Hva mener dere engangstønaden skal brukes til?

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Engangstønaden er på litt over 44000kr. Hva mener dere at det skal brukes til? Og dere som får engangstønad, hva skal dere bruke dem på?

Jeg ville tenkt å brukt det på mest nødvendig utstyr og så ville jeg nok spart litt til ting man trenger gjennom det første året.. men jeg får foreldrepenger jeg da..

Fikk engangsstønad med det første barnet vårt, for mange år siden.
Da var summen litt mindre, og som student var vi vel ikke så økonomiske heller.
Husker ikke nøyaktig hva vi brukte den på, for vi arvet det meste utstyret.
Det endte vel i husholdningen, til bleier, noe klær, mat osv. Livsopphold rett og slett. :-)

Har aldri vært borti den engangsstønaden- har alltid jobbet og fått foreldrepenger.
Skal du leve av den liksom? eller får mottaker andre stønaden da? 44000 holder jo ikke lenge uten annen input på konto. Får arbeidsledige arbeidsledighetstrygd? Studenter stipend? Navere annen Nav-stønad? Itilegg til disse 44'?

Har aldri vært borti den engangsstønaden- har alltid jobbet og fått foreldrepenger.
Skal du leve av den liksom? eller får mottaker andre stønaden da? 44000 holder jo ikke lenge uten annen input på konto. Får arbeidsledige arbeidsledighetstrygd? Studenter stipend? Navere annen Nav-stønad? Itilegg til disse 44'?
Tror nok de aller fleste får en annen inntekt avhengig av sin situasjon.. evnt lever på barnefar sin inntekt..

Jeg er student og får engangsstønad.. Men samboer har inntekt da.. Men jeg skal spare den å bruke alt til barnehage :-) da slipper jeg å tenke på det, mens jeg går siste året på skolen :-)

Jeg får engangsstønad. Er ufør og får i tillegg uføretrygd og barnetrygd.. Far går på skole og får en LITEN sum i måneden fra lånekassa. Det er så det går rundt, akkurat!! Fordi jeg har barn får jeg ekstra uføretrygd, mener det er ca 8-10000 (vi har to barn fra før).

Jeg får engangsstønad. Er ufør og får i tillegg uføretrygd og barnetrygd.. Far går på skole og får en LITEN sum i måneden fra lånekassa. Det er så det går rundt, akkurat!! Fordi jeg har barn får jeg ekstra uføretrygd, mener det er ca 8-10000 (vi har to barn fra før).
Okey-oppklarende.

Jeg fikk engangstønad med de 2 første. Naturlignok måtte de meste gå til utstyr til første.. Hadde jo ingenting. Men da sambo i tillegg måtte i militæret mens jeg gikk hjemme var d knepent, og ingen hjelp å få side engangsstønaden skulle også gå til livsopphold i permisjonstiden... (som nav og sosialkontoret sa da)... Så veldig glad for at jeg får foreldrepenger denne gangen!!!

Jeg hoppet av skolen med første, og hadde absolutt ingen annen inntekt enn engangsstønaden da vi fikk henne. Og da var summen mye mindre. Det gikk helt ok, men var tøft å leve på 1 inntekt, og ikke at han hadde så veldig bra inntekt som ny ut i jobb da. Var ingenting for meg å hente andre steder heller siden jeg ikke gikk på nav e.l...

Her fikk jeg beskjed om å bruke engangsstønaden til livsopphold og husleie så langt det rekker. Bortsett fra 10.000 som jeg får bruke på jentungen. Andre får bruke hele summen på det de vil. Ufint syns jeg.

Hvem bestemte det ?
Nav. Har vært i kontakt med advokat også, men i trygdeloven står det dessverre ikke spesifikk hva pengene skal brukes til. Så jeg må rett og slett dosere ut resten av pengene så det er husleie og hele 1807 i mnd. Så mange mnd det rekker. :/

Nav. Har vært i kontakt med advokat også, men i trygdeloven står det dessverre ikke spesifikk hva pengene skal brukes til. Så jeg må rett og slett dosere ut resten av pengene så det er husleie og hele 1807 i mnd. Så mange mnd det rekker. :/

Hvorfor kan de bestemme det ?

Fordi jeg bare får livsopphold, så regner de det som inntekt. Og derfor mener de vel at de kan gjøre sånn. Egentlig så kan de ikke det, men sliter med og finne en konkret paragraf eller lov og slenge i bordet.

jeg får engangsstønad, den skal være "lønna" til jeg kommer meg ut i arbeid igjen.. får ingen annen støtte så vidt jeg har fått hørt.
den blir derfor brukt til nødvendige ting - utstyr elr bleier osv.. (samboeren jobber så vi får lønn derfra i tillegg) jeg er student i år - blir ferdig rett etter termin..
så blir vel 1 elr to år hjemme :)

Last edited:
Jeg skal ha engangsstønad, det blir "lønnen" for de 6-8 ukene jeg kommer til å holde meg unna jobb før og etter baby kommer :)

Back
Topp