idag.

Maanda skrev:
Jeg har alltid sett på det slik jeg.
Samma mann, bare forskjellig vinkling av storyen.

Og det skal man krige om!

Blir matt av religion..Jeg tror ikke på noen gud, men tror det er noe mer ute i universet enn det vi ser og vet idag.

Ja, jeg ser liksom for meg overskriftene.. "Mann går på vannet!!" Under er det en historie om en som går over en flytebro eller noe..emoticon

Eller bare at det var så ekstremt kaldt og var is på vannet. Hvem kan ikke gå på vannet da, liksom? Men den detaljen glemte de å skrive ned da...

Og sånn er det med mange ting. Og dersom man sammenligner alle religionene er jeg sikker på at historiene er mye av det samme, men med noen detaljendringer og kanskje andre navn.

For meg betyr det fryktelig lite om han som skøyt katta til naboen het Leif eller Steinar, det å skyte en katt er like grusomt uansett.

Og samme med, det spiller ingen rolle om den som redda en hval fra å strande på stranda var Henrik eller Torunn. De er uansett helter!

Uansett om en gjerning er god eller dårlig, så er den det uavhengig av navn og hvem som utførte den. Så skjønner ikke hvorfor enkelte på krangle/krige over slike bagateller.

Helt enig med deg..:) Tror religion er veldig mye tabloid, og veldig mange mister budskapet fordi de mener de har "rett".

Jeg leste et sitat en gang for mange mange år siden, jeg husker hverken hvor eller hvem som var opphavet. Det sa noe sånt som at alle verdens religioner er som stier opp samme fjell og den synes jeg var veldig fin.

En religion er jo en fin måte å få et samfunn til å leve i harmoni sammen, det gir et sett med leveregler sånn at folk får en viss forpliktelse til å leve skikkelig. Bare synd at det skal gå så skeis MELLOM religioner og mellom grener av religioner :-X

For hvor hadde vi vært uten et sett av leveregler dere? For meg er det ikke noe rart at religion har oppstått i allefall, vi trenger noe å leve etter og noe til å forklare de tingene vi ikke forstår.

Back
Topp