Hva liker du best og minst med amming?

Sjokokvinne

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Sensommerbarna 2016
Jeg elsker å amme! Elsker at det er så praktisk og lettvint samtidig som det beste for barnet. Og så koselig det er.

Dette liker jeg best:
- Kosen.
- Når snuppa plutselig gliser fra øre til øre mens hun spiser.
- Alltid tilgjengelig.
- Når hun holder hånden på puppen.
- Trutmunnen hun har når hun har sovnet ved puppen.

Liker mindre:
- Melkespreng.
- Alle klær blir våte.
- Ubehagelig å amme offentlig, f. eks kafè.
- Tenner (når de kommer).

Hva liker du best og minst med amming? :happy090

Med nr en var det bare kos egentlig. Eller. Var veldig var på andre. Så jeg gjemte meg unna som regel. Amma til det var tomt. (6,5 mnd)

Med nr to var det ett evig helvete fra start til slutt altså... Det kjentes ut som hu skulle rive av meg brystet hver gang jeg la hu til. Brystbetennelser hele tiden. Begynte tidlig å ha flaske utenom. Gikk konstant med store smerter og la det helt fra meg etter 2 mnd. Flaska og mme hadde da vært med oss ei god stund allerede. Absolutt ikke noe jeg angrer på.

Jeg liker ingenting med amming jeg!

- Baby som griner fordi jeg har spist løk, eller drukket cola

- Vonde nippler / Melkespreng! Evnt brystbetennelse.

- Usexy bh og amme tøy. Føler meg absålutt ikke vel.

- Måtte sove med bh om natten, og x antall håndkler for å ikke ha oversvømmelse i senga om natten

- Babyen knytter lite bånd til pappaen.

- Ingen tvil om at babyen sover lenger og er mindre urolig med mme.

- Kall meg gjærne ego, men jeg foretrekker MAMMING framfor AMMING, og amming er ikke noe for meg! Takler ikke tanken på at babyen min suger mine kroppsvesker.

Det kan nevnest at jeg har 2 flaske barn, og at de har fått råmelk de 3 første døgnene i livet sitt. Med tran, har de aldri vært syke.

Elsker:
Kosen.
Å se babyen dypt I øynene, skikkelig kontakt.
Alltid ferdig mat klar til servering uansett hvor vi er.
Billig ;)
Føler det er det beste for mitt barn.

Liker ikke:
Hvis babyen bare tømmer det ene brystet så det andre er på spreng.
At det andre brystet lekker og er avhengig av oppsamler.
Vått I senga.
Avhengig av meg, ikke bare bare for pappaen å hjelpe til.

Likte alt med ammingen:) Noe av det mest fantastiske jeg har opplevd.
Kosen, blikkene, hvor lettvint det var ute og følelsen av å være den som betydde mest♡♡

Det som var litt kjedelig var å sove med bh og singlet/- skjorte.

Nr 1 ble tidlig flaskebarn og jeg hatet det intenst. Følte at all kos ble borte, og hvem som helst kunne gi den flaska. Slet veldig med det.

Nr 2 ble ganske vanskelig å amme etterhvert, men det var verdt det slitet. Skulle ønske vi ammet ennå.

- Usexy bh og amme tøy. Føler meg absålutt ikke vel.

-er.

Har aldri følt meg så vel jeg. Men jeg bestemte tidlig for å kjøpe fine bher og fine klær som passet med amming.

Jeg likte at jeg bare kunne hekte henne på, så fikset hun resten selv. Men jeg ble aldri helt komfortabel med at det hele tiden var noen som var borti puppene mine.

Best må være nærheten og stedet billig og enkelt!

Verst må være sprengen og at den lille blir veldig avhengig av mor!

ingenting!
Gruer meg til amming igjen. Har slitt med brystbetennelse, sår/blod, pumping gjennom hele ammeperioden der den lengste varte i 4mnd. Itillegg fikk jeg så utrolig stygge pupper av det.

Liker:
- At det er tilpasset barnets behov for ernæring
- Beskytter både barn og mor mot sykdom
- Bra for både barnets og mors helse, feks allergier, overvekt, hjerte og karsykdommer, kreft
- At man slipper forstoppelse
- Kan kan slippe unna med kun ei bæsjebleie hver fjortendedag
- At det er lettvint og krever ikke planlegging mtp matlaging.
- Alltid tilgjengelig
- Barnet trenger ikke vente
- Kan brukes til å roe barn effektivt
- Nærheten
- Hjelper kroppen å restituere etter fødsel
- Billig

Liker ikke:
- Såre brystvorter
- Begrenset frihet
- Økedøgn

Selv med en trøblete start og ønske om å ikke holde på lengre hver eneste amming den første tiden:P holdt jeg ut. Klart babyen blir avhengig av mor men sånn er det.
Jeg elsket å amme, holdt på til hun var 1,5 år. Savner det! Nå er jeg gravid med nummer to håper jeg holder ut den første mnd nå også. For det et virkelig ikke godt i starten. Men når man får det til er det jo så enkelt, og den flotte kontakten og kosen man får med babyen sin<3<3
Selv var jeg slik at jeg aldri pumpet meg for å få en fri kveld, jeg ville være der:) Angrer ikke! Snuppa er nesten like glad i pappaen sin som meg i dag. Så det går da seg til selv om man ammer og har en mammadalt.

Liker jo at det er lettvint å mate babyen, kosen og de morsomme uttrykkene/lydene som oppstår av og til.
Det jeg ikke likte var at jeg i perioder ammet så mye at jeg aldri fikk gjort noe. Ble sittende så lenge at man ble tissetrengt, fikk lyst til å skifte stilling etter at det ble vondt å sitte stille lenge, og bare slitenheten over at ikke babyen kunne sove uten å kose med puppen sånn at jeg fikk et øyeblikk alene.

Beste: slippe å gå ut av rommet på natta. Når jeg ikke var sikker på om det var sult på gang så kunne jeg sjekke uten å ende opp med å kaste en hel flaske melk..

Likte ikke: At de ble så avhengig av meg, likte ikke stresset med at jeg så vidt fikk gå på butikken alene.. Og det konstante maset fra svigermor og diverse andre hønemødre om at jeg måtte passe meg for trekken, og passe på hva jeg spiste osv, trenger ikke å bli påmint at man ammer flere ganger om dagen.

Selv følte jeg at jeg fikk mer kos og kontakt da jeg gikk over til flaske, kunne bare ligge inntil de så å kose de så mye jeg ville.

Det beste var nok kosen å den utrolige avslappa følelsen man får i kroppen!

Det som ikke var så gøy var smertene de 2 første ukene. Var grusomt sår i starten å hver amming var et smerte helvete! Likte heller ikke offentlig amming eller melkespreng!

Er jo kos å amme, men i perioder har det vært hver 1,5 time døgnet rundt og klart det tar litt på ;)

Minuset er at pappaen føler han kommer litt til kort ;)

Jeg likte å amme. Savner det.

Ingen problemer med å amme offentlig, ettet den føste tiden kom sprengen under kontroll og baby fant puppen selv i mørke på natta, og alt er fint.

Jeg savner å amme, det å få amme en gang til er en av tingene jeg håper på, når vi nå prøver på en til

Liker:
- At det er tilpasset barnets behov for ernæring
- Beskytter både barn og mor mot sykdom
- Bra for både barnets og mors helse, feks allergier, overvekt, hjerte og karsykdommer, kreft
- At man slipper forstoppelse
- Kan kan slippe unna med kun ei bæsjebleie hver fjortendedag
- At det er lettvint og krever ikke planlegging mtp matlaging.
- Alltid tilgjengelig
- Barnet trenger ikke vente
- Kan brukes til å roe barn effektivt
- Nærheten
- Hjelper kroppen å restituere etter fødsel
- Billig

Liker ikke:
- Såre brystvorter
- Begrenset frihet
- Økedøgn
Kan egentlig bare signere denne :-)

Back