Hva mener dere?

Jeg tenker at det er en grunn til at en blir sykemeldt! Men kanskje leger og arbeidsplasser kunne blitt flinkere på tilrettelegging!

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

greit at graviditet ikke er en sykdom, men jeg er selv sykemeldt 100% pga bekkenløsning, bekkenløsningen gjør at jeg ikke kan jobbe, ikke i min stilling ihvertfall. bare det å komme seg på jobb er en stor utfordring. går til fysio 3 ganger i uken, men ser ikke ut til at det vil hjelpe. vil jo mye heller være smertefri og jobbe.

men alle leger er ulike, min vennine var gravid for 2 år siden, med bekkenløsning. hun fikk ikke engang en gradert sykemelding, og måtte presse seg selv på jobb og hun har fortsatt smerter i bekkenet, nesten to år etter fødsel.

Vel vil håpe og tro at det alltid er en grunn til det når man blir sykmeldt når man er gravid!
Og jeg er sikker på at vis man spør de som er gravid så vil nok flertallet være på jobb men kroppen motarbeider dem dessverre

Tror at sykemeldingen er reell i de fleste tilfeller, men er nok også endel som utnytter det;)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Jeg føler veldig mange tar for lett på dette med sykemelding i svagerskap. Ofte kan man klare mye med tilrettelegging, men selvsagt må man se hvert tilfelle forskjellig. Det er mange som absolutt ikke greier å jobbe av forskjellige grunner, men det er også sykemeldte folk som er friskere enn de som jobber:p

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Tror at sykemeldingen er reell i de fleste tilfeller, men er nok også endel som utnytter det;)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
Signerer:)

flere steder de er elendige på tilrettelegging f. eks.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Vet ikke helt jeg. Synes ofte det er lett for å sykemelde seg bare man kjenner en antydning til å være dårlig. Jeg måtte presse meg til å jobbe hver dag og jeg kastet opp hver dag i 4 mnd i svangerskapet. Jeg hadde nok ikke gjort det igjen. Men det gikk egentlig fint. Så kjenner jeg andre som har sagt i svangerskapet at de er trøtt og at de da ringer legen og får sykemelding. Det synes jeg er litt rart og irriterte meg faktisk litt. Men så blander jeg meg egentlig ikke i hva andre gjør. Blir vel opp til den enkelte lege og gravide å bestemme hva de vil gjøre :-)

Sent from my ME302C using BV Forum mobile app

Jeg føler veldig mange tar for lett på dette med sykemelding i svagerskap. Ofte kan man klare mye med tilrettelegging, men selvsagt må man se hvert tilfelle forskjellig. Det er mange som absolutt ikke greier å jobbe av forskjellige grunner, men det er også sykemeldte folk som er friskere enn de som jobber:p

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
Enig med deg.
Noen.ganger er.det.nødvendig, andre ganger er det ikke nødvendig ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Jeg fikk sykmelding med en gang, men jeg var veldig dårlig. Konstant kvalm, kastet opp ofte iløpet av formiddagen og dårlig form. Jeg måtte planlegge om hva jeg kunne spise som var enkelt å kaste opp.
Så kom bekkenløsningen, men jeg fikk behandling og sjefen tilrettela sånn at jeg var på jobb 1 gang i uka tror jeg det var, men var litt vanskelig å være på jobb. For jeg ble spurt om å gjøre ting jeg ikke kunne og de andre ansatte ble da litt irriterte.

Er noen som får sykmelding veldig lett og de kunne fint ha vært på jobb.
Har hørt at når noen ble gravide skulle de hvertfall ikke jobbe.

Men det er ofte at arbeidsplassen ikke gidder å tilrettelegge og da er sykmeldig det eneste som går selvom de fint kunne klart å jobbe litt.

Så noen er late og ikke gidder bare for de er gravide mens andre står på selvom dem er syke.

Jobber jo selv på en plass vi ikke kan tilrettelegge på, jobber ofte 5 timer alene uten tilgang til toalett eller stol å sitte på. Vi tok jo en høystol i smug inn bak kassa slik at jeg holdt ut lengre, men så jo at det var bortkasta når vi hadde jevn kundestrøm og ingen til å avlaste meg. Pinte meg i flere uker med åreknutene på jobb til jeg hadde opptjent 100 % lønn, og etter 2 mnd med full sykemelding så hadde jeg fortsatt ikke klart noen timer på jobb engang :p Jeg er visst av de som blir fortere syk og får tidligere plager for hvert svangerskap, så derfor blir nok denne den aller siste;)

Jeg håper og tror de fleste som er sykmeldte virkelig trenger sykemeldingen, men jeg må innrømme at jeg tenker mitt når 100% sykemeldte står og baker hele dagen, vasker ned huset, løper rundt og shopper, trener masse etc. etc. Og da ser jeg bort fra de som får svangerskapspenger fordi det ikke kan tilrettelegges selvfølgelig.

Jeg skulle så gjerne vært på jobb! Og føler jeg blir dømt litt på vegne av de som sykmelder seg fullt med utgangspunkt i småting.

Jeg håper og tror de fleste som er sykmeldte virkelig trenger sykemeldingen, men jeg må innrømme at jeg tenker mitt når 100% sykemeldte står og baker hele dagen, vasker ned huset, løper rundt og shopper, trener masse etc. etc. Og da ser jeg bort fra de som får svangerskapspenger fordi det ikke kan tilrettelegges selvfølgelig.

Jeg skulle så gjerne vært på jobb! Og føler jeg blir dømt litt på vegne av de som sykmelder seg fullt med utgangspunkt i småting.
Veldig enig i det du sier. Jeg følte med forhåndsdømt at jeg var sykemeldt siden jeg var gravid ikke sykemeldt siden jeg var syk. Heldigvis hadde jeg en arbeidsplass som tilrettela godt for meg, hadde hjemmekontor og fleksibel arbeidstid, jobbet mye på kveldene for da var jeg i bedre form.
Jeg ble så sint når jeg hørte om gravide som var sykemeldt og satt på kafé hele dagen! for jeg føler det er så ødeleggende for oss andre som ønsker å jobbe selv om vi er gravide.

Er helt enig med deg:)

Vet om noen som ikke gadd jobbe, og løy for legen sin for å få full sjukmelding hele svangerskapet. For så å dra på fest, vaske og pusse opp huset osv. Og det er klart alle ser " ned " på de som faktisk trenger det.

Veldig enig i det du sier. Jeg følte med forhåndsdømt at jeg var sykemeldt siden jeg var gravid ikke sykemeldt siden jeg var syk. Heldigvis hadde jeg en arbeidsplass som tilrettela godt for meg, hadde hjemmekontor og fleksibel arbeidstid, jobbet mye på kveldene for da var jeg i bedre form.
Jeg ble så sint når jeg hørte om gravide som var sykemeldt og satt på kafé hele dagen! for jeg føler det er så ødeleggende for oss andre som ønsker å jobbe selv om vi er gravide.
Helt enig i at det går utover de/dere som virkelig har behov for det. Jeg også tenker mitt når de trener, baker og står på hele dagen..

De som trenger det skal selvfølgelig få sykmelde seg :-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Det er stor forskjell på leger, og det er hos noen "enkelt" å få sykemelding. Men likevel er jeg glad min nye fastlege var "grei". Slet med bekkenløsning og det er jo ikke akkurat sånn at legen kan se om jeg klarer p jobbe eller ikke. Han lot meg bestemme hva jeg klarte, og jeg holdt meg delvis i jobb til permisjon. Første svangerskapet var grusomt, legen presset meg altfor hardt og jeg endte 100% sykemeldt og slet masse i ettertid.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/fastleger-gravide-forventer-aa-bli-sykmeldt/10121668/

Kjenner jeg blir så irritert når jeg leser sånn her:-( føler meg stigmatisert.

Gravide ber om sykemelding fordi de ikke gidder og jobbe eller dra til fysioterapeut. ?? Synes det er forhånsdømmende ovenfor gravide kvinner, alle blir skåret under en kam, det er "ingen" som har behov for sykemelding.
Jeg gikk til akupunktur, jeg gikk til manuelterapi, prøvde ut allemulige råd, jeg jobbet deltid, de dagene jeg var på jobb var det det eneste jeg greide å gjøre den dagen. De dagene jeg var hjemme fikk jeg ikke gjort så mye heller. Hele svangerskapet var fryktelig vondt og tungt.. Og pga av dette at "alle" gravide er sykemeldt uten å være syke og at man tar for lett på det, fikk meg til å gi "alt" for å klare å jobbe litt i det minste. Legen min var veldig forståelsesfull, og jeg måtte be om å få prøve å jobbe deltid istedenfor å være helt sykemeldt. arbeidsgiver var også veldig forståelsesfull, og jeg fikk full tilrettelegging. Men sett tilbake så burde jeg nok ha jobbet mindre.. Hadde utrolig mye stress pga dette og samvittighet. Skjønner ikke i dag at jeg klarte å presse meg så mye som jeg gjorde. Så jeg kjenner at det er urettferdig at det er sånn. Jeg vet at jeg er en god arbeidstaker, jeg var nesten aldri borte fra jobb før graviditeten, også skal sånne her utsagn føre til at man føler man ikke har rett til å være borte med svangerskapsrelatert sykdom...
Dette frustrerer meg veldig!

Det som er så rart er jo at de sier graviditet ikke er en sykdom og ingen unnskyldning til å bli hjemme.
Greit nok det, men "bivirkningene" på en graviditet kan forveksles med sykdom. Hvem går på jobb om de hadde hatt omgangsyken i 25 uker?
Ingen, men den gravide som er sykt kvalm og kaster opp 50 ganger om dagen skal på jobb.
Eller hvem går på jobb når rygg og bekken er så vondt at man må bruke krykker til å komme seg frem. Ingen, bortsett fra den gravide da. Vet du jeg kan fortsette i med denne oppramsingen, men ingen vits i det.
Ja, de sammenligner oss med før. Men hvordan vet de hvordan kvinnene hadde det før?
De fleste gikk jo hjemme, min mor måtte si opp jobben når hun var gravid, for det het ikke permisjon eller sykemelding den gangen.
Nå er de fleste yrkesaktive, klart statistikken er høy da!
Norge har blitt ett slikt land der man skal hetse de som får penger av det offentlige. Dette er utrolig synd, jeg er veldig stolt av vår veldferdstat som hjelper de som har behov :)

Back
Topp