Hva ligger blodtrykket deres på?

95/65 nå, men lavere i begynnelsen av svangerskapet. Nå føler jeg meg helt fin og sliter ikke med svimmelhet lenger :)

Mitt har ligget på 90/50, 87/70, 110/55, 100/60..
Det er for lavt, jeg sliter mye med svimmelhet i graviditeten, og legen henviste meg til indremedisiner pga lavt blodtrykk.. Normalt ligger blodtrykket mitt på 120/80, det som er vanlig..
Jeg er sykmeldt pga blodtrykket nå:/ Vært det 100% siden uke 13/14 tror jeg...

Her lå det på 90/40 på sist kontroll. Får satse ikke på at det ikke blir lavere. Lå lavt på forige svangerskap også, men da lå jeg vel ikke under 90/50.

Hadde høyt blodtrykk forrige svangerskap, og det var vel en av grunnene til at jeg ble igangsatt.....(135/108 på slutten...)

Følger med med en blodtrykksmåler jeg har lånt denne gangen....
Foreløpig er blodtrykket faktisk en del lavere enn vanlig! Hos lege før graviditet lå det på 125/90 ca... men nå er det nede i 110/65!!!! Kanskje derfor man er så forbaska sliten????

Føler det er beroligende å ha muligheten til å måle selv......
(Usikker på hvor "riktige" målinger den gir da.....)

Hadde 110/70 både på 12-ukers- og i dag på 24- ukers kontroll. Veldig normalt sa legen.

Her er BV sin egen forklaring under guiden for helsekortet:

"Blodtrykk – passe, lavt eller høyt?
Blodtrykket (BT) er vanligvis 100-120/60-80 for unge kvinner. Overtrykket er det systoliske trykket og undertrykket når hjertet slapper av, kalles det diastoliske trykket. Noen opplever at trykket blir enda lavere, spesielt tidlig i svangerskapet og de kan føle seg svimle og uvel hvis de reiser seg for fort.

Ved svangerskapsforgiftning, stiger ofte både over- og undertrykk. Det er undertrykket en er mest opptatt av i svangerskapet, og kommer det over 90, følger en ekstra nøye med."

Legen er veldig fornøyd med blodtrykket mitt, hadde 120/60 både på 12-ukerskontrollen og nå i dag på 24-ukerskontroll. Jeg er rimelig imponert selv, for vanligvis får jeg alltid skyhøyt blodtrykk bare jeg ser et måleapparat.. Mistenker at det kanskje er enda litt lavere til vanlig da, men er ikke særlig plaget av svimmelhet. Så da er sikkert alt i orden:)

Det svinger veldig hos meg. Er kjempefint hos JM, men hos lege blir det litt høyere. Nå har jeg en "rappkjefta" lege, så man klarer ikke akkurat å holde seg så veldig rolig med den skravlebøtta :p

Går annenhver gang til JM og lege, og merker stor forskjell på både måten de er på og hvordan de behandler meg. JM er mer som å snakke med ei venninne, mens legen blir veldig medisinsk. Kanskje litt derfor blodtrykket varierer sånn?

Her har det ligget på 90/60 hele tiden... Akkurat som når jeg ikke er gravid.

Her svinger det mellom 95/65-110/70. Så noe lavere enn før svangerskapet, men merker ikke noe til det.

Jeg går en dag i uken til gyn på sykehuset grunnet stigning i blodtrykket.
Første måling var 130/80   andre: 140/85 i går : 139/90 så må sjekkes en gang i uken for å ikke utvikle svangerskapsforgiftning :(

103/60 var blodtrykket ved sist måling. Har slitt en del med svimmelhet og blodtrykksfall på jobb, da jeg går/står mye. Veldig ubehagelig.

Varierer litt, men sist var det 112/67. Jm var fornøyd, så da er jeg også det :)

Første måling var på 100/50 og de siste 2 gangene 110/60 - fikk høre at det var fint.. 

Jeans skrev:
Jeg besvimte når jeg var i møte igår, når jeg allerede satt. Det var fryktelig ekkelt, vanligvis kan jeg bli litt svimmel om jeg står stille lenge og da hjelper det om jeg setter meg ned, men nå som jeg allerede satt på en stol når jeg kjente synet ble rart og fikk "suselyd" i hodet så var det ingenting som hjalp :/ Kom til meg selv når saksbehandler klappet meg lett på kinnet. Dro til jordmor og ble målt 100/50, fikk beskjed om at jeg hadde fått blodtrykksfall. Er det noe som hjelper mot dette? Har testet jern nivå hos lege, og hadde verken for mye eller for lite jern i blodet. Blir nesten redd for å gå ut tilfelle det skjer igjen.

Det er viktig at man har et godt og rikelig væskeinntak dersom man har lavt BT.Prøv å få i deg ca. 2 l vann om dagen, så kan det muligens hjelpe litt:) Ekkelt med BT fall...

Back
Topp