Hva legger du i høy arbeidsmoral?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Kengu

Forumet er livet
VIP
Litt nysgjerrig etter at flere har skrevet om høy arbeidsmoral i det siste.

Er det virkelig høy arbeidsmoral å gå jobb med feks. Omgangssyke, dagen etter hjerteoperasjon osv?

For meg er det nemlig ikke det

Nei, jeg synes derimot det er svært egoistisk og dumt å gå på jobb når man er syk, rett og slett fordi man risikerer å smitte andre. Har man omgangssyken eller influensa så får man holde seg hjemme.

For meg har høy arbeidsmoral å gjøre at man respekterer de man arbeider med, man gjør jobben sin (og gjerne litt ekstra), man skulker ikke unna, man tar i et tak når det trengs og er generelt til å stole på i forhold til jobb.

Det hender jeg blir så dårlig at jeg ikke klarer å komme til jobb som normalt klokken 08:00 grunnet migrene. Den kan være svært lammende og rett og slett grusom. Jeg har alltid som mål å komme på jobb før 11 på dager med migrene. Og det har kun hendt én eneste gang at jeg ikke har klart det. Innen den tid har migrenen klart å slippe nok til at jeg klarer å gå på jobb. Jeg har vondt, jeg blir vanvittig kvalm, men jeg går på jobb. Det er bedre å være på jobb og gjøre litt, enn hjemme og ikke gjøre noe. Uansett får jeg for dårlig samvittighet for det.

Det er selvsagt en balansegang: man må heller ikke presse seg så mye at man blir dårlig av det. For meg hjelper jobben, som regel hjelper det å komme seg ut og være med kolleger nok til at jeg klarer å være en del på jobb i de verste migreneperiodene. Men jeg innrømmer glatt at noen ganger handler det om ren viljestyrke for min del.

Det betyr dog ikke at jeg tror at de som er borte en hel dag med migrene har dårlig arbeidsmoral, bare så det er sagt. Jeg har selv vært borte én dag på grunn av det. Det er dog ytterst sjeldent, og noe jeg gjør så godt jeg kan for å unngå (men det er jo ikke alltid like enkelt).

Poenget mitt handler vel mye om hvilke følelser man selv har rundt jobben. Jeg får f.eks ekstremt dårlig samvittighet når jeg blir syk, uten at det faktisk er grunn til det. At man blir syk er ikke noe man kan styre. Dessverre. Men det å holde seg borte fra jobb fordi man festet dagen før eller er "litt dårlig" går for meg under lav arbeidsmoral.

Nei, er du syk så bør du være hjemme.

Lav arbeidsmoral er når du ikke gidder å gå på jobb fordi du våkner med litt vondt i hodet eller er småforkjøla.

Her i barnehagen har vi en gutt med lungesykdom som ikke tåler sykdom like bra som oss andre, og det må tas hensyn til.

Det jeg legger i høy arbeidsmoral er er menneske som virkelig står på, som gidder å bli igjen de 5 ekstra minuttene for å gjøre seg ferdig, et menneske som ikke ser på klokka hvert 5minutt siste timen på jobb.

Rett og slett en person som gir det lille ekstra og som stiller opp når det trengs :)

Å gå på jobb syk eller skadet er dor meg det motsatte av god arbeidsmoral, det er jo bare idioti.

Det jeg legger i høy arbeidsmoral er er menneske som virkelig står på, som gidder å bli igjen de 5 ekstra minuttene for å gjøre seg ferdig, et menneske som ikke ser på klokka hvert 5minutt siste timen på jobb.

Rett og slett en person som gir det lille ekstra og som stiller opp når det trengs :)

Å gå på jobb syk eller skadet er dor meg det motsatte av god arbeidsmoral, det er jo bare idioti.

Jeg er i teorien enig med deg,men ikke i praksis. For å rekke å hente guttungen i barnehagen MÅ jeg ta en buss som går 10 min etter at jeg er ferdig på jobb og må derfor gå akkurat, kan ikke gå 3min over for da rekker jeg det ikke. Men så begynner jeg ofte å jobbe med en gang bussen er fremme om morgen og det er gjerne ca 45min før min arbeidstid faktisk begynner. Jeg kom innom jobb er morgen jeg var sykemeldt og hun som skulle åpne hadde ikke nøkler og klokka var 5 på så åpnet jeg for henne mens hun skiftet til uniform. Jeg vil påstå at jeg har ganske god arbeidsmoral selv om jeg noen ganger går 5 min før tyia.

Jeg er i teorien enig med deg,men ikke i praksis. For å rekke å hente guttungen i barnehagen MÅ jeg ta en buss som går 10 min etter at jeg er ferdig på jobb og må derfor gå akkurat, kan ikke gå 3min over for da rekker jeg det ikke. Men så begynner jeg ofte å jobbe med en gang bussen er fremme om morgen og det er gjerne ca 45min før min arbeidstid faktisk begynner. Jeg kom innom jobb er morgen jeg var sykemeldt og hun som skulle åpne hadde ikke nøkler og klokka var 5 på så åpnet jeg for henne mens hun skiftet til uniform. Jeg vil påstå at jeg har ganske god arbeidsmoral selv om jeg noen ganger går 5 min før tyia.

Jaja selvfølgelig. Det skjønner jeg :) men at mann generelt tar ansvar på jobb og fir det lille ekstra tenker jeg er god arbeidsmoral

Syns faktisk det er idioti. Ved smittsom sykdom er man ansvarlig for å ikke smitte andre.
Og ved store operasjoner syns jeg det sier seg selv, noe annet om man har fjernet en føflekk og sitte på kontor feks.

Nei, å gå på jobb når man er syk, smittsom og ellers ute av stand til å gjøre jobben sin er idioti og egoistisk. Man smitter andre og gir stort sett ekstra jobb for de som er friske.
Jeg blir forbanna hver gang jeg hører noen bruke frasen "høy arbeidsmoral" om de som drar på jobb syke.

Høy arbeidsmoral er i mine øyne å vise entusiasme, glede og oppriktig interesse i jobben sin. Tørr å ta i et ekstra tak når det trengs og attpåtil bryr seg om og inkluderer kollegaene:)
Ved sykdom syns jeg det er egoistisk å møte på jobb. Ikke akkurat det jeg vil kalle høy arbeidsmoral:)

Nei jeg synes ikke å gå på jobb syk er høy arbeidsmoral. Men å feks ikke skulke, ikke sluntre unna arbeidsoppgavene og stå på synes jeg er å ha god/høy arbeidsmoral :)

Er man syk skal man holde seg hjemme. Føler man selv at man er i form når man er syk skal man likevel holde seg hjemme.. med mindre man sitter helt isolert på et eget kontor. Er så dumt at folk ikke tenker på at de kan smitte andre.

Høy arbeidsmoral er å jobbe hardt, ta jobben seriøst og være hyggelig med alle du jobber med og/eller treffer via jobben. Man trenger jo ikke legge seg hjemme om man nyser litt ekstra en dag eller er litt snørrete da. Så bør man ikke sette seg på en café flere timer om dagen.... (hadde en gang en sjef som gjorde dette HVER dag).

Jeg syns jeg har høy arbeidsmoral men blir alltid hjemme 24-timer etter sykdom. Jeg jobber med bl.a mennesker som går på immunforsvarsnedsettende og selv om det ikke er et krav setter jeg ikke dem i fare ;)

Jeg vil heller si at høy arbeidsmoral er å gi 100% når du er på jobb. Ser for mange som bare er tilstede på arbeidsplasser uten å gjøre for mye akkurat

Høy arbeidsmoral er å stille opp og gjøre jobben sin hver dag, gjerne mer enn forventet dersom man har energien til det, og skape et trivelig miljø rundt seg.
Jeg synes ikke det er god arbeidsmoral å gå på jobb mens man er syk og smittefarlig, og dermed utsette bedriften for flere syketilfeller.

Sånn er det jeg ser på høy arbeidsmoral som også :)

En som bidrar, gjør litt ekstra og ikke sluntrer unna.
Stille opp ved behov, f.eks. ved sykdom, og selv dukke opp selv om man har litt vondt i hodet eller er litt uggen (ikke smittsom..!) og gjør det man kan.

Litt nysgjerrig etter at flere har skrevet om høy arbeidsmoral i det siste.

Er det virkelig høy arbeidsmoral å gå jobb med feks. Omgangssyke, dagen etter hjerteoperasjon osv?

For meg er det nemlig ikke det

Man kan ikke gå på jobb dagen etter hjerteoperasjon :) Da er man jo på sykehus! Å gå på jobb med omgangssyke er dårlig gjort mtp. smitte!!

For meg er det å jobbe effektivt når man er på jobb, gjøre en så god jobb man kan og være hjelpsom og imøtekommende :)

Møte opp syk på jobb anser jeg som hensynsløst...

Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp