Hva mener dere om gravide og sykemelding?

Susanne92

Andre møte med forumet
Dette er jo noe som er veldig mye snakk i over alt for tiden føler jeg. Sp tenkte å høre hva andre gravide mener om det å sykemelde seg når man er gravid før man skal ut i permiskon?
Jobber dere ennå, eller planlegger å avslutte jobben før permisjonen inntrer? :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg har vært sykmeldt av og på fra oktober! Syntes det var helt greit da jeg kastet opp 24/7. Hadde først 100% sykmelding, men mistrivdes skikkelig, følte meg ubrukelig rett og slett. Så hadde jeg 50% sykmelding en periode etter at "alle" fikk vite at jeg var gravid, og det var det beste alternativet for meg der og da. Nå er jeg tilbake på jobb 100% og stortrives. Håper jeg klarer å jobbe frem til mai (da er vikariatet mitt over), så sykmelder jeg meg fra siste arbeidsdag på en måte. Har en deal med arbeidsgiver og fastlegen på akkurat det.
Jeg hater å være hjemme når jeg egentlig kan jobbe, for da sliter jeg så mye med dårlig samvittighet!

Men hadde jeg hatet jobben min så hadde jeg nok ligget hjemme med god samvittighet så lenge som mulig!:p
 
Jeg er sykemeldt 50%

Kan ikke bestille sykemelding heller, så legen tar en vurdering fra gang til gang.
 
Jeg liker ikke å være sykemeldt! Men det er pga jeg får så dårlig samvittighet...men nå har jeg måtte være sykemeldt i snart en uke :-/ håper å få komme meg på jobb på mandag :) men jeg har vel lært det at en må lytte til kroppen og ikke bare være sta!
 
Må man så må man.
Men blir så utrolig provosert av gravide som sykmelder seg bare for å kunne slasken seg hjemme.. De er kanskje litt sliten. Alle er sliten!!!! Til og med de som ikke er gravide kan bli sliten av å jobbe, men trenger ikke sykmelde seg fordi. Jeg skal jobbe 100% til jeg går ut i permisjon, ingenting som skal tilsi at jeg må sykmelde meg.
 
Jeg har vært sykmeldt 20 % siden i sommer. Først pga andre ting, og så gikk det over i svangerskapsrelatert i november. For meg er det foreløpig veldig greit, og jeg har ikke veldig dårlig samvittighet, da jeg gjør mer på de seks timene jeg er på jobb enn hva enkelte andre gjør på en full dag. ;)

Jeg synes at mange leger er for raske til å sykmelde fullt. Ikke alle, og det gjelder selvsagt ikke der det "koster" mer å tilrettelegge i jobben enn det smaker, og heller ikke der den gravide virkelig har behov for å slippe helt. Men mange flere kunne nok fått prøve seg fram med en gradert sykmelding, og så heller justere fra mnd til mnd, f.eks.

Slik jeg ser det, er det at min arbeidgiver fullt ut forstår mitt behov for å jobbe redusert, det er MIN tilrettelegging i jobben. Og det er uansett bedre for alle parter at jeg ikke presser meg mer enn dette, slik at jeg kanskje kan bli lenger i jobb og kanskje til og med kan jobbe helt til permisjon. Om enn redusert...
 
Jeg er sykemeldt 50% fordi jeg jobber med utagerende ustabile ungdom... Sist graviditet ble jeg sparket kraftig i magen, så verken lege eller jordmor vil jeg skal jobbe noe som helst egentlig.. Men jeg orker ikke bare være hjemme, så fått "grinet" meg til 50% :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg er 100 % sykemeldt pga sterk svangerskapskvalme, har vært det en stund nå. Legen vurderer fra kontroll til kontroll. Får dårlig samvittighet innimellom, men ift jobb er det svært vanskelig å tilrettelegge når formen svinger fra dag til dag (og enkelte dager fra time til time). Hvile og kvalmestillende tabletter er den beste tilretteleggingen for meg ;)

Forrige svangerskap var jeg sykemeldt tre uker totalt tror jeg, er helt annerledes denne gangen. Skulle gjerne sluppet kvalmen og vært på jobb isteden! :p


-Appen
 
Syns det er greit når man er fryktelig dårlig eller har bekkenondt. Men har møtt mange som sykemelder seg uten grunn. Ei fordi hun ikke gadd å jobbe, ei fordi magen var litt tung og ei fordi hun jo var GRAVID (sagt i et toneleie som hørtes ut som om det var likestilt med kreft) Det er nok disse damene som gir oss andre et dårlig rykte desverre
 
Dette er jo noe som er veldig mye snakk i over alt for tiden føler jeg. Sp tenkte å høre hva andre gravide mener om det å sykemelde seg når man er gravid før man skal ut i permiskon?
Jobber dere ennå, eller planlegger å avslutte jobben før permisjonen inntrer? :)


Sent from my iPhone using BV Forum

Planlegge å avslutte jobben før permisjonen inntrer?!

Det heter jo SYKEmelding. Er man for dårlig til å jobbe så er det jo selvfølgelig helt greit. Men det er jo ikke noe man kan velge...
 
Jeg blir sykemeldt med en gang jeg blir gravid pga jeg har er bekken som blir helt krakilsk.... sofaliggende fra veldig tidlig. Å siden behandling ikke hjelper så er det ikke så mye å gjøre med det. Sånn er bare kroppen min.

snart mamma til 4 <3
 
Det er jo ikke akkurat noe man kan bestille da, en sykemelding mener jeg..
Flott for de som kan jobbe fullt til perm starter, men skummelt å være skråsikker på å kunne stå i full jobb hele veien ;)
 
Planlegge å avslutte jobben før permisjonen inntrer?!

Det heter jo SYKEmelding. Er man for dårlig til å jobbe så er det jo selvfølgelig helt greit. Men det er jo ikke noe man kan velge...

Med å planlegge tenkte eg mer på hvordan formen er og om man velger å høre på kroppen, eller stå på lenge og slite mer.. Ikke misforstå


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg er iallfall glad det ikke er jeg som må skrive ut sykemeldinger! :) de har stort ansvar disse legene.. Og der kan ikke være enkelt å skille de ekte vondtene, fra de som faker for å være hjemme :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg ønsket ikke sykemelding.. Da jeg kun jobber 80%. Men legen sa så fint at ingen tilrettelegging kan hjelpe så lenge de må feste barnesele i stolen for at ikke du skal dette ut når det svimler :p
 
Sniker fra august:)

Vært sykemeldt helt fra jeg fant ut jeg var gravid pga ekstrem kvalme. Nå er jeg såpass bra at jeg klarer å ut å gå en tur eller stelle litt hjemme, men legen sier jobb er uaktuelt på lenge enda. Da stress bare forverrer kvalmen. Jeg tenker at det er alltid en grunn til at man blir sykemeldt, ikke mange leger som sykemelder uten grunn? Så mener man alltid skal være forsiktig med hva man tenker om ANDRE sine sykemeldinger. Man vet ikke alltid grunnen. Og den er ikke alltid synlig for andre heller...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg synes man skal høre på kroppen sin. Føler man seg syk når man er gravid, ja da sykemelder man seg på lik linje med å føle seg syk når man ikke er gravid ;) Graviditet er i seg selv ingen sykdom men alle føler seg helt forskjellig når de er gravide. Nei man burde ikke sykemelde seg fordi man ikke gidder å jobbe (har aldrig hørt noen i min vennegjeng som gjort det) men heller ikke skamme seg hvis man ikke føler seg frisk nok.
I min forrige graviditet jobbet jeg i butikk og var mye alene, der skjønte jeg tidlig at jeg ikke kom til å kunne jobbe tiden ut pga av arbeidsoppgavene og dem hadde ikke mulighet til å omplasere eller underlette arbeidet. Da gikk jeg ut med sykemelding ca 4 uker før, men jeg var jo ikke syk i den forstand at jeg var hjemme og sengeliggende ;)
 
Jeg syns det er dårlig gjort at gravide kvinner må bruke av sykepengedagene sine.

Håper det blir flere og flere som får kjennskap til det store spekteret svangerskapspenger tar for seg. Sykepengeretten må man ta vare på. Vi vet aldri når vi må bruke sykepengedager etter fødsel. Selv om vi opptjener ny rett på sykepenger ved å benytte foreldreepengedager, så vet vi ikke når sykdom/skade inntreffer.

Mannfolka slipper å bruke den for å bli far. Sånn sett er det dårlig gjort at gravide kvinner ofte bruker av sykepengedagene sine.

Bortsett fra overnevnte har jeg samme tanker rundt gravide sykemeldte som sykemeldte forøvrig. Vi vet ikke hva folk sliter med.
 
Last edited:
Har man god grunn og tilrettelegging ikke er en mulighet, selvfølgelig er det da ok. Men å bruke graviditeten som en unnskyldning for å slippe? ærlig talt. og ja, jeg har bekjente som har kommet unna med det og innrømmet det. Hvor pokker blir det av arbeidsmoralen!?
 
Back
Topp