Hva mener du er

bessie

Elsker forumet
Rasisme???

Eg føler at mange dra det rasisme korte alt for fort eksempel... Leste et innlegg der ei blei grilla for hun mente at det var tryggest å være sammen med en norsk person pga hun var sammen med en som ikke var norsk også gjor hun det slutt.. En stund etter på fikk han barn og stakk av med ungen til sitt hjem land... Eg mener at hun har jo et poeng, hvor ofte høre vi om norske menn som stikker av med barn uten mors tillatelese til utlandet???

Føler ofte at alt har blitt rasisme.. Eg er selv brun og er opprinnelig ikke norsk.. Det eg mener er rasisme er når folk roper stygge ting om meg, at eg er dum og ikke forstår eller banke meg opp for eg er brun. Får ikke gå inn plasser pga hudfargen min.. Eller får kjøpe noe pga hudfargen min.. Eller folk spytter på meg.. Ser dere hva mener?

Jeg mener rasisme er når man spytter stygge ord, tydelig viser at man har noe imot dem. Viser at man ikke mener dem har samme verdi.

Jeg selv er skeptisk! Det vil si at jeg skulle ønske jeg kunne tro godt om alle. Men jeg kan ikke det. Pga det er bevist gang på gang at det finnes mye "rusk" i blant mange av våre nye landsmenn.

Jeg mener rasisme er når man spytter stygge ord, tydelig viser at man har noe imot dem. Viser at man ikke mener dem har samme verdi.

Jeg selv er skeptisk! Det vil si at jeg skulle ønske jeg kunne tro godt om alle. Men jeg kan ikke det. Pga det er bevist gang på gang at det finnes mye "rusk" i blant mange av våre nye landsmenn.
Jeg er uenig i at rasisme er når man tydelig viser at man har noe i mot en rase. Man kan være rasist uten å vise dette på noen måte, men på holdninger, tanker og følelser.

Jeg tenker at enkelte drar rasisme korte litt langt for å få en vinning på det

Kan du utdype det eller komme med et eksempel?
La oss si at jeg misliker afrikanere fordi jeg syns at de er snyltere, syns de lukter vondt og oppfører seg som aper. Innerst inne mener jeg at de ikke burde få lov å bo i Norge osv. Dette er noe jeg ytrer til familien min og andre jeg møter med samme holdninger. Dersom jeg skulle møtt på en afrikaner så betyr ikke det at jeg må fysisk vise at jeg ikke liker vedkommende, men jeg er da likevel rasist. Definisjonen av rasisme er ikke at holdningene må vises.

La oss si at jeg misliker afrikanere fordi jeg syns at de er snyltere, syns de lukter vondt og oppfører seg som aper. Innerst inne mener jeg at de ikke burde få lov å bo i Norge osv. Dette er noe jeg ytrer til familien min og andre jeg møter med samme holdninger. Dersom jeg skulle møtt på en afrikaner så betyr ikke det at jeg må fysisk vise at jeg ikke liker vedkommende, men jeg er da likevel rasist. Definisjonen av rasisme er ikke at holdningene må vises.
Ah okei skjønner hva du mener :-) synest dette er interessant, for det du sa nå synest eg er helt greit. Eg synest noen normenn lukter vondt eksempel.. Min kjøre lære lukter så sykt svette, Eg kan lukte lenge etter på eg har vært i bilen... Når eg spør folk om eg kan si det til han så mener alle at det kan eg men så spør dem om han er norsk eller utlending for det har noe å si.. Og det forstår ikke eg..

Ah okei skjønner hva du mener :-) synest dette er interessant, for det du sa nå synest eg er helt greit. Eg synest noen normenn lukter vondt eksempel.. Min kjøre lære lukter så sykt svette, Eg kan lukte lenge etter på eg har vært i bilen... Når eg spør folk om eg kan si det til han så mener alle at det kan eg men så spør dem om han er norsk eller utlending for det har noe å si.. Og det forstår ikke eg..
Noen folk lukter vondt uavhengig av etnisitet. Var bare et eksempel på at man kan ha formeninger om et folkeslag som gjør at de er mindreverdige. Og det er typisk at man sier at utlendinger lukter vondt, så derfor brukte jeg det eksempelet :p

Så deilig når noen skriver det jeg tenker så jeg slipper å knote med å bygge opp setninger. :P

Noen folk lukter vondt uavhengig av etnisitet. Var bare et eksempel på at man kan ha formeninger om et folkeslag som gjør at de er mindreverdige. Og det er typisk at man sier at utlendinger lukter vondt, så derfor brukte jeg det eksempelet :p
Ja det forstår eg men eg forstår ikke at det har noe å si om min kjøre lære var norsk eller utlending.. Vist du forstår. For mange sier at man ikke kan si det til en utlending men en norsk person kan man si det til. For det kan bli oppfatta som rasisme vist eg hadde sagt fra om han var utlending. Dette forstår eg ikke..

Rasisme for meg er når det blir utført handlinger eller itskjelling kunn på bakgrunn av hudfarge/rase...

Etter min mening har rasismebegrepet blitt missbrukt alt for mye... I dag er jo omtrent alt rasisme :(

Rasisme er vel per definisjon å mene at enkelte "raser" er verdt mer enn andre. F.eks at hvite er overlegne svarte.

Men mange har vel "rasistiske holdninger" ovenfor enkelte grupper, som f.eks muslimer da, som er veldig utsatt for fordommer nå om dagen (ref. IS o.l) Vet ikke om det blir riktig å kalle det rasisme ? Men det er jo uansett uheldig å dra dra alle over en kam.

Jeg syntes det er rasisme når norske menn spør meg : Hvorfor er du som norsk dame gift med en muslim!? Var det ingen bra nok menn for deg i dette landet? Etc....
Veldig lite hyggelig...

Syntes forøvrig det er rasisme når man går på hudfarge,religion osv og hater de for det! De kjenner ikke personen, og gir de ikke en sjanse en gang!

Ja det forstår eg men eg forstår ikke at det har noe å si om min kjøre lære var norsk eller utlending.. Vist du forstår. For mange sier at man ikke kan si det til en utlending men en norsk person kan man si det til. For det kan bli oppfatta som rasisme vist eg hadde sagt fra om han var utlending. Dette forstår eg ikke..
Åja, forstår hva du mener. Folk er redd for å si i fra til utlendinger fordi de ikke vil bli stemplet som rasister, men dersom det gjelder etniske norske så er det greit å komme med enkelte kommentarer. Den ser jeg. Og sånn burde det jo ikke være. Altfor mange er for sensitive, og det er ingen tvil om at rasismekortet blir brukt for mye.

Åja, forstår hva du mener. Folk er redd for å si i fra til utlendinger fordi de ikke vil bli stemplet som rasister, men dersom det gjelder etniske norske så er det greit å komme med enkelte kommentarer. Den ser jeg. Og sånn burde det jo ikke være. Altfor mange er for sensitive, og det er ingen tvil om at rasismekortet blir brukt for mye.
Ja eg mener at det man kan si til norske folk kan man også si til en utlending.. Føler liksom at det rasisme korte blir brukt mye.. Eg opplevde eg en gang eg stod i en kø med lille søsteren min og prata helt normalt, da de foran snudde seg og sa: dere prater jo norsk og dere har en dialekt :-P meg og lille søsteren min gal lo og svarte ja det gjør vi og ja det har vi :-) også sa dem: det er ikke ofte folk som har hudfarge snakke norsk, så de blei litt overrasket. Vi lo mer og sa åja okei. Også sa dem: at en gang gikk dem tur også hadde dem sett en guttegjeng som gikk også begynte de å rope et navn, Gaute kommer du? Da kom den en neger ut og hadde den dialekt ut og sa ja eg kommer.. Dem var jo så satt ut.. Vi lo ennå mer og holdt på å tisse på oss... Det var altså kjempe morsom måten de snakket på..

Etter vi var ferdige i køen kom det bort noen folk og spurte om det gikk greit med oss. Vi sa ja og lurte på hvorfor de spurte. Nei de synest det var så frekt og rasistisk gjort mot oss..

Rasisme er når jeg ikke fikk levere jobbsøknad pga hijab for eksempel.
Når man behandler andre som om de har mindre verdi på grunn av religion, hudfarge osv og vil helst unngå dem/ha dem langt vekk fra Norge, så er man i mine øyne rasist!
Og noen er aktive rasister slik som max hermansen og noen sitter hjemme og forbanner seg over at muslimene nå "tar over" Norge, noen er også troende til å gå i fotsporene til abb.

Vi må bli flinkere til å luke ut hva som gjør en rasist og forebygge rasisme!

Jeg synes det hun skrev i den andre tråden var rasistisk. Å skrive at det er tryggest med norske menn fordi xen hennes kidnappet ungen til hun han er gift med - og at det skjer altfor ofte er jo en rasistisk holdning man har til utlendinger. "Alle andre enn norske er ikke trygge"-holdning.

Back
Topp