Hva kostyme blir det på ungene i morgen da?

Må si jeg stussa første året jeg feira jul her i Bergen ja...kom plutselig utkledde unger på døra og tigga snop på nyttårsaften[8|][8|] Vant til julebukker hjemmefra (Fr.stad), det gikk vi sjøl når vi var små - i romjula...utkledd som nisser/nissekoner/nissebarn, men hadde aldri hørt om nyttårsbukk!! 

Iflg. Nynorsk Etymologisk Ordbok betyr “putla” vanskeligheit / arbeida med liten framgang / plukka. Så putlaskatt betyr vel truleg noko slikt som “samla seg rikdom på ein tungvint måte”.
Kvifor dette er så spesielt for Odda har eg ingen forklaring på. Kor gammalt?? Tja, me gjekk i allefall putlaskatt då eg var guttunge rett etter krigen.

Iflg. Nynorsk Etymologisk Ordbok betyr “putla” vanskeligheit / arbeida med liten framgang / plukka. Så putlaskatt betyr vel truleg noko slikt som “samla seg rikdom på ein tungvint måte”.

Kvifor dette er så spesielt for Odda har eg ingen forklaring på. Kor gammalt?? Tja, kanskje rett etter krigen

ORIGINAL: tesemor

Må si jeg stussa første året jeg feira jul her i Bergen ja...kom plutselig utkledde unger på døra og tigga snop på nyttårsaften[8|][8|] Vant til julebukker hjemmefra (Fr.stad), det gikk vi sjøl når vi var små - i romjula...utkledd som nisser/nissekoner/nissebarn, men hadde aldri hørt om nyttårsbukk!! 

Jeg er også vant til at barn dukker opp utkledde som nisser/ koner/ barn i romjulen, men ikke at de tigger snop. Da jeg gikk julebukk i barnealder, så sang vi julesanger for å få noe. Ikke slik det har blitt i dag; å bare ringe på og tigge om å få noe. Det ser jeg på som   frekt!

aldri hørt om nyttårsbukk!!
men julebukk har jeg hørt, men ingen gidder å gå det lengere da.

ORIGINAL: Heijdii

Er det bare Bergen/hordaland som går nyttårsbukk?!?!??!![8D][:D][:D]

Er nok bare i Bergen de gjør slikt, muligens også de omliggende kommunene, uten at jeg skal slå det fast med sikkerhet. Uansett er jeg selv hordalendning men har aldri gått nyttårsbukk, vi gikk julebukk 13. dag jul. [:-] Det gjorde de også i nabokommunene i både Hordaland og Rogaland.

ORIGINAL: Burger

Jeg har hørt om julebukk ja, men da bruker de jo nisseklær..

ja, så to småtuller gå dør til dør i dag ikledd røde klær

ORIGINAL: tesemor

Hehe, ja, jeg synes det er en skikkelig teit dag å ta det på. Mange er ikke hjemme, mange skal bort selv, og de kommer rekende midt i nyttårsmiddagen til folk så man må løpe til og fra døra da[:-], synes ikke det er noe artig jeg.

hmm.. aldri hørt om nyttårsbukk, men gikk julebukk da jeg var lita. så faktisk noen 4.dag.. tre søte små barn

her på voss går barn julebukk, men tror ikke det er så vanlig lengre, har iallefall ikke fått noe besøk på noen år.......

ORIGINAL: giggsy

Er nok bare i Bergen de gjør slikt, muligens også de omliggende kommunene, uten at jeg skal slå det fast med sikkerhet. Uansett er jeg selv hordalendning men har aldri gått nyttårsbukk, vi gikk julebukk 13. dag jul. [:-] Det gjorde de også i nabokommunene i både Hordaland og Rogaland.

Eg og er frå hordaland, og er vant med julebukk 13. dag jul. Og då kler ein seg ut i all slags kostymer, ikkje nødvendigvis nisse/ nissekone.

ORIGINAL: LovelyTwo

ORIGINAL: Fru Lotten

ORIGINAL: Bymusa

Kostyme?
[8|]

Eldste jenta har fått noe snill heks kostyme og mellomste skal være supermann[:D] Men de skal synge for godisen ja[:)] Det der halloween greiene boikotter vi[;)]

vi går nyttårsbukk her i sogn og fjordane[:)]
ungene kler seg ut i det di måtte ønske,gjerne nisse klede.
så synger di en sang og får godteri[:)]
synest det var veldig rart at ikkje folk har hørt om det[8|]vi har fult kjør hele kvelden,på døra[:)]er kjempe kos[:)]
di voksne går ofte drambukk[;)]

ORIGINAL: helen79

Hehe, ja det virker sånn...
Kanskje bare Loddefjord og, hehe[:D]

Jeg trodde virkelig det var en vanlig ting å gjøre, hehe..
er nesten litt sjokkert![8D]

hehe jeg og,er jo helt vanlig her [:D](i bergen)håper det kommer noen til oss :)

Er det som halloween?
Siden barna kler seg ut som hva de vill?

Hva skjedde med nisseklær..?

ORIGINAL: Bymusa

Kostyme?

ORIGINAL: StinkiStini

Er det som halloween?
Siden barna kler seg ut som hva de vill?

Hva skjedde med nisseklær..?

de trenger verken være nisser eller spesielt skumle,de kler seg ut som hva som helst :) synger en julesang/nyttårs sang og får noe godt i posen.

har aldri hørt omnoen som går julebukk til nyttårs...
Så her blir det ikke noe kostyme..

Har fått med meg tidligere i diskusjoner her inne at folk har nyttårsbukker på døra, men det er ikke tradisjon her. Det er julebukk, der man kler seg ut som nisser eller koner, men det er sikkert lov å kle seg ut som noe annet. Og da skal man synge en julesang for å få noe i retur. Mange steder er det "standard" at man skal skrive sangen selv. [8D]
Sofie er jo uansett for liten til å gå i år da, men jeg kommer nok til å høre om hun vil det senere. Det er jo mye koseligere enn Halloween.

ORIGINAL: Draw

ORIGINAL: jcma

vi går nyttårsbukk her i sogn og fjordane[:)]
ungene kler seg ut i det di måtte ønske,gjerne nisse klede.
så synger di en sang og får godteri[:)]
synest det var veldig rart at ikkje folk har hørt om det[8|]vi har fult kjør hele kvelden,på døra[:)]er kjempe kos[:)]
di voksne går ofte drambukk[;)]

Så Hordaland og Sogn og Fjordane då i alle fall [:)] Eg og bur i Sogn og Fjordane og har vore vant med dette sidan eg var lita.

i florø har di jo eit eget paradetog på nyttårsafta som går gjennom sentrum,der alle kler seg ut både store og små!
det heter vel shippen eller noe[8|]
har aldri vert med på det selv,men foralle som er  fra florø er dette eit høgdepunkt[:)]

Back
Topp