Hva lærer de i første klasse?

Mrs. Lynch

Heldig mamma!
Juli13-jentene
Jeg har en sønn på 5 år som begynner på skolen neste høst. Han har knekt lesekoden (han leser hele tekster, ikke bare enkelt ord), skriver alle bokstaver, både små og store. Han er også god med tall, logisk tenkning og stiller en million spørsmål - så han har mye kunnskap.

Kjenner jeg er redd han kommer til å kjede seg på skolen, men jeg kan jo ikke bremse ham heller.

Han er ganske umoden på andre områder, så tror heller ikke han hadde vært klar for å begynne på skolen tidligere + dårlig finmotorikk (har ikke blyantgrep og sliter f.eks med å klippe, perle, veve)

Jeg er barnehagelærer, men vet ingenting om hva som venter ham de første årene på skolen. Enlighten me?
 
De lærer å lese, skrive og regne. De får tilpasset læring, men må nok finne seg i å høre en del om igjen og om igjen som han kan fra før. :)
 
Første halvår lærer de bokstavene SILOREMA, ord og tekst med disse bokstavene. I matte lærer de tallene 1-10, og form, sammenligning.
De har fokus på å fargelegge innenfor streker, blyantgrep, riktig skriving av en bokstav osvosv.
Jeg vet de som har kunnet lese og skrive tidligere får en ekstra lekse i uken. Den er da tilpasset eleven.
Her er det ingen som kjeder seg i klassen, selv om de kunne både lese, skrive og regne. Det er alltid noe man kan øve på å bli bedre til :)
 
Last edited:
Som førskolelærer vet du vel hva de bør kunne før de begynner på skolen? Sosial kompetanse, selvstendighet, holde orden, ta imot beskjeder, sitte i ro og følge med, kunne gjenfortelle en historie han har hørt osv. De som ikke kan dette blir å trene på det i første klasse, men jeg ville brukt tiden framover på dette dersom han er umoden.
Sønnen min kunne alt det du sier og begynte på skolen som femåring (født sent på året). Ba om ekstra/andre lekser. På skolen kan han stort sett alt, men han synes heldigvis ikke det er så kjedelig med repitisjon heller gøy at han kan svaret. De lærer også engelsk, har rle, gym, samfunnsfag osv også da så han blir nok å lære nye ting også ;)
 
Lærer de ikke engelsk fra 1. klasse også da? Uansett tviler jeg på at han kommer til å kjede seg på skolen bare fordi han kan litt fra før.
Det sosiale er jo det aller viktigste:)
Og så vil han sikkert føle seg stolt få en god mestringsfølelese når han kan litt fra før:)
 
Lærer de ikke engelsk fra 1. klasse også da? Uansett tviler jeg på at han kommer til å kjede seg på skolen bare fordi han kan litt fra før.
Det sosiale er jo det aller viktigste:)
Og så vil han sikkert føle seg stolt få en god mestringsfølelese når han kan litt fra før:)
Ja. Kun muntlig. Skriftlig fra andre.
 
Som førskolelærer vet du vel hva de bør kunne før de begynner på skolen? Sosial kompetanse, selvstendighet, holde orden, ta imot beskjeder, sitte i ro og følge med, kunne gjenfortelle en historie han har hørt osv. De som ikke kan dette blir å trene på det i første klasse, men jeg ville brukt tiden framover på dette dersom han er umoden.
Sønnen min kunne alt det du sier og begynte på skolen som femåring (født sent på året). Ba om ekstra/andre lekser. På skolen kan han stort sett alt, men han synes heldigvis ikke det er så kjedelig med repitisjon heller gøy at han kan svaret. De lærer også engelsk, har rle, gym, samfunnsfag osv også da så han blir nok å lære nye ting også ;)
Joda, jeg vet hva vi bør øve på. Dårlig formulert av meg. Han har stor fremgang heldigvis.
Men akkurat det med konsentrasjon, sitte i ro og følge med kan bli et problem der han allerede kan det. Han er litt i grenseland for oppmelding, og kollegaen min mener jeg skal få bestemme det selv.

Jeg vet jo også at de skal få tilpasset opplæring, bare syns også jeg hører at det ikke blir gjort i praksis...
 
Joda, jeg vet hva vi bør øve på. Dårlig formulert av meg. Han har stor fremgang heldigvis.
Men akkurat det med konsentrasjon, sitte i ro og følge med kan bli et problem der han allerede kan det. Han er litt i grenseland for oppmelding, og kollegaen min mener jeg skal få bestemme det selv.

Jeg vet jo også at de skal få tilpasset opplæring, bare syns også jeg hører at det ikke blir gjort i praksis...
Min erfaring er at foreldrene må være aktiv dersom de skal tilpasse godt nok. Snakke med lærerne og finne ut sammen hva som er riktig nivå og mengde. Men tavleundervisningen felles må de alltid igjennom. De må igjennom alle bokstaver uansett fordi ofte har de lært å skrive den feil, kan ikke bokstavlyden osv...

Dersom det er vanskelig å sitte i ro når det er kjedelig kan det være DET han skal lære seg. Det er det dere kan snakke om ved leksene istedenfor å lese leseleksa den femte gangen.
 
Min erfaring er at foreldrene må være aktiv dersom de skal tilpasse godt nok. Snakke med lærerne og finne ut sammen hva som er riktig nivå og mengde. Men tavleundervisningen felles må de alltid igjennom. De må igjennom alle bokstaver uansett fordi ofte har de lært å skrive den feil, kan ikke bokstavlyden osv...

Dersom det er vanskelig å sitte i ro når det er kjedelig kan det være DET han skal lære seg. Det er det dere kan snakke om ved leksene istedenfor å lese leseleksa den femte gangen.
Ja, det er nok noe av det vi må øve på :)
 
Back
Topp