Hva mener dere ? (Samsoving)

Firfisle89

Glad i forumet
Her er jeg ganske så streng på det, da jeg mener at det blir fort en vane for babyen. Så klart litt blir det, med tanke på amming. Men jeg legger da gjerne baby over i egen seng etter amming, da står så klart senga til den lille helt inntil vår :-)

Og har ei venninne som mener det er tryggest med samsoving, å ha babyen i senga hos seg hele tiden ..

Så da lurer jeg på hva dere mener om det ? :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

I tillegg til at jeg er livredd noen av oss legger oss oppå lille, eller at lille forsvinner under dyna å blir kvelt :-/

Nyfødte blir ikke bortskjemt:) her lå baby OPPÅ meg i 7 uker!!! Og plutselig bestemte han seg for at han ville ligge aleine i senga si. Og det er null problem i dag, han er 6mnd. Babynest oppi senga bruker mange i begynnelsen. Men syns baby det er fint å ligge aleine i senga så hvorfor da samsove? Men vil baby ha nærhet så blir det noe annet:) alt for å tilfredsstille baby fram til 3 mnd sa hs til meg.

Ingen samsoving her. Men babyer er forskjellige.

Selv får jeg ikke sove om en av unga sover i senga sammen med oss. Nyfødt, baby eller 3 år :P

Her har jeg lagt de i sin egen seng, og jo, babyer kan bli bortkjemt. Men ikke helt i begynnelsen (nyfødt) da de trenger nærhet og trygghet de. Første tiden.

Gjør det som passer dere.

❤️Termin 17.jan.15❤️

I starten er jo babyen vant til å være nær fra den var inne i magen, så jeg hadde den inntil i en periode i starten, og gikk så over til å legge tilbake i egen seng når den hadde sovnet... Var ikke snakk om at den lille fikk sove uten, og så anbefalte de det på sykehuset. Gikk seg veldig fint til, ble aldri noe problem... :)

Så lenge du ikke har drukket alkohol eller er syk sier de at du ikke kommer til å legge deg over den lille. Jeg våknet opp på millimeteren samme sted som jeg la meg, kroppen var på en måte klar over at det lå en baby i sengen... :)

Har du barn fra før? Jeg hadde nemlig samme oppfattelse som deg, og prøvde så godt jeg kunne å ha ungene i egen seng.
Angrer veldig! Føler jeg gikk glipp av noe viktig!
Denne gangen skal nok ungen sove sammen med oss en god stund håper jeg, kjøper babynest som vi kan ha i senga:) mye bedre for tilknytning til babyen og amming<3

Jente2009,Jente2011 og Baby2015
Termin 09.01.2015

Vi har nettopp byttet ut 1,50-senga med en på 1,80, så har iallfall plass;) Kommer til å gjøre det som føles naturlig der og da. Hadde førstemann ganske mye i senga vår i starten, litt mindre med andremann, men var ikke noe problem å få noen av de til å sove i egen seng. Tror vi samsov en del de første ukene, også ble det vel mest i forbindelse med amming etterhvert. Jeg sovna ofte mens barnet ammet i senga, så da ble jo babyen liggende ved siden av meg etterpå. Har aldri opplevd at verken jeg eller mannen har lagt oss oppå barna. Man får en egen radar/refleks på det, tror jeg;)

Har du barn fra før? Jeg hadde nemlig samme oppfattelse som deg, og prøvde så godt jeg kunne å ha ungene i egen seng.
Angrer veldig! Føler jeg gikk glipp av noe viktig!
Denne gangen skal nok ungen sove sammen med oss en god stund håper jeg, kjøper babynest som vi kan ha i senga:) mye bedre for tilknytning til babyen og amming<3

Jente2009,Jente2011 og Baby2015
Termin 09.01.2015

Jeg har ei ifra før ja :-) henne la jeg i egen seng når hun sovnet etter amming, å føler igrunn ikke jeg har gått glipp av noe. Er jo med babyen 24/7 ellers, å den ligger helt inntil meg bare i egen seng. Vurderer å kjøpe sånn seng til babyen man kan ha helt inntil vår egen, husker ikke hva det heter baybed eller noe? Har hvertfall en åpen løsning :-) venninnen min tok helt av å mente at babyen hadde større sjanse for krybbedød om de ligger i egen seng også ? Blir helt forvirra av sånt :-/ men jeg gjør jo så klart det jeg føler er best for oss og babyen :-)

Jeg har ei ifra før ja :-) henne la jeg i egen seng når hun sovnet etter amming, å føler igrunn ikke jeg har gått glipp av noe. Er jo med babyen 24/7 ellers, å den ligger helt inntil meg bare i egen seng. Vurderer å kjøpe sånn seng til babyen man kan ha helt inntil vår egen, husker ikke hva det heter baybed eller noe? Har hvertfall en åpen løsning :-) venninnen min tok helt av å mente at babyen hadde større sjanse for krybbedød om de ligger i egen seng også ? Blir helt forvirra av sånt :-/ men jeg gjør jo så klart det jeg føler er best for oss og babyen :-)

Det er sant at samsoving reduserer sjansen for krybbedød en god del. Har med at de sover lettere når de samsover tror jeg... Denne ligger på babyverden om samsoving: http://www.babyverden.no/blogg/Lykkeligbarndom/Er-samsoving-skadelig/

Er mange artikler hvis du søker litt, men sikkert lurt å være kritisk tilbudet man leser da det er mange som mener mye :)

Samsov litt de første ukene, hendte både jeg og gutten sovnet etter amming på natt etter det også:p
Men har altid stortsett ligget i egen seng, å det gjør han fortsatt:-)
Er glad vi vente han på det, for alle sover best i egen seng:p
Kommer til å gjøre det samme denne gangen:-)

❤️Gutt november 2012❤️

❤️Termin 17. Januar❤️

I tillegg til at jeg er livredd noen av oss legger oss oppå lille, eller at lille forsvinner under dyna å blir kvelt :-/

Ja den bekymringen har jeg også...

❤️❤️
Storesøster født september-2008
Lillebror (eller søster) januar-2015

Var lite mulighet til samsoving de første 4 ukene når vi var på sykehuset, når vi kom hjem så var hun vant med å ligge i egen seng.. Har blitt enkelte netter pga sykdom eller når mannen har vært borte, kun for kosen sin del om hun har ønsket det. Hvordan det blir med neste kommer litt an på om vi får ny prematur eller ikke..

❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen

Hverken jeg, gubben eller nr 1 klarte å sove sammen. Gutten (snart 2) nekter og klarer ikke å sove med oss enda engang, til mamsens store frustrasjon av og til! Skulle jo gjerne likt kosen, men sånn ble det altså ikke. Og når gutten var 3 mnd fant han ut at han ikke klarte å sove på samme soverom som oss, da han nektet å sovne og visst han gjorde det så våknet han med en gang vi gikk å la oss og nektet å sove igjen, selv etter pupp altså.. Så vi prøvde å gi han ett eget rom, veit det var tidlig bare 3 mnd gammel, men tro meg; jeg ønsket det ikke for mitt eget beste og det var bare noe vi skulle prøve. Endte opp med at han har sovet kjempe godt siden! Han elsker rommet og senga si. Det merkes fordi han gir nattakos med glede og løper med ett glis om munnen for å pusse tenna og legge seg hver kveld!
Så vi har jo egentlig kommet ganske godt ut av at vi aldri samsov, men vi har måttet gjøre andre tiltak for å få den relasjonen man får under samsoving. Det har fungert veldig fint for oss ihvertfall :)

Sniker:-) gutten min sov i samme seng som oss til han var nesten 3 mnd. Da tenkte jeg at jeg skulle prøve å legge han i sin egen seng, trodde kanskje det ville bli ett problem fordi han er veeeldig klengete på meg, men det var null problem fra første natta, ikke noe forskjell på sovingen hans heller. Sover hele natten igjennom, avbrutt av en mating:-)

Lillemor hos oss sov de første to månedene på brystet mitt. Hun er nesten 7 uker prematur, såvi lot henne selv "bestemme".
Plutselig en dag ville hun sove i egen seng.
Jeg tror ikke på å stresse rundt denne tenatikken med samsoving. Gjør det som føles riktig for en selv.

Termin januar 2015

Jeg trur ikke detter No rett og galt her jeg! Man må Gjøre det man føler er rett selv! Noen ganger har mine to sovet i sengen med meg hvis de har blitt urolige når jeg har lagt derfor seg selv men stort sett har de ligget i egen seng. Men har hendt både de og jeg har sovnet ved amming. Trur krybbe døde skjer uavhengig av hvor de sover! Ingen ting som er rett og galt her !

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Her har det vært mye samsoving men det pga baby var mye syk og ekstrem gulper så han måtte passes ekstra på pga han satt det i halsen om natta og det var veldig greit i forhold til min kroniske bekkenløsning

❤️gutt 6 april 2013❤️
❤️termin 29 januar 2015❤️

Her har guttene sovet inntil meg/puppen det første halvåret. Etter det har vi innført rutiner med legging og egen seng, har fungert supert for oss. De har kommet opp i senga vår for pupp hver natt til de var godt over året, og gradvis avvendt seg selv det i takt med puppeslutt et par måneder før 2 års alder :)

Jeg liker samsoving. Det er helt naturlig.
Startet med det sist etter 6 mnd, men kommer til å starte med nyfødt nå. Kjøper el lager babysnest for den første mnd.
Er skrekkelig praktisk med nattamming, og babyen får masse deilig nærhet til mamma'n sin.

1. Mann skal bli storebror

Back
Topp