Hva mener du at en gressenke er?? *inspirert*

LilleOoops

Forumet er livet
Lurer litt på det,hehe.
Ser det er mange som sier de er gressenke om mannen skal være borte en kveld,eller en helg.
Så,er man gressenke da? [8D]

når mannen er borte over lengere tid og ofte er min definisjon
en dag en helg kaller jeg det ikke, det kalles "ferie"[8D]

jeg kaller meg det når han er borte annen hver mnd (turnus 4-6uker borte 4-6uker hjemme)

Må si at jeg fort føler meg som gressenke når jeg gjør alt i hjemmet både med mat, vask og barn. I tillegg til at jeg sitter mye alene. Sånn er det når han jobber så mye. Men jeg tenker at de som har menn som er vekkreist i lengre perioder er gressenker.

Gressenker tenker jeg på de som har menner som jobber borte i flere uker.

Om det er snakk om bare en kveld eller helg så er jo tilogmed jeg gressenke... og kan vel ikke si att jeg føler meg som noen gressenke[;)]

I følge farmor er det når mannen reiser bort for å jobbe.... Dont know why [:D]

Da er jeg enig med dere så langt iallefall,hehe.
Min er borte lenge av gangen når han er vekk,så jeg flirer litt når folk sier de er gressenke om de skal være alene hjemme en helg,hehe[8D]

ORIGINAL: Nøtteknekkern

Min er borte lenge av gangen når han er vekk,så jeg flirer litt når folk sier de er gressenke om de skal være alene hjemme en helg,hehe[8D]

Hehehe.... DET er jo fritid det! [8D]

Haha![:D] Ja, det ler jeg også av[8D]

Blir like rart som hvis jeg skulle kalt meg alenemamma fordi jeg er alene i 5 uker.

ORIGINAL: ~D@isigeD@ier~

Haha![:D] Ja, det ler jeg også av[8D]

Blir like rart som hvis jeg skulle kalt meg alenemamma fordi jeg er alene i 5 uker.
Hehe,ja igrunn. Min skal være borte 5 uker han også nå,1 uke unnagjort alt [8D]

ORIGINAL: * Babysyk *

Kun når mannen jobber borte i perioder. Slik som min mann. Han jobber i nordsjøen [:)]

Det tenker jeg er gressenke.. Når mannen jobber ute på sjøen [:)] Men, så aner jeg ikke. Aldri hørt det ordet før BV..

Gressenke er man når mannen er fotballspiller. Ellers tenker jeg jobbenke.

ORIGINAL: ~Ole Leanders mamma~

Gressenker er de som har menn som jobber borte flere uker om gangen...

Jeg er bare snøenke og treskeenke... Mannen jobber på spreng nå om dagen pga tresking pluss at han kjører snø om vinteren... Men GRESSenke, det er noe annet[:D]
Farmer man,hehe [;)]

Gressenke, hva er opprinnelsen her?
Spørsmål Hvorav kommer uttrykket gressenke (mann) som betyr ’mann med bortreist kone’?

Svar

Selve ordet gressenke er et germansk ord. Det eldste belegget som mine kilder[1] angir, er graswedewe fra mellomnedertysk, det vil svært grovt regnet si perioden fra ca. 1100 til reformasjonen. I engelsk heter det grass widow. Norsk har ordet fra tysk Graswitwe, som egentlig betyr ’pike som blir forført ute i det fri og deretter forlatt’. Forførelsen kan altså sies å skje ”i gresset”, og ettersom piken blir forlatt, blir hun følgelig en ”enke” – en gressenke. I dag brukes ordet, mest spøkefullt, om en kvinne hvis mann er midlertidig bortreist.

Ordet gressenkemann er dannet etter mønster av gressenke, og her dreier det seg da om en mann hvis kone er hjemmefra.

Med vennlig hilsen
for Riksmålsforbundet
Elin Frysjøenden

Som sagt grenssenke kan ha to betydninger
hvis en jobber innen jorbruket så bruker en ofte gressenke i slåttonperioden

mens eller så bruker en det hvis mannen er borte en periode, slik som her så jobber gubben borte helle uka så jeg vil nå kalle meg gressenke siden jeg ikke har noe form for hjelp av mannen min i ukedagene

ORIGINAL: Ebleskråtten

NEI!! Den protestera ej på vertfall!! Når du e gressenke e mannen/samboaren din vekke i vertfall 4 daga-ei veke... [;)]

jevnlig!

Nytter ikke at mannen er fire dager på kurs en gang i året altså [:D] man er ikke gressenke da [8D]

Jeg kan glatt si at jeg er gressenke i helga om mannen er bortreist. Skjønner ikke at noen kan bli provosert av det. Sier det jo bare til venninner.

ORIGINAL: pandalise

ORIGINAL: * Babysyk *

Kun når mannen jobber borte i perioder. Slik som min mann. Han jobber i nordsjøen [:)]

Det tenker jeg er gressenke.. Når mannen jobber ute på sjøen
[:)] Men, så aner jeg ikke. Aldri hørt det ordet før BV..

SIGN!

ORIGINAL: sjokomuffin

hahaha excuuuuse moi!

JEG er gressenke!
nei JEG er!
neineinei! JEG er gressenke!!!!!

hahaha måtte bare [8D]

[8D] Hehe,ja er vel ikke akkurat det første,teite spørsmålet her på bv,så det så [:-][8D]

Back
Topp