Hva mener dere om gravide og sykemelding?

Jag vet att man som gravid kan ha symtom som en sjuk. Och energin är ju på botten! Att då pressa sig in i en 100% ställning for att vårt samhälle här ser ut så, det tror jag varken gangnar mor eller barn. Det är knappast naturligt. Arbetade 100% till vecka 34 sist. I vecka 34 dog mitt barn i magen. Han dog under en natt då jag fick extremt lite sömn och var stressad over det for att jag skulle upp tidigt på jobb. Jag undrar än idag om stressen och brist på sömn kan ha orsakat det? Hade han levt om jag inte lekt "flink pike"? Nej vi ska lyssna på kroppen och på barnet. Hellre en sykemelding for mye än en for lite når man är gravid. Vi har en viktig uppgift som bär framtidens befolkning i våra magar. Det är ett heltidsarbete i sig!

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Vil å si at det kommer veldig ann på hvordan type jobb man har. Sitter man på kontor eller har rolige jobber klarer man vel fint å jobbe lengere enn om man har en tungt fysisk krevende jobb som i en del kvinneyrker har. Så veldig individuelt dette. Jobber selv inna for pleien å når det en et tungt pleie stell så sier der seg selv at jeg hadde nok klart å jobbe lengere hadde jeg kunna jobbet bak en skrake eller pult der man styrer mye selv.

snart mamma til 4 <3
 
Vil bare si at det ikke er en dans på roser å sitte på kontor heller, med bekkenplager osv...

Bare sånn sidekommentar.

En kollega fødte i uke 30 nå, morkaka løsnet og svangerskapsforgiftning.

Hun var temmelig sikker på å jobbe fullt hele veien, før hun ble delvis sykemeldt for litt siden.
Så gikk det plutselig ikke bra likevel (selv om det etter forholdene står bea til nå, så vidt jeg vet).

Det var ingenting som tilsa at hun skulle bli dårlig.
 
De som trenger sykemelding må få det, og det er legen som sykemelder ikke pasienten. Vi må ha tiltro til at legene gjør jobben sin.
Var fullt sykemeldt noen uker før jul, siste uka dro jeg på jobb. Skulle jo ha fri og er litt annerledes dager på slutten av semesteret så tenkte det skulle jeg klare. Da jeg kom hjem på fredagen gikk jeg å la meg og var ikke ute av soverommet før dagen etter. Så guttungen da han var innom for å si natta. Hadde jeg kunne gjort det om igjen hadde jeg blitt hjemme den uka også.
Var sykemeldt en dag i uka etter jul, men nå har jobben søkt om tilrettelegging så jeg kan sove litt lenger en dag i uka og har litt mindre arbeidsmengde. Fungerer supert.
Akkurat denne uka skal jeg være hjemme på tredje dagen i morra da jeg er dårlig. Hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg nok vurdert å slenge i meg noe paracet og prøvd meg, men det er ikke aktuelt nå. Må være frisk for å orke å jobbe når jeg er gravid. Kjenner kroppen tåler mindre nå enn ellers. Så vil si at jeg er mer nøye med å ta vare på meg selv og baby når jeg er gravid enn ellers, men spør ikke etter sykemelding bare fordi jeg er gravid. Håper på å kunne jobbe så lenge som mulig, men skal også fungere på nogelunde på hjemmebane med en guttunge som snart blir 2. Og det er ingen på jobb noe sted som vil takke en for at man presser seg så langt at man får plager av det!


Sent from my GT-I8730 using BV Forum mobile app
 
Jeg mener at det er feil å sykemelde seg fordi man er gravid. Graviditet i seg selv er jo ingen sykdom... MEN med graviditeten kan det følge med en del sykdomssymptomer, og jeg mener at arten/omfanget av disse må tas med i vurderingen om man har behov for en sykemelding. Og vurderingen må være opp til den enkelte og legen å ta seg av. Det er ikke altid at folk rundt oss vet alt, selv om de liker å tro det..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Last edited:
Jeg synes ikke noen skal mene noe, om noens sykemelding jeg! :rolleyes:

Skulle akkurat til å skrive det samme! Er så enig!
Dette er en debatt som burde være død for lenge siden.
 
Gravidsymtom som gör att man sliter väldigt med att klara 100 % arbete bör inte behöva sykmeldes då vi inte är sjuk. Vi bör få svangerskapspenger. Felet ligger i att det definieras som "syk" och det skapar diskussioner. Vi är inte sjuka, vi är gravida. Och som gravid sliter de flesta med att klara 100% arbete, men många tvingar sig igenom det for att vara flink infor andra.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Back
Topp