Hva legger du i ordet "straff"?

Rekekreke

Gift med forumet
VIP
Jeg mener det er forskjell på straff og konsekvens.
En konsekvens samsvarer med handlingen som ble gjort, hiver du maten på gulvet er konsekvensen at du faktisk ikke får sitte der og spise mer. Drøyer du leggetiden er konsekvensen at det faktisk ikke blir noen bok på senga, for det har vi faktisk ikke tid til. Slår du de andre barna er konsekvensen at du faktisk ikke kan være med å leke lenger osv.

Ordet straff tolker jeg som noe som faktisk ikke samsvarer med handlingen. Time-out er for meg straff. En konsekvens som ikke samsvarer med det du har gjort. Hive ungene i seng fordi de ikke oppførte seg med bordet er straff av samme grunn. 
Altså, nyttesløs maktutdøvelse ungen ikke lærer noe nyttig av.
Jeg tror straff er nyttesløst. Det eneste jeg tror ungene lærer av det er at mamma bestemmer og kan gjøre som hun vil, og ikke hva som faktisk skjer om de gjør noe som ikke er greit. 

Her inne føler jeg at mange blander begrepene veldig i forhold til hva jeg legger i de. Så derfor lurer jeg på hva dere andre tenker?

Jeg satt akuratt å snakket med min samboer om dette. Og vi bruker ikke straff vi. Vi gjør slik du beskriver, og for meg er ikke det straff, det er en konsekvens. Og jeg inbiller meg at det fungerer mye, mye bedre:)

Syns egentlig det er samme saken jeg da..straffen er jo at da får du ikke lese den boka eller lignende..det er jo å fjerne en gode eller lignende fordi du ikke gjør som du fikk beskjed om!

Du utøver jo "makt" om du ikke lar barnet leke med de andre fordi h*n slår..da går du inn og bestemmer at sånn blir det fordi du gjorde sånn og sånn..

Straff og konsekvens er jo veldig likt føler jeg..De fleste gir jo en konsekvens som står i stil..

Unga får ikke husarrest en uke for å søle ut et glass melk.. da hadde ikke straffen stått i stil..

Dreper du noen er konsekvensen at du må sitte inne, man får jo en forventet reaksjon og en straff som står i stil med det du har gjort liksom..

søteste skrev:
Jeg satt akuratt å snakket med min samboer om dette. Og vi bruker ikke straff vi. Vi gjør slik du beskriver, og for meg er ikke det straff, det er en konsekvens. Og jeg inbiller meg at det fungerer mye, mye bedre:)

Det tror jeg og.
Jeg skal nemlig oppdra barn til å fungere som en voksen en eller annen gang i fremtiden, de skal lære noe. 
Jeg skal ikke bare få ungen min til å oppføre seg der og da fordi det er mest praktisk for meg.
En eller annen dag skal de klare seg på egenhånd uten min pekefinger, og da er det greit at de er klar over at handlinger får konsekvenser annet enn at mamma sender de for å sitte i trappa.

Jeg skjønner godt hva du mener, men jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg tolkningen av begrepene. Jeg tenker at "konsekvens" er jo det som skjer automatisk som følge av en handling. Altså heller barnet et glass med melk utover seg med vilje, så er KONSEKVENSEN våt trøye og tomt melkeglass. Hva jeg velger å gjøre som et resultat av den handlingen er jo "straffen" (for eksempel sitte med våt trøye, skifte trøye, tørke opp bordet, sitte i trappa osv osv alt etter som hva jeg syns passer). Jeg tror derimot mange forbinder "straff" med fysisk avstraffelse og litt sånn "gammeldags barneoppdragelse", og derfor i dag bruker ordet "konsekvens" i steden. Jeg tenker at straff er måten man reagerer på en uønsket handling på. Den skal gjerne være litt negativ, slik at barnet (i denne sammenhengen) skjønner at dette ikke var greit å gjøre. For å skille straff fra "den gamle tolkningen",så tror jeg det er blitt litt in i moderne barneoppdragelse å kun snakke om konsekvens.

Amorosa skrev:
Jeg skjønner godt hva du mener, men jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg tolkningen av begrepene. Jeg tenker at "konsekvens" er jo det som skjer automatisk som følge av en handling. Altså heller barnet et glass med melk utover seg med vilje, så er KONSEKVENSEN våt trøye og tomt melkeglass. Hva jeg velger å gjøre som et resultat av den handlingen er jo "straffen" (for eksempel sitte med våt trøye, skifte trøye, tørke opp bordet, sitte i trappa osv osv alt etter som hva jeg syns passer). Jeg tror derimot mange forbinder "straff" med fysisk avstraffelse og litt sånn "gammeldags barneoppdragelse", og derfor i dag bruker ordet "konsekvens" i steden. Jeg tenker at straff er måten man reagerer på en uønsket handling på. Den skal gjerne være litt negativ, slik at barnet (i denne sammenhengen) skjønner at dette ikke var greit å gjøre. For å skille straff fra "den gamle tolkningen",så tror jeg det er blitt litt in i moderne barneoppdragelse å kun snakke om konsekvens.

Du har ett veldig godt poeng altså! Nå fikk jeg noe å tenke på.

Det jeg tenker er jo at jeg viser barnet hvilken konsekvens en handling vil få senere i livet. Slår du noen kan du ikke være med å leke lenger viser at om du som voksen går rundt og slår folk er det ingen som  vil være med deg.
Drøyer du leggetiden blir det ingen bok fordi vi ikke har tid brukes fordi man skal lære at drøyer man tiden så må kan kansje droppe noe annet for å rekke den avtalen man hadde.
Derfor mener jeg det ikke er straff, men læring av naturlige konsekvenser den handlingen vil få senere i livet, om du skjønner.

Jeg måtte foresten i ren nyskjerighet søke opp definisjonen av ordene.

konsekvens
subst. m konsekvens () [kuns??k?ens]
1 virkning, følge
ta konsekvensene av sine handlinger
2 sammenheng, logikk
Hans uttalelser er uten konsekvens.

straff
subst. m straff () [st??f] noe en får som gjengjeld etter å ha gjort noe ulovlig el. uønsket
Du brøt avtalen vår, og som straff må du bli hjemme i kveld.
fengselsstraff, dødsstraff

Rebecca85 skrev:
Syns egentlig det er samme saken jeg da..straffen er jo at da får du ikke lese den boka eller lignende..det er jo å fjerne en gode eller lignende fordi du ikke gjør som du fikk beskjed om!

Du utøver jo "makt" om du ikke lar barnet leke med de andre fordi h*n slår..da går du inn og bestemmer at sånn blir det fordi du gjorde sånn og sånn..

Straff og konsekvens er jo veldig likt føler jeg..De fleste gir jo en konsekvens som står i stil..

Unga får ikke husarrest en uke for å søle ut et glass melk.. da hadde ikke straffen stått i stil..

Dreper du noen er konsekvensen at du må sitte inne, man får jo en forventet reaksjon og en straff som står i stil med det du har gjort liksom..

er slik jeg også tenker
for meg så er det på en måtte samme ord

Må også ta med at for enkelte barn så kan time out være en fin måtte å få barne ut av en sitvasjon, og det å tenke et par minuter over hva en har gjort. Vi bruker denne metoden ,men vi forteller jo hvorfor de må sitte der og vi prater om ting etterpå og om hvorfor de ikke kan oppføre seg slik overfor andre eller det de har gjort. Er ikke ofte vi bruker det slik at dere vet  det. Men enkelte barn ahr behov å komme bort tenke seg om å faktisk på den måtten får tenkt over sitvasjonen og klarer å prate om det når de har roet seg ned.

Jeg tenker at det "straffer seg" å gjøre ting man vet ikke er lov ved at det får en konskvens. Kaster man for eksempel lekebilen veggemellom når man vet det ikke er lov, så blir bilen tatt vekk og dytter man vannglasset i gulvet fordi man vil ha brus, så får man ikke noe å drikke og må tørke opp etter seg...

Rekekreke skrev:

Amorosa skrev:

Det jeg tenker er jo at jeg viser barnet hvilken konsekvens en handling vil få senere i livet. Slår du noen kan du ikke være med å leke lenger viser at om du som voksen går rundt og slår folk er det ingen som  vil være med deg.
Drøyer du leggetiden blir det ingen bok fordi vi ikke har tid brukes fordi man skal lære at drøyer man tiden så må kan kansje droppe noe annet for å rekke den avtalen man hadde.
Derfor mener jeg det ikke er straff, men læring av naturlige konsekvenser den handlingen vil få senere i livet, om du skjønner.

konsekvens
1 virkning, følge
2 sammenheng, logikk

straff
subst. m straff () [st??f] noe en får som gjengjeld etter å ha gjort noe ulovlig el. uønsket

Ja, som jeg skrev, så forstår jeg godt hva du mener asså. Se på det sånn: gjør man en ulovlig handling, så er konsekvensen at du straffes for det du har gjort, f.eks fengsel. Hehe. Men jeg tenker også at begrepene brukes litt omhverandre: små barn og "uskyldige ting" (som å prøve ut grenser, trass, "vil-ikke" osv) får "konsekvenser". Når barna blir litt større, er litt mer bevisst på egne handlinger (og konsekvensene av dette) og ikke minst handlingene blir mer alvorlige (som f.eks riper opp naboens bil med vilje, kaster stein mot andre/på vinduer osv) så er reaksjonen på handlingen kanskje mer sett på som "straff"?

Amorosa skrev:

Rekekreke skrev:

Amorosa skrev:

konsekvens
1 virkning, følge
2 sammenheng, logikk

straff

Ja, som jeg skrev, så forstår jeg godt hva du mener asså. Se på det sånn: gjør man en ulovlig handling, så er konsekvensen at du straffes for det du har gjort, f.eks fengsel. Hehe. Men jeg tenker også at begrepene brukes litt omhverandre: små barn og "uskyldige ting" (som å prøve ut grenser, trass, "vil-ikke" osv) får "konsekvenser". Når barna blir litt større, er litt mer bevisst på egne handlinger (og konsekvensene av dette) og ikke minst handlingene blir mer alvorlige (som f.eks riper opp naboens bil med vilje, kaster stein mot andre/på vinduer osv) så er reaksjonen på handlingen kanskje mer sett på som "straff"?

ja, jo, ja, jeg ser godt hva du mener også.
kansje straff ikke bør brukes før barnet er stort nok til  å forstå og utføre handlinger som tilsvarer en form for straff?? Som f.eks og ripe opp en bil.

En konsekvens er en straff og uansett hvordan man ser på det så er det maktutøvelse. Men for å få gode samfunnsborgere så er det viktig med konsekvenser av negativ handlig. Utfordringen er å gi konsekvenser som merkes og som samtidig står i stil med det barnet har gjort. I tillegg skal man ikke komme med tomme trusler. Har man gitt en konsekvens, så skal den holdes.
Min sønn har noen få ting som betyr noe for han, bl.a playstation. Bryter han gitte regler, så er det playstation som ryker først. Men dette er noe han vet, det kommer ikke som en overraskelse.
Vi hadde en periode hvor han ikke kom hjem etter skoletid. Etter mye prøving og feiling så fant vi en konsekvens på dette som fungerte. Jeg trakk den tiden han kom for sent hjem etter skolen, på utetiden samme kveld. Ergo, dukket han opp kl 17( istede for kl 15), så var det ikke noe mer ut den dagen. For oss var denne adferden endret på en uke, etter vi fant nøkkelen.
Jeg har brukt mye time out på eldstemann og har god erfaring med det. For oss handlet ikke det om straff, men å hente han ut av situasjoner som var låst. Når man har et barn uten impulskontroll kan det være godt med en liten pause for å få overblikk igjen. Nå når han er stor praktiserer vi en annen form. Type: du skal være en halvtime på rommet nå, du kan spille eller lese.Dette er heller ikke straff, men et pusterom når ting går litt for vidt her...Konsekvenser etter at han har spent bein på meg en time og liknende...

Straff er en konsekvens som minsker sannsynligheten for at atferden forekommer igjen.

Back
Topp